kalle112 Postad 31 december 2006 Postad 31 december 2006 Kanske en dum fråga...men man vet aldrig! I ett videoklipp från min DV-kamera med upplösningen 720x576 (--> tror jag...enkla DV-kameror brukar ha det väl?!) ska det finnas med en stillbild (som är färglagd i bildprogram). Vilken upplösning ska det vara på stillbilden? Ska det vara 720x576 eller större p.g.a. kvalitétsförlust eller andra oförutspådda problem? 0 Citera
Rogge Postad 31 december 2006 Postad 31 december 2006 Vilken upplösning ska det vara på stillbilden? Aldrig mindre än 720x576. :) Använder du bilder med lägre upplösning måste du förstora dom i redigeringsprogrammet för att den skall täcka hela tv-turan vilket gör att du tappar kvalitet. Desto mer du förstorar - desto mer tappar du i kvalitet. Vill du tex zooma och/eller panorera i bilden skall dom vara större än 720x576. 0 Citera
kalle112 Postad 31 december 2006 Författare Postad 31 december 2006 okey! Tänkte också det men var lite nojig ;) 0 Citera
paracelsus Postad 2 januari 2007 Postad 2 januari 2007 Om du gör den större kommer den ändå renderas ner till 720x576 i videoprogrammet, så det är bättre att ha den i exakt den storleken så att du själv har kontroll på pixlarna. 0 Citera
Max_H Postad 2 januari 2007 Postad 2 januari 2007 Beror på vilket program det är. Slutresultatet är givetvis alltid 720 x 576 men utsnittet kan ju variera beroede på programmet croppar eller skalar. /Max 0 Citera
paracelsus Postad 3 januari 2007 Postad 3 januari 2007 Beror på vilket program det är. Slutresultatet är givetvis alltid 720 x 576 men utsnittet kan ju variera beroede på programmet croppar eller skalar. /Max Där ser man. Desto större anledning att se till att ha rätt storlek från början. 0 Citera
barnholdt Postad 3 januari 2007 Postad 3 januari 2007 Brukar köra orginalformatet x 2 i höjd och bred. Detta funkar ypperligt i FCP. Sen kör jag ett format med bättre kvallite än orginalet så om ursprunget är DV kör jag DVCpro 50 för bättre CC och färgdjup. 0 Citera
pl2se Postad 10 januari 2007 Postad 10 januari 2007 Jag har provat att göra en berättesle/presentation i Final cut, fast med stillbilder. Jag skalade ner bilderna till rätt format 576x720 och drog in i FC. När bilden är stilla i viewer ser den skarp o fin ut. När jag renderat och ska titta på bilderna så ser de väldans suddiga ut? Verkar vara nåt galet i inte bara att lägga på USM. Någon ide? Det måste ju gå att göra kanonpresentationer med hjälp av att kombinera ljud,film och stillbild i FC. mvh Peter 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.