Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Någon som vet hur man gör?

Jag ska "tanka" ut den färdigklippta produktionen på DV band,(via firewire) och har ett ljudspår med tal och ett med musik i produktionen. Dessa två (stereo)spår vill jag att det hamnar på DV bandets två stereo ljudspår separat, dvs. tal på ch1 musik på ch2. Jag får alltid ut judet mixad så att både tal o musik ligger på båda kanalerna.

Jag behöver separera på dessa ljudspår så att de ska kunna stängas av vid behov nar man spelar upp filmen från DV bandet. Det behövs även när man ska göra dvd från masterbandet, och där ska man kunna välja att ha musik eller inte under uppspelningen.

Jag har lyckats med att panorera tal o musik till separata spår på bandet men det blir mono, dvs. tal hör man i vänstra, musik i den högra högtalaren. Vad jag behöver är att bode musik o tal hör man stereo från båda högtalarna men de ligger på separata ljudspår på dvbandet.

Har läst i flera timmar i p.pro hjälpen utan resultat!

Någon som förstår vad jag menar?

Posted

Hmm... om jag fattat dig rätt så går ju inte det. Precis som Sky säger kräver ju det 4 ljudspår...? Och en vanlig DV kamera har bara 2 (vä + hö som tillsammans blir stereo).

Men jag kan ha fattat fel...

/Max

Posted
Någon som vet hur man gör?

Premiere Pro kan inte fånga fyra ljudströmmar från DV-band och kan inte heller exportera fyra ljudströmmar till DV-band så det fungerar inte så som du vill tyvärr.

Jag vet att Scenalyzer LIVE kan fånga fyra ljudströmmar från DV-band men vet inte på rak arm om man kan exportera fyra ljudströmmar till DV-band med Scenalyzer LIVE. Jag tror dock att det inte går, kolla på deras hemsida och se för säkerhets skull.

http://www.scenalyzer.com