kalle112 Posted January 13, 2007 Posted January 13, 2007 Någon som vet hur man gör digitala squibs - alltså datoranimerade squibs? Har sökt på forumet men det enda jag hittar är squibs man gör med slangar etc, EJ med datorn. Skulle uppskatta lite hjälp faktiskt... 0 Quote
jbergman Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 En squib är per definition inte en digital effekt, så att du inte hittar något när du söker på squibs är inte det minsta konstigt. Jag gissar att det du vill åstadkomma är en digital effekt av att någon blir träffad av ett skott och att det sprutar ut blod? Det låter både galet och baklänges att göra det i datorn, men lycka till! /Jakob 0 Quote
lilla_farbrorn Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Jag håller med föregående skribent, det finns ingen anledning att göra det digitalt, det är betydligt svårare och blir säkerligen inte alls lika snyggt. Sen kan man nog inte kalla en digital blodexplosion för "squib", men jag antar att det är blodstänket du är ute efter. Man borde också kunna tänka lite själv. Vad finns det för alternativ? 1. 3d-animering 2. Avancerad compositing i exempelvis After Effects / Combustion 3. Filma en squib som exploderar mot greenscreen Jag vet inte riktigt, förväntade du dig ett enkelt svar i stil med "Effects > Blood > Add Squib and Render." så kan nog varken jag eller någon annan hjälpa dig. Så enkelt är det inte. I regel är det alltid bäst att göra effekter på inspelningsplatsen istället för i datorn. 0 Quote
kalle112 Posted January 14, 2007 Author Posted January 14, 2007 Misstänkte att det var nåt skumt med det namnet. Men är det verkligen så svårt att göra en digital effekt där någon blir träffad och blodet sptutar? Hade hoppats på en tutorial som någon kanske kände igen... Om ni tittar på den här sidan: http://www.videocopilot.net/action.html ...så kommer ni se att det finns en video där som visar när en person träffas av ett skott och blodet sprutar. Jag tänkte liksom på en sådan liknande effekt men som man skulle kunna skapa själv eftersom 1) jag inte tycker om att "sno" andras verk 2) det kostar pengar Hoppas ni har bra tips?! 0 Quote
lilla_farbrorn Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Självklart går det att göra digitalt blod, men det är fortfarande inte lätt. Jag skulle vilja säga att det är för svårt för att det ska kunna göras en tutorial om det som nybörjare skulle förstå. Andrew Kramer är ju skitduktig inom After Effects och med största sannolikhet krävs det heltäckande kunskaper om compositing och övrig post-produktion för att göra de "Action Movie Essentials" han säljer. Annars gör man det på de sätten jag nämnde tidigare. Om man kan komma på ett sätt att få det snyggt, go for it - annars gäller det nog att hitta en alternativ lösning. 0 Quote
Recommended Posts