Gå till innehåll

En Verklig Mardröm (30min)


Jonnybravo

Recommended Posts

Men tjaa, detta var den andra film som jag gjorde, så tekniken är inte den bästa, just därför jag försöker lyfta fram storyn. Och meningen med filmen var nog inte direkt att man ska vara ärlig, har aldrig tänkt på det på det viset varifall. Men däremot så var det ju ett litet pluss att du mådde dåligt eller så, för vad jag tänkte på när jag gjorde denna filmen var mer att jag ska försöka upplysa folk över hur dåligt och fruktansvärt det är med tvingad incest och misshandel inom familjen och sen att tekniken kanske inte blev den bästa, beklagar jag över. Men själv föredrar jag nog dem filmer som har en väldigt bra story som inte behöver överöst med effekter och teknik för att lyftas fram. Däremot somliga action eller skräckfilmer har ju oftast noll manus men hur mycket effekter och ny teknik som hellst och personligen tycker jag dem ibland kan vara urusla.

 

Men som sagt var så var detta min andra stora film, så tekniken kommer med tiden, man måste ju börja med nånting;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Redigerade rubriken enligt reglerna och tog bort "- Väl Omtalad"

 

Det är alltid bättre att ha lite självdistans och ge oss ett mer neutral beskrivning på filmen så slipper vi ha höga förväntningar.

 

Jag såg första 5 minuterna och kan direkt säga att du har långt kvar till Bergman filmmässigt. Utan att ha sett hela (och därav storyn) så är det skräp. Självklart ska jag skriva varför jag tycker så.

 

- Slarvigt ljussatt (om ni ens använt andra lampor än de som fanns på gatan)

- Inget blåsskydd på micken.

- Inte särskilt kreativa bildutsnitt, bara kapat vid knäna.

- Panoreringar(!) på ett stativ som hanteras som om det inte vore steglöst.

- Kameran alltid i samma höjd.

- Tempot i berättelsen känns dramatiskt och högt. Det gör definitivt inte klippningen.

- Väldigt få vinklar

- Överstrålningar hela tiden!

 

Jag lovar att se hela när jag har tid, men nu ska det sovas. Jag går ut lite hårt mot dig kanske, men det var dels för att du beskrev filmen alldeles för självsäkert. Hoppas du kan ta till dig denna konstruktiva kritik istället för att tjafsa som många andra gör när man ställer sig negativt mot deras film.

 

håller med! jonny du borde skaffa dig skådespelare som bryr sig och lite mer budget så du kan få till allting så det blir bra. kanske lite skryt i början när du förklarar filmen men den får en 4 av 5 faktiskt för jag tycker att handlingen är rätt så stark faktiskt om du fattar vad jag menar. keep up the good work

Länk till kommentar
Share on other sites

generösa komentarer hittils, tack så mycket:) och även tack för att ni kommenterat dem många fel som finns, utan att veta vad du gör fel kan du ju inte förbättra det:)

 

Men däremot undrar jag till dem som sagt att skådespelarna var dåliga, kan ni möjligen specificera er lite på vilka det är ni menar, så jag vet det till framtiden...

Länk till kommentar
Share on other sites

generösa komentarer hittils, tack så mycket:) och även tack för att ni kommenterat dem många fel som finns, utan att veta vad du gör fel kan du ju inte förbättra det:)

 

Men däremot undrar jag till dem som sagt att skådespelarna var dåliga, kan ni möjligen specificera er lite på vilka det är ni menar, så jag vet det till framtiden...

 

Det kallas erfarenhet med människor. Du kan inte få sagt vad som är dåligt och sen *VIPS* göra det bättre. Du får ta kontexten i berättelsen och sen måla upp karaktärerna genom det. Resten är upp till dig själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kallas erfarenhet med människor. Du kan inte få sagt vad som är dåligt och sen *VIPS* göra det bättre. Du får ta kontexten i berättelsen och sen måla upp karaktärerna genom det. Resten är upp till dig själv.

 

Jo men med tanke på att så många som klagat på skådespeleriet så, liksom var inga skådespelare bra, eller va allt bara skit eller vad???

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo men med tanke på att så många som klagat på skådespeleriet så, liksom var inga skådespelare bra, eller va allt bara skit eller vad???

 

Du är 15 år. Vad förväntar du dig igentligen? Du har alldelels för lite livserfarenhet för att kunna guida människor, och visa olika situationer ur ett mänskligt perspektiv. För att förstå skådespelarna och dina karaktärer så måste du förstå dig själv.

