Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag skall spela in en scen där en kille skall bli påkörd. Hur kan jag göra detta på bästa möjliga sätt. Jag har funderat på att bygga en docka, men en sa att det kan skada bilen. Tacksam för svar!

Posted

Jag har ingen aning hur det kommer bli faktiskt.Hur det är vanligtvis, realistiskt. Men jag antar att han kommer "flyga" över eftersom den bilen vi använder är väldigt låg.

Posted

vore det inte bäst att använda sig av chroma key i detta fall..? hur man ska göra det beror ju på kameravinklar och sådant.. att köra bil i full fart framför en bluescreen kanske inte går men en vinkel inifrån bilen kanske funkar... kolla på lite filmer och se hur de har klippt och sådant..

Jag kommer och tänka på slutscenen i Jackass the movie faktiskt, fast där blir ju personen som blir påkört mos och det kanske inte är det du är ute efter.

en docka vore säkert snyggast om man inte är bra på att använda sig av chroma key. Men då måste man kunna göra en snygg docka också.. och som sagt; bilen kan ta skada!

Vill man göra det så enkelt som möjligt behöver man ju inte visa själva krocken utan först bara en vinkel från "offrets" ögon och sedan inifrån bilen där man ser skräcken i hans/hennes ögon och så PANG. Tillsist en scen där offret flygger in i bild...

man får väl prova sig fram..

Posted

Jag tycker att chromakey låter som ett bra alternativ, men varför inte bara ta och ställa personen framför blue/greenscreenen istället för bilen? (så opraktiskt :P)

Bara låta skådespelaren stå där och hoppa och vrida sig lite, sedan gör man så han flyger illa i luften.

Borde fungera finfint ;)

Posted

Att inte visa krocken , har jag tänkt på men det blir så falskt.

Det blir riktigt dåligt och fult. Men däremot så låter Chroma Key som ett riktigt bra alternativ.

Posted

men hur ska man göra om gubben ska flyga över bilen... då funkar de väl itne me chroma key... eller, om han blir överkörd å hamnar under bilen funikar de nog ganska lätt... om ni tänker att personen ska flyga över bilen... vad snurrar då för tankar omkring?

• 2 weeks later...
Posted

En lätt plast-ställning, täckt med skumgummi, och med kläder på. Skadar inte bilen. Sätt på nån skyddsplats på bilen för lacken också, om du är orolig.

Fysiska SFX for life! :D