Gå till innehåll

Ljud till super8an


Cjwk

Recommended Posts

Ja, ljud från super8 följer med om man scannar hos mig. :D

 

Men nej, du kan inte spela in ljud med någon super8 kamera längre. :(

Eller visst kan du, men det tillverkas inte ljudfilm överhuvudtaget längre (eventuellt kan du hitta ljudfilm på Ebay, gamla rullar som någon förhoppningsvis haft i frysen).

 

Men sörj inte för det, ljudkvaliteten är kass med massor av kameraknatter som följer med, monoljud med burk-kvalitet, typ.

 

Du får spela in ljud separat på en minidisc eller något, och sedan synka ihop ljudet med scenerna i redigeringsprogram. Det är det man har "klappan" till, men klappar till och spelar in det på både ljudinspelningen och på filmen. Smällen letar man upp på ljudet och synkar med bilden där klappan slår igen. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det anade mig att filmen inte stödde ljudet. Klappa och minidisk är jag helt på det gröna med, går att hitta en minidisk rätt billigt trotsallt så det är ju ingen fara, bara min lathet som slog till lite kände jag.

Tack för svar iallafall Kent! Jag hör av mig när lite framkallad film börjar dimpa ner hos mig.

/jacob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill slå ett slag för Sonys rätt nya MZ-RH1. Nu har man tagit bort i stort sett alla tidigare spärrar för uppladdning till dator. På RH1 kan man spela in både PCM och divers Atrac-format på både Hi-MD och "vanlig" MD. Ljudkvaliteten i både PCM och bästa Atrac-lägena är grymt bra. Via usb kan man sedan ladda upp det och få vanliga wav-filer i datorn. Man måste använda Sonicstage-programmet, men till uppladdning fungerar det smärtfritt och bra. Otroligt smidig liten makapär, och för mig som har många MD i gamla formatet är det himla smidigt att kunna ladda upp även desssa till dator utan krångel med stationära spelare med optoutgång och ljudkort med optoingång eller liknande.

 

Batterierna till RH1 är något dyra i Sverige, ca 800 kr, men kan köpas för 20-30 Euro på Ebay. Dvs om man tycker man vill ha fler än det som är med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter intressant, tänkte köpa min kompis gamla minidisc som är rätt gamal men någorlunda bra. Vad ska man tänka på att en MD ska ha för att vara användbar?

Sprang runt på stan igår och letade efter en omvandlare från XLR till vanlig stereoplugg men det fanns ingenstans, vart kan jag hitta en sådan?

 

tack för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Xlr direkt till ministereotele finns inte, men du kan gå via rca.

Xlr Rca hona (2st)

http://www.kjell.com/?item=37132

 

Rca hane x 2 Ministereotele

http://www.kjell.com/?item=37967

 

Det är lite meck att löda hur du än gör, inte själva lödningen utan mer att du ska ha en kabeltjocklek som är tjock nog för xlr kontakterna (så kabellåset drar åt ordentligt) men tunn nog för att kunna löda på (2st då också) ministereotelekontakten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljudet kommer inte att synka med bilden, för att din kamera inte är ''crystal sync'' vilket betyder att när du till exempel ställer in kameran på 24fps så kommer den inte att filma i exakt 24fps... Det kommer vara 24fps +/- 0.1 > 1 fps. och det här händer varje sekund som du filmar. Det här är egentligen bara ett problem om man filmar dialog.

Länk till kommentar
Share on other sites

Xlr direkt till ministereotele finns inte, men du kan gå via rca.

Xlr Rca hona (2st)

http://www.kjell.com/?item=37132

 

Rca hane x 2 Ministereotele

http://www.kjell.com/?item=37967

 

Det är lite meck att löda hur du än gör, inte själva lödningen utan mer att du ska ha en kabeltjocklek som är tjock nog för xlr kontakterna (så kabellåset drar åt ordentligt) men tunn nog för att kunna löda på (2st då också) ministereotelekontakten.

