Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! ska spela in en film fram i maj. kommer att bla hyra en Sony HDV HVR-Z1E

till produktionen. är det värt att hyra en 35mm. converter för 2700/veckan? har en ok budjet och har råd med den men är det värt det eller ska man lägga pengarna på andra saker? jag hatar videolooken men den går ju gå runt i postproduktionen, men som sagt är det värt det?

Postad

En mini35-adapter har ju både fördelar och nackdelar. Den ger dig egenskaperna hos ett 35mm stillbildsobjektiv eller filmobjektiv men reducerar istället ljuset som träffar bildsensorn och beroende på vilken adapter det är kan den ha problem med förvrängning av bilden vid vissa brännvidder, om den är statisk finns det risk för att mattskivans korn ligger som en hinna över bilden, bilden kan bli suddig utåt kanterna (sfärisk aberration) eller bilden kan lida av att linjer vid starka kontraster kan bli lila och gröna (kromatisk aberration) och bilden brukar oftast bli lite "mjölkigare" med adapter. Inte lika skarp som orginallinsen på kameran. Här är vissa adaptrar bättre än andra.

 

Använder man stillbildsobjektiv (som är billigast) får man egentligen ett kortare skärpedjup än vad en riktig 35mm filmkamera bjuder på och det som är ur fokus ser inte riktigt ut som det gör på en filmkamera. Det märks tydligast om man har ljuskällor som gatlyktor eller juleljus eller liknande ur fokus. På film blir ljusen lite förstorade och de blir sexkantiga. I en adapter blir de bara suddiga fläckar.

 

Sedan tror jag ju att du har besvarat din egen fråga om hurvida man behöver en adapter eller ej. Det är upp till var och en. Vill du komma ifrån videolooken för att du hatar den så är en adapter ett steg på vägen för att få en annorlunda look. Vill du kunna vara mer kreativ med selektiv fokus utan att behöva backa jättelångt med kamera och zooma in på talangen framför kameran och öppna upp bländaren till max (t ex inomhus när du inte har plats att backa så långt) så föreslår jag en adapter. Även utomhus kan det vara bra om du vill ha kortare skärpedjup men ändå mycket vidvinkel (vilket absolut inte fungerar på en videokamera med liten bildsensor).

 

Det beror alltså helt på vad du vill med din film. Det finns ju både filmer som har väldigt mycket djupfokus (som video) och filmer som ofta har kort skärpedjup. Jag tycker personligen inte att en adapter ger en äkta filmlook, bara en annorlunda look.

  • 4 veckor senare...
Postad

Jag tycker inte att man kan "gå runt" videolooken i postproduktion.

En adapter tror jag är oumbärlig för som nämnt en interessantare look.

Förlita dig inte för mycket på post. Det jag kan se att du kan göra är följade:

deinterlace för att få fram progressiv rörelse, colortiming, men inte skapa saker som inte fanns i första hand. Dvs. jag har svårt att tro att ni kommer ha orken eller resurserna att Rotoscopa en ehl film för att simulera ett kortare skärdjup.

Mini35 har fått ett lite lattjo rykte hos filmare att det är en mirakel maskin.

Men det är ett dyrt, proffesionelt verktyg som många använder som ett alternativ till att producera på celluloid.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...