Jump to content

Recommended Posts

Posted

ja, hur får man nån att låta datoriserad eller nåt ditåt? har försökt mixtra i pinnacle studio 9 men inte lyckats. alls faktiskt. är programmet för dåligt eller finns det nåt sätt man kan göra det på?

Posted
ja, hur får man nån att låta datoriserad eller nåt ditåt? har försökt mixtra i pinnacle studio 9 men inte lyckats. alls faktiskt. är programmet för dåligt eller finns det nåt sätt man kan göra det på?

Det finns väll en enkel mixer (eqalizer?) och eventuellt något filter för detta (eventuellt måste du hämta ner filter) Pinnacle studio är inget vidare, nej. Men det kanske går.

I kontrollpanelen finns ett program där du skriver in en text som läses syntetiskt (krontrollpanelen-> tal-->MS sam), allt du behöver är ett program som spelar in ljud. Finns även synteiska röstgeneratorer online på nätet.

Ananrs finns det ju en del Ljudprogram

http://audacity.sourceforge.net/

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=12303

Posted

vad är Vocoder, Granulator eller variant av Modulator för något?(förlåt min okunskap då mina tekniska kunskaper inte är alltför stora)

gissar att de är verktyg man kan fixa ljudet med? (kostar de?)

• 2 weeks later...
Posted

Finns många olika effekter som kan göra ett "robotliknande" ljud (vad nu det är). Vocoder är det klassiska som man använder inom musik för en syntetisk röst, tänk t ex "We are the robots". Det går till så att delar upp det inspelade talet i olika frekvensband, kontinuerligt mäter av volymen på vart och ett av dessa, och sedan justerar volymen på motsvarande frekvensband i en annan signal på samma sätt. Denna andra signal är då vanligtvis en synt, som man t ex spelar en melodi med. Vocoder var tydligen det som användes för att göra Darth Vaders röst, men där var synthens tonhöjd styrd av röstens tonhöjd vilket fick det att låta som vanligt tal (det hade ju liksom inte passat om han hade gått runt och sjungit hela filmen).

Med vocoder är det dock svårt att få talet tydligt, vet man inte vad man håller på med försvinner lätt konsonanterna. Är du inte van vid ljudredigering (det verkar inte så) så ska du nog låta bli.

Föreslår istället att du använder något av följande: Ringmodulator, pitch locker, eller nån extrem chorus-effekt.

Ringmodulator var vad som användes för robotarna i Dr Who (har inte sett Dr Who själv men det är iaf vad jag har fått höra). Ringmodulator är en mycket enkel effekt som du säkerligen kan ladda ner gratis. Den multiplicerar två signalers amplituer med varandra, vanligtvis är den ena en ren sinuston (annars kan resultatet få ett mycket komplicerat övertonsinnehåll och bli plågsamt att lyssna på). Laddar du ner en ringmodulator så har den antagligen en inbyggd sinusgenerator, vilket förenklar arbetet för dej, eftersom du då i princip bara behöver lägga den på rösten och bestämma vilken frekvens du vill lägga sinustonen på. Resultatet blir en "metallisk" klang, för det mesta är det lätt att tyda vad som sägs. Det är helt enkelt svårt att misslyckas med.

Pitch lock är precis vad det låter som, en effekt som "låser" tonen vid en viss frekvens. Det blir som en helt melodilös sång kan man säga. Kan ge en väldigt schysst "apatisk" känsla. Kan inte på rak arm komma på nåt exempel där det används... det är dock en komplicerad och dyr effekt, som brukar finnas på autotuners.

Sist (och faktiskt minst, iaf minst intressant) är vanligt chorus/flanger på hög hastighet. Låter dock fruktansvärt tråkigt och billigt och förmodligen mer knarkigt än robotigt, inget jag kan rekommendera. Kan göra det svårt att tyda vad som sägs och tar dessutom mycket plats i mixen!

Föreslår en ringmodulator med andra ord!

Posted

Vanlig vanföreställning att Vaders röst skulle vara vocoder. Han som gjorde den sa själv att allt han använde var att duplicera rösten med 20ms fördröjning men identisk amplitud (volym). Med andra ord, en vanlig men kontrollerad shortdelay.

Inte illa prickat eftersom min första gissning var flanger :-)

Vad man än använder så blir det svårt att få till ett trovärdigt robot-talljud.

Konsonanterna försvinner bara om man stänger av bypassen på högfrekvenserna i vocoder. Är lite pill att få det schysst, men inte på något sätt svårt.

För att göra bra vocoder-carrier vinner man på att leka med atonala ljud.

Vocoder & ringmodulator är enklast, men det är dom alternativa metoderna som vinner i längden.

Själv använder jag mestadels burkar jag byggt själv, men inte helt sällan olika typer av talsynthes.

Posted
Vanlig vanföreställning att Vaders röst skulle vara vocoder. Han som gjorde den sa själv att allt han använde var att duplicera rösten med 20ms fördröjning men identisk amplitud (volym). Med andra ord, en vanlig men kontrollerad shortdelay.

Inte illa prickat eftersom min första gissning var flanger :-)

Vad man än använder så blir det svårt att få till ett trovärdigt robot-talljud.

Konsonanterna försvinner bara om man stänger av bypassen på högfrekvenserna i vocoder. Är lite pill att få det schysst, men inte på något sätt svårt.

För att göra bra vocoder-carrier vinner man på att leka med atonala ljud.

Vocoder & ringmodulator är enklast, men det är dom alternativa metoderna som vinner i längden.

Själv använder jag mestadels burkar jag byggt själv, men inte helt sällan olika typer av talsynthes.

Jasså? Spännande, har fått höra flera ggr att det är en vocoder. Men håller med om att det låter mer som en effekt som bygger på fasfel. Borde ju t ex vara svårt att få till de tydliga andningsljuden på nåt snyggt sätt annars.

Jag har mest jobbat med vocodrar inom musik där man ju inte kan använda sig av atonala ljud. Jag tycker fortfarande att det är lite meckigt att få till en carrier som låter precis som jag vill ha det, även om det ju i princip bara handlar om att vässa signalen ordentligt. Jag tror visst det är svårt för en nybörjare att få till ett riktigt bra vocoderljud, för i nästan alla demos där folk använder vocoder är det halvt omöjligt att höra vad som sjungs, vilket väl knappast kan vara meningen... ;)

Men några övriga tekniker som skulle kunna funka:

Reducera samplingsfrekvensen med en bitcrusher.

Granulärsyntes som nån nämnde tidigare.

Konvertera till riktigt kass mp3.

Använd en dålig denoiser.

Eller kanske bäst av allt, klipp lite i rösten och repetera nån halv stavelse här och där. Kan ge ett obehagligt intryck när det låter helt naturligt men då och då hakar upp sig!

Posted
Den här filmen är ett bra exempel på hur en vocoder fungerar och hur den kan låta:

Typexempel på hur svårt det kan vara att uppfatta orden, får jag säga!

• 2 weeks later...