kalle112 Postad 15 januari 2007 Postad 15 januari 2007 Jag har ett klipp som jag skapat i after effects. Det här klippet vill jag spara på nåt sätt så att för varje gång jag vill använda det i t.ex. en film så ska det räcka med att endast dra det över videon. Jag vill alltså inte behöva sudda ut bakgrunden för varje gång jag vill använda klippet utan den ska vara transparant... Hoppas ni förstår vad jag menar! 0 Citera
Max_H Postad 15 januari 2007 Postad 15 januari 2007 Spara det som Quicktime Animering med miljoner färger+ (Dvs RGB + Alpha kanal). Kom ihåg att det ska vara 720 x 576 med lower field first för DV. /Max 0 Citera
kalle112 Postad 4 mars 2007 Författare Postad 4 mars 2007 nu har jag fått ett jätte konstigt liknande problem i 3DSM. Tidigare kunde jag rendera ut ett klipp med transparent bakgrund men inte nu längre. Vilka inställningar ska jag ha? När jag väljer Quicktime animering och miljonär färger + i inställningarna så försvninner de plötsligt och inställingarna går automatiskt till DV-pal och nåt helt annat... EDIT, skulle faktiskt behöva hjälp med det här så fort som möjligt! 0 Citera
kalle112 Postad 4 mars 2007 Författare Postad 4 mars 2007 Ingen som kan hjälpa?? Det är faktiskt väldigt bråttom med det här... 0 Citera
Jawo Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 Rendera ut som en .tga sekvens istället, är i mitt tycke mycket smidigare än att rendera ut direkt som ett klipp. 0 Citera
kalle112 Postad 5 mars 2007 Författare Postad 5 mars 2007 men hur gör jag om det ska vara filmklipp? Jag vill inte ha en massa stillbilder... 0 Citera
Max_H Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 Är det AE? Så om du i Render Que väljer QT + Anim och sedan går "ur" inställningarna så är dom sedan tillbaka till DV PAL? /Max 0 Citera
kalle112 Postad 5 mars 2007 Författare Postad 5 mars 2007 nej det är i 3d studio...I AE vet jag redan hur man gör. 0 Citera
Max_H Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 Ahhh.... så går det om man läser för fort. Solly. 3DS & Max_H är riktigt okompatibla så jag kan tyvärr inte svara på frågan men det borde ju vara ungefär samma tillvägagångssätt. /Max 0 Citera
kalle112 Postad 5 mars 2007 Författare Postad 5 mars 2007 hehe...de lugnt. Tack för hjälpen ändå! Ingen annan som vill hjälpa? 0 Citera
Jawo Postad 6 mars 2007 Postad 6 mars 2007 men hur gör jag om det ska vara filmklipp? Jag vill inte ha en massa stillbilder... Du får la helt enkelt bara sätta ihop det till ett filmklipp sen när/om du behöver. Dom flestas program som tex AE, Premiere har stöd för bildsekvenser, det enda man behöver se upp med är att bildsekvensen får rätt antal bilder per sekund. 0 Citera
kalle112 Postad 6 mars 2007 Författare Postad 6 mars 2007 alltså det är jätte jobbigt att rendera 500 bilder och sätta ihop dom varje gång man vill testa ett visst klipp i ett annat program. Jag fattar bara inte varför jag inte kan rendera ut klippet på samma sätt som förut?! Jag hade ju lyckats rendera ut ett quicktime klipp med transparant bakgrund i 3d studio men nu helt plötsligt funkar inte det. Som jag sa tidigare...i inställningarna då jag ska spara filen så väljer jag .mov och sedan klickar jag på setup. Där väljer jag animering och miljonär färger +. Men så fort jag trycker på ok och sedan på setup igen för att se om det verkligen är rätt inställningar så ser jag att dom försvunnit och då står det DV-pal istället...Detta är ju sjukt! 0 Citera
Jawo Postad 6 mars 2007 Postad 6 mars 2007 alltså det är jätte jobbigt att rendera 500 bilder och sätta ihop dom varje gång man vill testa ett visst klipp i ett annat program. Jag fattar bara inte varför jag inte kan rendera ut klippet på samma sätt som förut?! Jag hade ju lyckats rendera ut ett quicktime klipp med transparant bakgrund i 3d studio men nu helt plötsligt funkar inte det. Exakt vad menar du med att testa ett klipp i ett annat program? Vad för program, vad har du klippet till osv? Jag har ingen aning om hur man löser ditt problem, renderar nästan aldrig ut det direkt till ett filmformat, och definitivt aldrig till quicktime. 0 Citera
kalle112 Postad 18 mars 2007 Författare Postad 18 mars 2007 Eftersom jag fortfarande inte löst det här problemet och har nu VÄLDIGT bråttom med det...har jag nu tagit några screenshots som ni kan titta på. Jag har sparat dom som en rar fil eftersom bilderna blev lite för stora för att läggas upp direkt. Jag skulle VERKLIGEN uppskatta om ni kunde titta på dom och försökte hjälpa mig. Problemet är alltså följande: Bild 01: När jag vill rendera ut en frame från 3dsm så trycker jag på files i render-fönstret (F10). Då kommer det upp en ruta som på bild 1. Där klickar jag på "setup". Bild 02: Som ni ser står det först DV-pal i inställningarna. Bild 03: I samma fönster väljer jag de inställningar JAG vill ha d.v.s. PNG och miljoner färger +. (OBS! Har även provat med alla andra inställningar men problemet kvarstår). När jag sedan valt inställningar så klickar jag på "OK" i fönstret. Bild 04: En så länge verkar allt va som det ska. Men när jag klickar på "Setup" igen som på bild 4 så försvinner inställningarna jag hade...se bild 5! Bild 05: Här ser man att inställningarna var exakt som de var i början...De inställningar jag valde sparas alltså inte! Jag behöver verkligen hjälp med det här. Det konstiga är att detta funkade förut men helt plötsligt funkar det inte längre. Jag kan inte spara inställningarna av nån okänd anledning! EDIT, ni kan se bilderna och en detaljerad förklaring över problemet på följande länk (om ni scrollar ner lite grann), där jag ställde samma fråga: http://www.animate.se/viewtopic.php?p=147977#147977 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.