kalle112 Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Alltså jag måste bara fråga...finns det nån här (förutom mig då) som letat efter lokaler som ni kan låna under t.ex. 2 veckor och inte fått tag på nåt på VÄLDIGT LÅNG TID? Själv har jag försökt, sen ett HALVÅR tillbaka, att låna nån lokal under ca 2 veckor för en filminspelning i Södertällje men inte fått nåt tyvärr... Det är inte det att jag inte ansträngt mig eller inte frågat på rätt sätt för att det har jag nämligen gjort. Men så fort folk hör att man vill LÅNA och inte har pengar till att betala flera tusentalskronor så säger dom NEJ - utan att lyssna! Tycker det här är fruktansvärt tråkigt. Man har skådespelarna, man har utrustningen och rekvisitan men man har inte nån PLATS där man kan filma! TACKSAM FÖR ALL HJÄLP! 0 Citera
carbe Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Vill du ha hjälp med hur du skall fixa en lokal? Det kan vara lite svårt att hjälpa till med, eftersom jag faktiskt inte vet var du bor... I en storstad är det säkert lättare, fast du kanske bor i en sådan? I vilket fall så finns det sidor på internet där man kan hyra lokaler, sök på http://www.google.se. Hur stor lokal och vilken slags lokal behöver du? 0 Citera
kalle112 Postad 29 januari 2007 Författare Postad 29 januari 2007 Jag måste filma i södertälje eftersom de flesta som ska va med i filmen bor i södertälje. Vi behöver en lokal under ca 2 veckor (förutsett att vi får va där precis när vi vill under dessa 2 veckor). Jag behöver en lokal som är minst 15m lång och 10m bred d.v.s. minst 150 kvadratmeter. Sen ska det finnas en dörr till den lokalen som går till ett annat rum. Det rummet behöver inte vara så stort men 3x6m --> 18 kvadratmeter ska den va i alla fall. Jag har kollat runt lite grann och sett att lagerlokaler är de som skulle passa bäst men jag har ringt o pratat med några ställen och alla dom sa nej. Börjar fundera på att hyra en lokal men dessvärre är vår budget väldigt liten! Jag har heller ingen aning om vad det kan kosta att hyra lokaler under 2 veckors tid. Jag har kollat en massa sidor på internet. Jag har tittat på sidor med övergivna platser. Men i s-tälje är det verkligen jätte knepigt!! 0 Citera
Team_fagott Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Hör med ett av alla studieförbund (startar ni en nollcirkel får ni hjälp med lokal, el, ni kan t.om ansöka om pengar till t.e.x kablar, glödlampor osv, skaerna tillfaller studieförbundet efteråt)och föreningar och komunen, fimpoolen. Dom kanske är villga att hjälpa till i utbyte att få sinn loggo med i eftertextrna. Ett alternativ är att fråga lokala företag och föreningar och skrammla ihop till hyra. två veckor är lång tid. Måste ni filma 24h eller räcker det kanske med ett par timmar per dag? Att filma på natten kanske skulle vara ett alternativ? Räkna dock inte med att få filma allt i ett streck, vänd det till en fördel, att ni får mer vila och tid för planering. 0 Citera
kalle112 Postad 29 januari 2007 Författare Postad 29 januari 2007 Har varit i kontakt med studiefrämjandet men dom var inte till större hjälp. De tipsade om lokaler som jag sedan frågade efter och fick svaret NEJ! När det gäller logon i eftertexterna är det HELT OKEY! Det är det MINSTA man kan göra för folk som hjälper en. Ang. tiden vi filmar måste jag förtydliga lite grann: Vi behöver inte vara där varje dag i streck eller arbeta 24 timmar. Det jag menade är att 14dagar x 24 timmar är den tid som skulle behövas. Så det spelar ingen roll alltså om dessa dagar är utspridda under en längre period. Det är helt okey om vi t.ex. skulle ta o filma måndag, torsdag ena veckan och sedan onsdag, lördag någon annan vecka. Huvudsaken är att vi får tillräckligt med tid där vi kan bli klara med vårt projekt. Det kan också vara bra att tillägga att vi tänkte spela in filmen under sommaren. (Många ställen har ju sommarstängt). Jag har även ringt några ställen i stockholm (kommer inte ihåg exakt vilka) och frågat om bidrag...dessa sa att vi inte kan få bidrag eftersom vi är privatpersoner som filmar för "skojs skull"...detta trots att jag sa att vi ville testa/visa våra kunskaper inom film och kamera... 0 Citera
Team_fagott Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Har varit i kontakt med studiefrämjandet men dom var inte till större hjälp. De tipsade om lokaler som jag sedan frågade efter och fick svaret NEJ! När det gäller logon i eftertexterna är det HELT OKEY! Det är det MINSTA man kan göra för folk som hjälper en. Ang. tiden vi filmar måste jag förtydliga lite grann: Vi behöver inte vara där varje dag i streck eller arbeta 24 timmar. Det jag menade är att 14dagar x 24 timmar är den tid som skulle behövas. Så det spelar ingen roll alltså om dessa dagar är utspridda under en längre period. Det är helt okey om vi t.ex. skulle ta o filma måndag, torsdag ena veckan och sedan onsdag, lördag någon annan vecka. Huvudsaken är att vi får tillräckligt med tid där vi kan bli klara med vårt projekt. Det kan också vara bra att tillägga att vi tänkte spela in filmen under sommaren. (Många ställen har ju sommarstängt). Jag har även ringt några ställen i stockholm (kommer inte ihåg exakt vilka) och frågat om bidrag...dessa sa att vi inte kan få bidrag eftersom vi är privatpersoner som filmar för "skojs skull"...detta trots att jag sa att vi ville testa/visa våra kunskaper inom film och kamera... Studieförbundens uppgift är att folk ska sammlas i grupp i en lokal och göra saker. Prova vuxenskloan,medborgarskolan, ABF,Sensus, folkuniversitetet, bilda. Prata om lokal, föreslå Noll-cirkel. Sedan säger man inte "vi håller på att göra en liten hobby film" Det heter "Vi ska göra en nollbudget kortfilm" Man får vara lite psykolog. Edit: De flesta förbund har mer eller mindre sommarstängt (förutom vissa somamrkurser) då borde lokal vara lättare) EDIT2: Kalle= PM 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.