Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag skulle behöva hitta distributör/ägare till en film för att få rättigheter till att visa några minuter i en utställning.

Någon som har koll på hur man bär sig åt/ var man kan hitta det?

Filmen det handlar om är "Colonel Chabert".

\\Sky

Postad

Jag har den inte än. Trodde att man kunde hitta på nätet för att förbereda lite.

Sen gäller det ju att stycka ner DVD:n...

Lite ovanligt att rippa DVD lagligt... ;-)

\\Sky

Postad

Enligt Statens Biografbyrå har Sonet Film distributionsrättigheterna i Sverige, vilket innebär att de har i sin databas information om vem som äger copyrighten.

Ring dem på 08 - 665 14 00 och fråga vilket bolag du ska vända dig till.

Tips när du ber om rättigheterna sen:

1) kom ihåg att såna priser ALLTID är förhandlingsbara, och man KAN få ner priset om man säger saker som att utställningen har ont om pengar/är för ett gott ändamål/verkligen vill ha klippet/osv.

2) skulle det vara så att det ändå är för dyrt (i vissa fall kan klippköp kosta tiotusentals kronor per minut) så fråga om det går att göra en promotiondeal, där ni framhäver att filmen finns på dvd eller liknande.

3) säger de nej till en promotiondeal (i vissa fall, som Universal International t.ex. får man bara promotiondealar när filmen fortfarande är "aktuell"), så vänd dig till Sonet igen och fråga om du kan få en promotiondeal av dem om det är de som distribuerar den på dvd.

4) räkna med att det kommer att komma ett kontrakt hem till dig där det står att du måste fixa godkännande från samtliga som är med i klippet (gäller eventuella dödsbon också om någon avlidit). Hade det varit en amerikansk film hade du fått ta godkännande från alla som var med och gjorde klippet och som varit med i ett fack (gäller oftast inte kameramän beroende på vilket fack de är med i). Om jag var du skulle jag fixa skriftligt godkännande och får du nån gratis så kan du använda det när du pratar med de andra ("Ja den killen krävde inga pengar", typ).

5) var ute i god tid. Vissa rättighetsinnehavare är snabba, andra är sega utav innehelvete.

har du frågor får du gärna skicka ett privat meddelande om du vill. lycka till.

Postad

Bockar och bugar!

Vi har fått pris av ett annat bolag på en annan snutt vi skall använda på 4000:-/min. (hur fan blev den där meningsbyggnaden?)

Det är ju iaf kul att jag har lyckats övertala firman att jag kan fixa enklare klipp själv, så vi slipper lägga ut allt. Plötsligt börrjar vi planera in betydligt fler filmgrejer i muséet.

\\Sky

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...