Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kanske en dum fråga...men man vet aldrig!

I ett videoklipp från min DV-kamera med upplösningen 720x576 (--> tror jag...enkla DV-kameror brukar ha det väl?!) ska det finnas med en stillbild (som är färglagd i bildprogram). Vilken upplösning ska det vara på stillbilden? Ska det vara 720x576 eller större p.g.a. kvalitétsförlust eller andra oförutspådda problem?

Postad
Vilken upplösning ska det vara på stillbilden?

Aldrig mindre än 720x576. :)

Använder du bilder med lägre upplösning måste du förstora dom i redigeringsprogrammet för att den skall täcka hela tv-turan vilket gör att du tappar kvalitet. Desto mer du förstorar - desto mer tappar du i kvalitet. Vill du tex zooma och/eller panorera i bilden skall dom vara större än 720x576.

Postad

Om du gör den större kommer den ändå renderas ner till 720x576 i videoprogrammet, så det är bättre att ha den i exakt den storleken så att du själv har kontroll på pixlarna.

Postad

Beror på vilket program det är. Slutresultatet är givetvis alltid 720 x 576 men utsnittet kan ju variera beroede på programmet croppar eller skalar.

/Max

Postad
Beror på vilket program det är. Slutresultatet är givetvis alltid 720 x 576 men utsnittet kan ju variera beroede på programmet croppar eller skalar.

/Max

Där ser man. Desto större anledning att se till att ha rätt storlek från början.

Postad

Brukar köra orginalformatet x 2 i höjd och bred. Detta funkar ypperligt i FCP. Sen kör jag ett format med bättre kvallite än orginalet så om ursprunget är DV kör jag DVCpro 50 för bättre CC och färgdjup.

Postad

Jag har provat att göra en berättesle/presentation i Final cut, fast med stillbilder. Jag skalade ner bilderna till rätt format 576x720 och drog in i FC. När bilden är stilla i viewer ser den skarp o fin ut. När jag renderat och ska titta på bilderna så ser de väldans suddiga ut? Verkar vara nåt galet i inte bara att lägga på USM. Någon ide?

Det måste ju gå att göra kanonpresentationer med hjälp av att kombinera ljud,film och stillbild i FC.

mvh

Peter

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...