 

Det är inte så konstigt att folk tycker det är dåligt skådespeleri i din film, eftersom dina karaktärer från början är ganska så tråkiga. Skådespelarna har ju noll inlevelse i filmen, och framför sin dialog som om de läste om den.

 

För att förstärka karaktärerna så tycker jag du borde ha fixat lite kläder som stärker deras personlighet, kanske skrivit om vart scenerna utspelar sig för att få det se bättre ut osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Obehaglig film, verkligen. Som så många andra redan påpekat så hade den blivit bättre om du hade haft mer tekniska förutsättningar och kunskaper samt mer engagerade skådisar men du är ju inte gammal så det kommer säkert. Vore ju kul för dig ifall du kom in på filmgymnasiet!

 

Lite off-topic men jag blev lite nyfiken på jackan som huvudpersonen har på sig. Vart är den köpt? Snygg var den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klarade inte av att se den om jag ska vara ärlig, om jag hade varit du hade jag skjutit kameramannen... flytta upp kamerabilden och minska tomrummet där uppe.

 

Vet att du hade problem att hitta skicklig kameramän men det innebär oftast att man måste anstränga sig mer att informera hur bilderna ska vara. Det är regissören som ansvarar för det kreativa, och därmed kameramännens val av bilder också.

 

Men som de andra säger, bra jobbat att ha startat en diskussion. Det är det största belöningen av någon film som görs att folk pratar om den, och dess budskap. Beklagar att jag inte orkar se på den.

 

Vet inte vad du vill ha ut ifrån att göra film men kan rekommendera att läsa några böcker. Här på Voodofilm finns det en del bra tips, bara kolla runt.

Ser dock fram emot se nästa verk för att se hur mycket du har lärt dig ifrån förra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vore ju kul för dig ifall du kom in på filmgymnasiet!

 

Lite off-topic men jag blev lite nyfiken på jackan som huvudpersonen har på sig. Vart är den köpt? Snygg var den.

 

Hur visste du att jag sökt till et filmgymnasium?

 

 

Vilken huvudperson är det du syftar på? Han med "militär/flygarjackan" eller han med rocken?

 

Klarade inte av att se den om jag ska vara ärlig, om jag hade varit du hade jag skjutit kameramannen... flytta upp kamerabilden och minska tomrummet där uppe.

 

Vet att du hade problem att hitta skicklig kameramän men det innebär oftast att man måste anstränga sig mer att informera hur bilderna ska vara. Det är regissören som ansvarar för det kreativa, och därmed kameramännens val av bilder också.

 

Men som de andra säger, bra jobbat att ha startat en diskussion. Det är det största belöningen av någon film som görs att folk pratar om den, och dess budskap. Beklagar att jag inte orkar se på den.

 

Vet inte vad du vill ha ut ifrån att göra film men kan rekommendera att läsa några böcker. Här på Voodofilm finns det en del bra tips, bara kolla runt.

Ser dock fram emot se nästa verk för att se hur mycket du har lärt dig ifrån förra.

 

Ehm jo, jag ville skjuta kameramannen men tjaa jag vill ju gärna leva lite längre innan jag blir åtalad för mord, skämt åsido :p

 

Men jag sa också till dem alla vilka vinklar det skulle vara, men hur ofta lyssnade dem... Och vad jag hört främst klagomål runt var den scenen i början och där förstår jag att så många klagar, för det var nämligen så att vi spelade in den då den vanliga kameramannen var sjuk (eller något sånt) så en av skådespelarna fick hoppa in som kameraman i sista sekund (och det vet ni redan resultatet från!)

 

Vad jag ville få ut av filmen var nog främst att sånt här händer även i Sverige, alltså inte kanske så extremt med morden och så på så många men främst med incest och svek bland vänner. Men samtidigt våld föder våld och med alkohol i blodet framkallas våldet lättare.

 

Vilka sorts böcker syftar du på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur visste du att jag sökt till et filmgymnasium?

 

Du skrev ju i ett tidigare inlägg på sida 1

Tack så mycket, jag satsar ju på att försöka komma in på ett filmgymnasium på gotland, så tekniken lär jag lära mig:D

 

 

Vilken huvudperson är det du syftar på? Han med "militär/flygarjackan" eller han med rocken?

 

Japp jag syftade på militärjackan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilka sorts böcker syftar du på?

