Xtreme Records Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Yo! Vart kan man köpa en adapter: 3.5mm Stereo -> XLR ha? Har sett sådana nånstans. //Kalle 0 Quote
Norbert Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Jag köpte 6,35mm tele -> XLR på macoteket när det var rea på sånna. Sedan kan man ju sätta en 3,5mm tele -> 6,35mm tele på den lilla 3,5mm-sticken. 0 Quote
Xtreme Records Posted January 22, 2007 Author Posted January 22, 2007 Ja, det kan man göra, men adaptern blir då så j'vla lång. 0 Quote
pld Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Blir ljudkvaliten sämre om man håller på att koppla en massa kontakter med varandra? / Jesper 0 Quote
Christian van Caine Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Xtreme: finns tyvärr inte många alternativ i övrigt. Ingen efterfrågan. pld: Ja, det kan hända om man inte har så god kvalitet på kontakterna, men största risken är att det blir dålig kontakt som kan komma & gå samt spraka när man minst önskar det. Testade dock vid ett tillfälle i gamla studion att koppla ihop varenda jävla adapter & könsbytare jag hade, & det funkade fint då :-) God tumregel över huvudtaget är att alltid hålla signalvägar renast möjliga, men ibland måste man koppla in mer saker av diverse orsaker. 0 Quote
turbofisk Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Bor du i Stockholm så kan jag löda en sådan kabel till dig imorgon... XLR/minitele ska vara Hane/hona? Eller så kan du göra det själv om du kan löda... Såhär löder du isf: http://www.mediacollege.com/audio/connection/xlr-jack-stereo.html 0 Quote
Luzer Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Jag förklarade i den här tråden hur jag tror du smidigast löser problemet. Varför det är krångligt att löda just en sån adapter etc. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=12230 0 Quote
Xtreme Records Posted January 23, 2007 Author Posted January 23, 2007 Ok. Tack. Men vart kan man köpa: http://www.rodemic.com/?pagename=Products&product=VXLR&PHPSESSID=1da1cfea4055c8de8982631ac308fc7a om man inte vill löda själv? 0 Quote
turbofisk Posted January 24, 2007 Posted January 24, 2007 Jag förklarade i den här tråden hur jag tror du smidigast löser problemet. Varför det är krångligt att löda just en sån adapter etc. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=12230 Det går ju att sätta på ringar som "tjockar" upp de hela, brukar funka fint för att det ska dra... 0 Quote
Luzer Posted January 24, 2007 Posted January 24, 2007 Det går ju att sätta på ringar som "tjockar" upp de hela, brukar funka fint för att det ska dra... Jo det går ju, men att ha en sån stor tung adapter + tjock kabel gör att minitelejacket börjar glappa ganska snart, dom är inte anpassade till att vara så påfrestade. Om detta är enda alternativet så får man se till att i allafall säkra upp kabeln och spänna fast den på kameran eller var den nu går, så det endast är adapterns tyngd som påfrestar konstakten och inte hela sladden. Du måste också tänka efter var man ska använda kabeln / adaptern också, det är inte bara att koppla ihop så kontakterna passar. Är ju inte säkert att signalen blir som den var tänkt från början isåfall. 0 Quote
Christian van Caine Posted January 24, 2007 Posted January 24, 2007 SJälv köpte jag nån form av fet krympslang just för att göra en tunn kabel kompatibel med XLR till mitt AES-system. Funkade fetfint även om jag inte ens behövde krympa den mot kabeln, Neutrik-kontakterna jag använder nöp sig fast fint som dom gjorde :-) Vad som däremot är jobbigt med mini-tele är att kontakt-asen är lätta att ha sönder när man löder i dom eftersom allt är så förbannat smått i dom... Man får med andra ord vara försiktig :-) 0 Quote
turbofisk Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 Jo det går ju, men att ha en sån stor tung adapter + tjock kabel gör att minitelejacket börjar glappa ganska snart, dom är inte anpassade till att vara så påfrestade. Om detta är enda alternativet så får man se till att i allafall säkra upp kabeln och spänna fast den på kameran eller var den nu går, så det endast är adapterns tyngd som påfrestar konstakten och inte hela sladden. Du måste också tänka efter var man ska använda kabeln / adaptern också, det är inte bara att koppla ihop så kontakterna passar. Är ju inte säkert att signalen blir som den var tänkt från början isåfall. Han har fortfarande inte sagt något själv, jag har bara sagt att jag kan hjälpa till om han inte kan göra det själv (isf hade han väl inte frågat om hjälp?)... Vi vet fortfarande inte åt vilket håll han vill ha adaptern, så ta de piano :) 0 Quote
Xtreme Records Posted February 5, 2007 Author Posted February 5, 2007 Kanske oklart, men jag vill kunna koppla min röde videomic till xlr-anslutningen bak på kameran. alltså 3.5mm -->> XLR 0 Quote
carlsson.ola Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 själv skulle jag behöva en som går från xlr hona till 3,5 mm hane i göteborgsområdet... vet att teknikmagasinet säljer såna som går från xlr till 6,3 mm hane. Men som redan nämnts, jobbigt med ännu en otymplig adapter Edit: prova hälsa på jam om du har nån sån butik nära dig... de brukar vara rätt så duktiga på kontakter 0 Quote
Deltatracker Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Har själv haft självlödda men dessa har strulat efter ett tag med glapp. Vill man inte löda själv så kan man köpa färdiga: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1562744 0 Quote
Recommended Posts