Gå till innehåll

Påkörd av bil?


Holykestrel

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag tänkte göra en scen där två rånare misslyckas med att råna en affär och skyndar sig därifrån. Eftersom dom har så bråttom ska en av dom bli på körd av en bil eller helst en buss.

Är det någon som har några tips på hur jag ska göra denna scenen?

Jag tänkte att man kan se bussen framifrån, så att den kör mot oss och sedan "in i kameran" så att det blir svart(PoW), men jag har ingen aning om hur man gör det.

 

Är det någon som kan komma med tips på hur jag kan spela in en person som blir på körd av en buss?

 

Tack på förhand! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

I typ livvakterna eller nån i den trilogin så blir en person påkörd av en bil.

Scenen utspelas så att man ser allt hända från sidan.

Det dom gjorde då var att dom först filmade personen på platsen, där han hastigt drogs bakåt i ett rep fastbundet runt midjan.

Sedan filmade dom bilen hastigt inbromsandes exakt där han stått.

Till sist målade dom samman detta och tog bort repet.

 

/Lasse

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gjorde en scen där en kille blev påkörd av ett pendeltåg. Den är med i trailern som går att se här:

 

http://www.librador.com/pataget/

 

Nu går det här tåget väldigt snabbt. Det är bara två frames från att tåget kommer in i bild tills fören har åkt ut ur bild, så för mig hade det räckt att bara klippa göra en horisontell dissolve. Men för att göra det komplett la jag även in en suddig version av killen (horisontell motion blur), som jag klippte ut från klippet där han står på rälsen. Det skulle säkert se rätt okej ut även om man fick se flera frames.

 

Däremot tycker jag att du ska använda just ett tåg eller en buss och inte en personbil. Blir man påkörd av en personbil så kastas man upp över motorhuven, och det är svårare att animera. Med ett tåg eller en buss så sveps man bara med, och den animationen är ju enklare. (Ovanstående "fakta" baserat på vad jag tror. Jag har inte testat hur det ser ut i verkligheten.)

Länk till kommentar
Share on other sites

aa jag hade tänkt o göra en liknande scen i en film, men personen ska bli påkörd av en minibuss, så att han sveps med som vilcans säger..tror det borde funka bra.. men iallafall så hade vi tänkt att först filma killen gå ut på vägen o på stället där bilen skall köra på honom spelar han att han blir påkörd, typ böjer kroppen lite halvt onaturligt.. sedan hade vi tänkt att bara klippa ut killen i photoshop eller nåt och sedan lägga på nån blur så det ser bra ut och sedan bara lägga in han framför bilen, antingen tracka eller bara flytta honom frame för frame..tror det borde funka rätt så bra o eftersom bilen kör relativt fort så är det nog itne allt för jobbigt o tidskrävande sätt.. (vi filmar hela påkörningen från sidan om det inte framgick)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...