 

Beror lite vad du är intresserad av, en blå bok vid namn "Film Directing Shot by shot - Visualizing from concept to screen" av Steve Katz är en bra informerande bok hur man planerar sina kamerabilder och utför dem. Mycket bra exempel och illustrerande bilder. Ifrån storyboard till filmning kan man säga.

 

Directing Actors - Creating memorable performaces for film and television, av Judith Weston tar väldigt, väldigt bra upp vad en regissör ska göra för att inspirera skådespelarna att göra en bättre insats i en film. Det är skillnad ifrån att säga vad en skådespelare ska göra och inspirera.

 

Låna dem eller rekommenderar att du köper dem, väl investerade pengar. Har läst igenom fler böcker, men det beror helt och hållet på vad du vill inrikta dig på för yrkesroll.

Länk till kommentar
Share on other sites

tyckte faktisk att filmen var ganska bra :)

 

till skillnad från alla andra filmer som görs med onödiga handlig t.ex. att folk går runt o skjuter varandra utan ngn meding etc....

 

fortsätt! ;)

 

 

[vill också göra filmer, fast hittar inga som är lika engagerade sim mig själv]

 

säg mig, de som du jobbade med gick det bra hela vägen eller upstod det mycket frustationer, gräl, och att folk inte kom i tid till inspelingsplatserna, och inte orkade vara intresserade etc...

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp jag syftade på militärjackan.

 

Jag köpte den på en butik som heter Cassels här i Halmstad i somras för runt 300kr, så jag har ingen aning om, om dem har den kvar eller om dem har fler butiker på annan plats (är inte så insatt i shopping;))

 

Lycka till med att hitta något likt, om du nu ville ha en likadan dvs.:)

 

Beror lite vad du är intresserad av, en blå bok vid namn "Film Directing Shot by shot - Visualizing from concept to screen" av Steve Katz är en bra informerande bok hur man planerar sina kamerabilder och utför dem. Mycket bra exempel och illustrerande bilder. Ifrån storyboard till filmning kan man säga.

 

Directing Actors - Creating memorable performaces for film and television, av Judith Weston tar väldigt, väldigt bra upp vad en regissör ska göra för att inspirera skådespelarna att göra en bättre insats i en film. Det är skillnad ifrån att säga vad en skådespelare ska göra och inspirera.

 

Låna dem eller rekommenderar att du köper dem, väl investerade pengar. Har läst igenom fler böcker, men det beror helt och hållet på vad du vill inrikta dig på för yrkesroll.

 

Jasså du menade den sortens av böcker, men jaja. Men jag har kollat runt lite lätt men har inte funnit något, får väll leta lite mer intensivt antar ja:p

 

[vill också göra filmer, fast hittar inga som är lika engagerade sim mig själv]

 

säg mig, de som du jobbade med gick det bra hela vägen eller upstod det mycket frustationer, gräl, och att folk inte kom i tid till inspelingsplatserna, och inte orkade vara intresserade etc...

 

Ligg i med filmandet och bara verkligen kör mot alla motstånd så lyckas du säkert på slutet:D

 

Och ja, läser du från min dagbok nu eller?;) Deffenetivt hände alla dem sakerna som ett bra exempel där på festen var det meningen att ett 20-tal statister skulle komma, men det kom ca 6. Med rätt kameravinkel löstes det ju ändå:) Och liksom all Inspelning tog ca ett halvår och det var otroligt svårt att få folk att hålla kvar vid intresset (eftersom dem tappade det snabbt som sa***) Men så låg jag i och bara fortsatte och pusha tills till slut all inspelning blev klar och jag kunde göra färdig filmen!

 

Kom ihåg att man lär sig inget om allt går bra hela livet, man lär sig bäst i motgångar. Så som sagt ligg i så kanske vi ses på oscarsgalan;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, jag har läst lite till och från i tråden och undrar lite mer om dig:

 

Det verkar som om du är ensam fotograf, regissör, manusförfattare och producent och då undrar jag om du inte har någon i din närhet som är lika engagerad som du. Om du inte har det är det synd, för jag vet hur extremt viktigt och kul det är att ha någon som man kan bolla idéer med, bara dra ut och prova några nya vinklar och så vidare.

 

Även om själva filmen i sig inte var så värsta attraktiv (som nämnt ovan såg jag endast till det visuella o.s.v, nog om det), så verkar du motiverad, målmedveten och engagerad vilket är oerhört viktigt i denna branschen.

 

Som sagt, berätta lite gärna.

 

mvh martin

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...