frehåk Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Hej! Jag ska göra en film som ska visas i USA. Gör jag rätt om jag gör så här: Filmar in materialet som vanligt i min DV-kamera. Ser till att skapa mitt projekt i NTSC. Redigerar och sparar ner filmen på en vanlig DVD-skiva. Kan jag även se filmen i Sverige eller måste projektet vara i PAL. I så fall måste jag väl göra två lika filmer i två olika projekt men så besvärligt ska det väl inte vara eller? Mycket tacksam för svar! /F. 0 Citera
00Bengtsson Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Om du har en DVD-spelare och en TV som kan visa i NTSC :) vanligtvis är det bara en inställning som finns på vissa TV-aparater. Men hade du tänkt ge ut filmen till någon annan än dig själv? Rekomenderar jag att göra två olika DVD-versioner, en PAL, en NTSC. 0 Citera
gorse Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Svenska spelare spelar oftast upp NTSC-skivor utan knot även om teven inte klarar NTSC. Det är möjligt att ut-signalen är PAL-60 dvs NTSC med PAL färginformation och det klarar alla moderna teve i sverige. Men det är inte säkert att NTSC-spelare spelar upp PAL-skivor. 0 Citera
Max_H Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Gör jag rätt om jag gör så här: Filmar in materialet som vanligt i min DV-kamera. Ser till att skapa mitt projekt i NTSC. Redigerar och sparar ner filmen på en vanlig DVD-skiva. /F. Enkelt sagt: Nej, du gör fel! Mest för att det är olika framrates på PAL och NTSC och det kommer att bli fel om du använder PAL-media i NTSC projekt (och vissa program, bla Avid tillåter det inte ens). PAL kör ju 25fps medan NTSC kör 29.97fps. Bäst är givetvis, om filmen enbart ska visas i USA, att filma och klippa i NTSC. Men då måste du ha en kamera som går att växla över alt hyra en sådan. Annars, filma i PAL, klipp i PAL och gör om den färdiga filmen till NTSC via någon mjukvara eller lämna in filmen för konvertering i hårdvara om du vill att det ska se riktigt bra ut. /Max 0 Citera
frehåk Postad 11 januari 2007 Författare Postad 11 januari 2007 Är det verkligen så att jag med min svenskköpta PAL-kamera inte kan göra en film som kan ses i USA!? Räcker det inte att jag väljer ett NTSC-projekt och sedan sparar filmen som NTSC!? /F. 0 Citera
Rogge Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Är det verkligen så att jag med min svenskköpta PAL-kamera inte kan göra en film som kan ses i USA!? - Ja, du kan filma och se det i USA under förutsättning att utrustningen du spelar upp på kan spela upp PAL. - Ja, konvertera ditt PAL-foto till NTSC-foto med tex Canopus Procoder så fungerar det utmärkt. Men, redigeringsprogram gör ett dåligt jobb när du konverterar PAL > NTSC. Så att slänga in PAL i redigeringsprogrammet och exportera NTSC är ingen bra lösning. Räcker det inte att jag väljer ett NTSC-projekt och sedan sparar filmen som NTSC!?/F. Om du vill ha dåligt slutresultat, läs dålig kvalitet, så är det bara att köra på, men vill du ha dålig kvalitet? Det blir alltså inte bra resultat. Prova och se om det blir bra på det sätt du tänkt göra. Är du nöjd så är det ju bara att köra på vetja! Det är du själv som är bäst på att avgöra om det ser dåligt eller bra ut. :) 0 Citera
Max_H Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Nope... det är tyvärr inte så lätt. Detta just för att NTSC har 720 x 480 i upplösning men framförallt en annan bildhastighet per sekund. Dessutom en annan färgkodning. Det kommer, framförallt i panoreringar, att se mycket konstigt ut då det "fattas" 4.97 bildrutor för att fylla en sekund. Du kan givetvis rendera om filerna men då blir det slow-mo av alltihop eftersom din film måste strechas för att täcka dom extra rutorna som saknas. Vissa DVD-spelare och TV apparater i USA kan, precis som Gorse sa, spela upp PAL-kodade filmer men det är mycket ovanligare än PAL spelare som klarar NTSC här i landet. Enklast är att klippa hela filmen klar och sedan koda om den via ngn mjukvara till en DVD MPEG2 NTSC-fil som sedan kan brännas ut på skivor. Mer om ämnet finns här (obs att detta gäller MPEG2 filer): http://www.johnisme.shawbiz.ca/avi.shtml http://forum.videohelp.com/viewtopic.php?t=300144 Tyvärr inte så lätt att få det bra, men NTSC i sig har ju det tjusiga öknamnet: Never Twice Same Color. Sedan finns det som sagt andra mjukvaror bla Canopus Pro Coder som kan konvertera ganska bra mellan bägge formaten. Och sist då att lämna in en DV tape till ngn som har en hårdvaruencoder. Edit: Fasen Rogge - du är för snabb... /Max 0 Citera
Fat Tony Postad 12 januari 2007 Postad 12 januari 2007 det var mer avancerat än vad man trodde. håller med max H om att det där med fps och pixlarna förlorar sin aspect ratio 0 Citera
Max_H Postad 12 januari 2007 Postad 12 januari 2007 Det räcker tyvärr med att kolla SVT's halvtaskiga NHL-klipp på tv-sporten för att inse att det är problem med konverteringen. Och dom kör inga Kalle Anka-mjukvaror, det kan jag lova... /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.