 

Men är inte detta en sådan XLR till ministereo?

Den finns http://www.rodemic.com/?pagename=Accessories&PHPSESSID=1da1cfea4055c8de8982631ac308fc7a

vxlr_lrg.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Men är inte detta en sådan XLR till ministereo?

Den finns http://www.rodemic.com/?pagename=Accessories&PHPSESSID=1da1cfea4055c8de8982631ac308fc7a

Njae, nästan, det där är ju mono, du vill ju ha 2 xlr obalanserat till 1 mini stereotele. Du skulle kunna använda den där, men då behöver du dels en mini stereotele-adapter med 2xmono 1xstereo och sen även 2st xlr honahona eftersom det där var en hane...om jag tänker rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter intressant, tänkte köpa min kompis gamla minidisc som är rätt gamal men någorlunda bra. Vad ska man tänka på att en MD ska ha för att vara användbar?

Sprang runt på stan igår och letade efter en omvandlare från XLR till vanlig stereoplugg men det fanns ingenstans, vart kan jag hitta en sådan?

 

tack för svar!

 

 

Ska du inte snåla extremt med pengarna så skaffa någon av de nyare md som du kan ladda upp digitalt via USB till datorn.

Sen bör du kolla hur inställningsmöjligheterna är för att ställa ljudnivån manuellt, det skiljer en del mellan olika modeller.

Du hittar mycket info på http://www.minidisc.org.

 

Men generellt är det så att förra generationens Hi-Md klarade av att spela in PCM och Hi-SP, och ladda upp dessa digitalt som wav till datorn. Men dessa md-spelare klarade inte av att ladda upp äldre md-skivor till dator via usb.

 

Nyaste MZ-RH1 klarar av att ladda upp allt som är inspelat direkt på en md-skiva till dator (oavsett om det är md- eller Hi-md-skivor). Den klarar inte att återladda Netmd-inspelningar till datorn, men det är ointressant.

 

Så jag har spelat in i fält med min gamla R909, som har bra manuella inställningsmöjligheter. Då blir det inspelningar i SP-läge på "gamla" md-skivor (74 och 80 min). Sen har jag laddat upp dem med RH1 hemma. Jag har varit lite försiktigt med min nya guldklimp så den har inte fått följa med i fält mer än för enstaka tester för PCM-inspelningar (då har jag främst använt nya Hi-MD 1 GB-skivor, men även de äldre går att formatera till Hi-MD och rymmer nånstans kring 200 MB då).

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, tack för svar där plf66, jag är dåligt insatt på minidisc då jag aldrig ägt någon, verkar som om jag behöver sätta mig in lite i teknologin, ska läsa vidare på minidisc.org, tack för tipsen om vad jag behöver! Värt att göra det bra när man väl är igång.

 

Luzer och Stefan, tack för svaren, om jag nu investerar i en ordentlig minidisc så är det kanske lika bra att satsa på att få ljudet i stereo också.

 

Luzer, Ska jag ha två XLR rca hona? Måste jag inte ha två XLR kablar då från micen? Tror jag missade något!?

 

/Jacob

Länk till kommentar
Share on other sites

Luzer och Stefan, tack för svaren, om jag nu investerar i en ordentlig minidisc så är det kanske lika bra att satsa på att få ljudet i stereo också.

 

Luzer, Ska jag ha två XLR rca hona? Måste jag inte ha två XLR kablar då från micen? Tror jag missade något!?

 

/Jacob

Jag kanske var lite otydlig, du behöver givetvis bara EN xlr kabel + adapter om du endast ska köra med en (mono)mik. Men eftersom du säkerligen ibland vill ta upp tex atmosfärer eller något där du vill ha stereoklang så är det lika bra att skaffa 2 xlr->rca adaptrar med en gång.

Sen tar du aldrig upp dialog i stereo, det blir sämre och mer meckigt. Oftast ser man den stereokanal man har att tillgå på kameran som två separata monokanaler istället för en stereo.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...