torrone Postad 5 januari 2007 Postad 5 januari 2007 Tja joo ja undrar som rubriken lyder vilken mikrofon som är bra (utan brus), som man kan koppla till kameran? Finns det även någon sladd lös som är bra? tack 0 Citera
Luzer Postad 5 januari 2007 Postad 5 januari 2007 Om "utan brus" är ribban så kan du säkert hitta en mik för ett par hundra som tar upp någon form av ljud. Sen kan det bero på många andra saker också att du får högt brus, om din kamera har värdelösa mikpreampar så kanske du får högt brus i allafall. Självklart är det ju bra att ha så bra delar i ljudkjedjan som möjligt. Ska du sätta miken på kameran så tycker jag inte du skall lägga så mycket pengar på en mik, det största och billigaste steget för bättre ljud är i första hand att flytta bort miken från kameran och sätta den så nära ljudkällan som möjligt. Efter det kan man börja kika på bättre mik om man tycker att man behöver enligt mig. Tycker inte du ska satsa på en sladdlös historia, även proffsprylar som är sladdlösa låter sämre än motsvarande variant som är trådbundna, du tappar alltid lite dynamik när du kör trådlöst bland annat, så om det endast är av bekvämlighetsskäl...strunta i det. Jag är dåligt insatt i lågprismikar till film, men hade nog lånat hem och provat en Röde Ntg-1a, kostar under 2000 i allafall och med röde är man ganska säker på att få mycket ljud för pengarna. Vill du kunna driva miken på batteri är Ntg-2an ett alternativ, eller Nt-3an som är billigare men inte lika riktad och även tyngre vilket man får tänka på om man ska ha den på spö. 0 Citera
torrone Postad 5 januari 2007 Författare Postad 5 januari 2007 Ok tack för tipset! Ska checka de mikrofonerna... men kopplar man dem då till en kamera? Ja hade tänkt mig hvx200... är det då bara att koppla micken till kameran? Micken ska också låta så "filmaktigt" som möjligt tack 0 Citera
Luzer Postad 6 januari 2007 Postad 6 januari 2007 Så "filmaktig" som möjligt!? Du skapar ljudbilden och stämningen i ljudläggningen, inte vid ljudupptagningen. Där är du bara intresserad att få så bra och rent dialogljud som möjligt i 99% av fallen. hvx200 vet jag inget om, låter som nån budgetgrej... Och somsagt, ska du sätta miken direkt på kameran så får du inte mycket bättre ljud vilken mik du än använder, du kommer nästan alltid vara för långt ifrån ljudkällan så du får mycket reflexer, och läck både akustiskt och stomljud från kameran som går in i miken. 0 Citera
torrone Postad 6 januari 2007 Författare Postad 6 januari 2007 Ok.. men kameran kostar mer än 60 000 så den borde iaf vara rätt bra på att ta emot ljud. Så det är inte bättre att ta emot från en mick kopplad till kameran? 0 Citera
Pace Postad 6 januari 2007 Postad 6 januari 2007 Flyttas från Musik- och ljudläggning då det är inspelning av ljud som åsyftas. 0 Citera
Luzer Postad 6 januari 2007 Postad 6 januari 2007 Mik som sitter på kameran är aldrig bra, det spelar ju ingen roll hur bra ljuddelen på kameran är eller miken för den delen om den inte är på rätt ställe. 0 Citera
MrPetter Postad 15 januari 2007 Postad 15 januari 2007 Jag undrar om inte Torrone när han pratar om att koppla micken till kameran helt enkelt menar att använda kamerans inbyggda preampar och spela in på samma media som han spelar in filmen på. Och visst, det kan du ju göra - men som Luzer säger - montera inte micken på kameran. Dra kabel till micken och se till att få micken närmare källan istället. Sedan är det nog att föredra att ha en extern enhet för att spela in ljudet på; det ger som regel bättre kontroll över vad som händer och tillåter att du har en ljudkille som helst koncentrerar sig på det medan din kameraman har kameran för sig själv. Tänk på bara på att använda dig av klappa eller något annat så att du kan synka ljudet efteråt. Åh - och att märka bandet / filerna. Det är skitjobbigt att skumma igenom flera timmar ljudfil för att försöka hitta något som identifierar den relativt tagningen och sedan köra manuell läppsynk. *vet* //Petter 0 Citera
kingen Postad 15 januari 2007 Postad 15 januari 2007 EH..hvx 200 är en grym kamera som har phantommatning,du kan utan nåra besvärligheter koppla in en riktigt bra mikrofon.(dessa kräver oftast phantom..)Mitt råd blir att kolla beg marknaden,leta tex efter sennheiser mkh 416,kompromissa ej med ljudet,alldrig.Med den kameran och en promik behöver du absålut inte en extern enhet och klappa!! 0 Citera
turbofisk Postad 15 januari 2007 Postad 15 januari 2007 EH..hvx 200 är en grym kamera som har phantommatning,du kan utan nåra besvärligheter koppla in en riktigt bra mikrofon.(dessa kräver oftast phantom..)Mitt råd blir att kolla beg marknaden,leta tex efter sennheiser mkh 416,kompromissa ej med ljudet,alldrig.Med den kameran och en promik behöver du absålut inte en extern enhet och klappa!! Fast man kan ju ha en liten ljudmixer emellan ändå :) 0 Citera
Luzer Postad 15 januari 2007 Postad 15 januari 2007 EH..hvx 200 är en grym kamera som har phantommatning,du kan utan nåra besvärligheter koppla in en riktigt bra mikrofon.(dessa kräver oftast phantom..)Mitt råd blir att kolla beg marknaden,leta tex efter sennheiser mkh 416,kompromissa ej med ljudet,alldrig.Med den kameran och en promik behöver du absålut inte en extern enhet och klappa!! Spelar fortfarande ingen roll hur bra ljuddel eller mik du har om du inte har någon kontroll över nivåerna. Ska du säga till kameraoperatören att han eller hon även får kolla nivåerna så de inte är för höga/låga. Nae jag hade kännt mig jättedum om jag bommat med en 416 direkt inkopplad till kameran. Hellre en sämre mik för 2000 + en liten mixer för 6000 än bara en bra mik för 8000 ser jag som en självklarhet. 0 Citera
torrone Postad 21 januari 2007 Författare Postad 21 januari 2007 Jag undrar om inte Torrone när han pratar om att koppla micken till kameran helt enkelt menar att använda kamerans inbyggda preampar och spela in på samma media som han spelar in filmen på. Och visst, det kan du ju göra - men som Luzer säger - montera inte micken på kameran. Dra kabel till micken och se till att få micken närmare källan istället. Sedan är det nog att föredra att ha en extern enhet för att spela in ljudet på; det ger som regel bättre kontroll över vad som händer och tillåter att du har en ljudkille som helst koncentrerar sig på det medan din kameraman har kameran för sig själv. Tänk på bara på att använda dig av klappa eller något annat så att du kan synka ljudet efteråt. Åh - och att märka bandet / filerna. Det är skitjobbigt att skumma igenom flera timmar ljudfil för att försöka hitta något som identifierar den relativt tagningen och sedan köra manuell läppsynk. *vet* //Petter Varför snackar du om mig i 3:e person din jävel =P låter som en idiot... =) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.