Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja

joo ja fick läsa en artikel som det stog att det inte var värt att gå på filmskola? Många höll inte med på kommentarerna.

Så ja undrar nu om det är värt att lägga 3 år på en sån utbildning? Ger det mig ett steg framåt i filmvärlden? Eller är det bättre att ja gör annat och film får gå på fritiden?

Postad

Jag säger som så att det är både på gott och ont. Man får utbildning och utvecklas i och med det men det är kanske inte alltid man får utvecklas åt det håll man vill. Sen fåt man säkert lite kontakter igenom skolan okså förhoppningsvis vilket bara är positivt.

För närvarande pluggar jag film i en utbildning som har träff ungefär var tredje vecka. Vi är nu 7 pers. och nu i vår ska vi göra en film tillsammans. Men under den här utbildningens gång har jag fått träffat proffessionella filmmakare som sysslar med regi, produktionsledning, foto, ljus och manus. Det har varit riktigt lärorikt och jag vet nu mycket mer som jag kan tillämpa i mina filmer.

Summan av kardemmman är alltså att jag nu har fått lära mig saker som atagligen hade tagit längre tid om jag inte gått den här utbildningen samt att jag har fått lite kontakter inom filmens värld.

Så min slutsats är i alla fall att om man känner sig engagerad i att gå en filmutbildning så ska man göra det. Man har hela livet på sig att göra film... :)

Postad
Vad är det för utbildning MovieMaker?

Ett västhusprojekt som Film i Sörmland, Västmanland, Uppland och Örebro län har startat tillsammans där två ungdomar från dessa län varje år får chansen att vara med. Det är ingen stor utbildning men likaså väldigt lärorik...

Filmen vi ska producera nu i vår (som jag förövrigt skrivit manuset till) har en blygsam budget på 10 000 kronor - då är inte kamerautrustning inräknat - och i slutet av april kommer filmen ha sin första visning på Drömabriken i Stockholm.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...