Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har hört att röntgen (På flygplatser) kan förstöra / försämra kvaliten på DV band, stämmer detta?

Hur kan man i så fall göra för att banden inte skall försämras?

Postad

Jag märkte ingenting. Och föresten, hur skulle det gå till i så fall? Röntgen är inte magnetiskt. Förr i tiden kunde det påverka oexponerad film men nuförtiden påverkars inte film heller.

Postad
Jag märkte ingenting. Och föresten, hur skulle det gå till i så fall? Röntgen är inte magnetiskt. Förr i tiden kunde det påverka oexponerad film men nuförtiden påverkars inte film heller.

Jag kan också intyga att detta stämmer.

Inga problem med DV band genom säkerhetskontrollen!

De enda störningar på DV band jag uppleft vid resor är när jag var i CN tower i Toronto. Där var det troligen starka elekromagnetiska fält från TV masten på tornet. Men det påverkade, om det nu var elektromagnetiska fält, bara bandet i kameran när jag spelade in, inte de redan inspelade och oinspelade i väskan.

Det som hände i bilden var att den fick stora pixlar då och då.

Postad

Angående film: Jag har hört att i post 9/11-världen så finns det risk att de har ökat på röntgendoserna. Men den här frågan går det så många obekräftade rykten om, så man ska inte tro på allt man hör. Jag skulle tro att det inte är något problem.

Angående video: Jag har svårt för att tänka mig att röntgenutrustningen skulle vara något problem. Däremot kanske metalldetektorerna kan skada magnetiskt material? De kanske skapar något magnetiskt fält. Jag har ingen aning, för jag vet inte hur de fungerar, men nån annan kanske vet.

• 2 veckor senare...
Postad

Beställ en tid hos käftis!

När de ändå håller på att att röntga dina gaddar, ber du om att få göra ett test...

Du kommer då att få gorse slutsats bekräftad, samt nyputsad trut.

Beträffande metalldetektorerna så fungerar dessa precis som slingorna vid trafikljusen. Man lägger ut fyra varv koppartråd och skapar en spole, då tex ett metallföremål passerar ändras induktansen. Slingan är alltså tämligen passiv & lämnar ingen skadlig magnetism i från sig.

Borsta alla tänderna! / Jonsson

• 1 månad senare...
Postad

Läste någonstans att när dem hade filmat "LOST" och de skulle flyga ner banden till USA så raderades några scener. P.g.a röntgen på flygplatsen.

Det har ju i och för sig inget att göra med DV-band.

Postad

DV och röntgen har jag aldrig upplevt som problem

och inte heller film och röntgen vid enstaka flygningar men flyger man med många byten och röntgningar så blir filmen påverkad, vare sig den är exponerad eller oexponerad.

-Per

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...