Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har precis börjat använda Pinnacle Studio v9 och är därför inte känd med programmet. Det mesta verkar vara ganska lättförstått, men det är en sak som jag har klurat på länge utan att hitta en lösning.

Jag skulle vilja ha med datum och klockslag (som vanligtvis visas i videokameran) på mina filmklipp. Är det någon som vet hur man kan ta fram den informationen och lägga på klippet?

Tacksam för hjälp!

Postad

Lägg till text ett text klipp på klippet. Jag har inte programmet här, eftersom jag använder premiere pro. Men i skolan har vi det. Vi gjorde tex. rec knappar och batterier och sånt genom att måla med cirklar och kvadrater.. Det borde ju finnas någon annan på forumet som har detta men undersök och hitta text funktionen så löser det sig :)

Postad
Lägg till text ett text klipp på klippet. Jag har inte programmet här, eftersom jag använder premiere pro. Men i skolan har vi det. Vi gjorde tex. rec knappar och batterier och sånt genom att måla med cirklar och kvadrater.. Det borde ju finnas någon annan på forumet som har detta men undersök och hitta text funktionen så löser det sig :)

Jo, jag har löst det med hjälp av text för tillfället, men jag har ett videoband där datumen och tiden är ganska väsentlig att få med (förloppet av en förlossning) och där orkar jag inte sitta och ändra textremsan varje minut....

Ingen som vet hur man kan lösa detta i Pinnacle Studio?

Postad

Trodde att kameran "skrev" på själva videon?

Det gäller iallfall äldre kameror (hi-8). I mer avancerade program som Premiere kan du säkert skaka fram informationen om den finns lagrad.

• 3 veckor senare...
Postad
Trodde att kameran "skrev" på själva videon?

Det gäller iallfall äldre kameror (hi-8). I mer avancerade program som Premiere kan du säkert skaka fram informationen om den finns lagrad.

Det trodde jag med. När jag tittar på filmen i kameran syns datum och klockslag, men så fort jag tankat över filmen till Pinnacle Studio så är datumstämpeln och klockslaget borta. Det måste ju finnas lagrat någon stans eftersom jag kan få fram informationen i Pinnacle vilket datum och klockslag som filmen togs... Men hur?????

• 2 månader senare...
Postad

Hej!

Kör med orginal versionen av Pinnacle Studio 8.3 och har en Sony DCR HC17E videokamera.

När jag spelar in på Videokameran och spelar upp det på tv:n direkt så visar den datumet och tiden.

När jag sen överför filmen till Pinnacle och redigerar den och bränner filmen och ska spela upp den så finns inte det med!!??

Vill gärna ha så den visar datum/tid när allt är färdigt sen också

Är detta en inställning i programmet ni som vet eller detta går inte att få med i Pinnacle?

Man tycker att ett sådant program som Pinnacle borde stöda Sonys kameror

Tacksam för svar!

Postad

Jag har en känsla av att detta har varit på tapeten tidigare i detta forum.

Hur som helst, jag har varit ute för samma problem - fast tvärtom. Alltså jag har råkat glömma datum och tid påslaget när jag har filmat och detta har följt med in till redigeringen! Sedan har jag haft ett rent h-vete att få bort skiten.

Men om du absolut ska ha med datum och så, varför inte bara lägga in en liten textremsa på lämpliga ställen. Då har du ju superkoll på hur resultatet blir.

Postad
Jag har en känsla av att detta har varit på tapeten tidigare i detta forum.

Hur som helst, jag har varit ute för samma problem - fast tvärtom. Alltså jag har råkat glömma datum och tid påslaget när jag har filmat och detta har följt med in till redigeringen! Sedan har jag haft ett rent h-vete att få bort skiten.

Men om du absolut ska ha med datum och så, varför inte bara lägga in en liten textremsa på lämpliga ställen. Då har du ju superkoll på hur resultatet blir.

Jo det går ju att klistra in så, men blir ju bara en fast tid och datum när,

När man ser på alla inslag som tex från tv, så har ju för fanken alla med datum och tid.

Har en dotter på 1 år brukar filma henne, tex barnkalas och dop, roliga händelser m.m

om tjugo år, lär man ju aldrig veta hur gammal hon va vid de olika tillfällena.

Tycker det är rent ut sagt dåligt av video redigeringsprogrammen att inte visa detta, för va jag har förstått så följer den informationen med när man överför med firewire kabel med dvi out, bara det att programmen inte visar/stöder det sen.

Gäller inte bara Pinancle har testat Adobe Premiere Pro 2.0 och där kan man heller inte göra det. skit program rent ut sagt.

Postad

Är det inte så att tid och datum som du ser i sökaren i kameran är dagens tid och datum och inte tid och datum från inspelningstillfället? I så fall hamnar ju inte detta med till datorn. Du har alltså missat en inställning i kameran som gör att den informationen spelas in.

Jag har kollat min egen kamera och inser att det inte går att föra över tidsvisningen till datorn. Så felet ligger inte i Pinnacle eller nåt annat redigeringsprogram.

• 3 veckor senare...
Postad

är att du söker efter JP effects som är ett tilläggsprogram till pinnacle som är gratis att ladda hem. Med detta kan du skapa en klocka var helst i rutan som börjar på den tid du vill och sen rullar framåt.

Lycka till

humlan

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...