LLcoolJ Posted December 4, 2006 Posted December 4, 2006 Finns det nått bättre program än Final Cut Pro till mac? eller är det den bästa som finns? 0 Quote
ofstudios Posted December 4, 2006 Posted December 4, 2006 Det är ju mera smaksak hur man vill jobba, men jag kan starkt rekommendera Fincal Cut Pro, du kan göra allting med det som har med redigering att göra, SVT använder bl a det, men det ska finnas en annan stor konkurrent, kommer dock ej på namnet. 0 Quote
carbe Posted December 4, 2006 Posted December 4, 2006 Heh, om SVT använder det hade jag nog gjort det! :) 0 Quote
Munthe Posted December 4, 2006 Posted December 4, 2006 Det första, mest etablerade och största redigeringsprogrammet till Mac heter Avid. 0 Quote
LLcoolJ Posted December 9, 2006 Author Posted December 9, 2006 okej, ska ta en titt på Avid, va heter det fullt ut? hette inte det i stilen med Videoshop elr nåt sånt? :S 0 Quote
pld Posted December 9, 2006 Posted December 9, 2006 okej, ska ta en titt på Avid, va heter det fullt ut? hette inte det i stilen med Videoshop elr nåt sånt? :S Gå in på http://www.avid.com och kolla Avid Xpress Pro för runt 17 000:- eller Avid Xpress Dv för runt 5 000:-. /Jesper Glömde skriva att det finns student version på Avid Xpress Pro för runt 2 500:-. http://www.scandinavianphoto.se/?579034 0 Quote
AndTuts Posted May 10, 2011 Posted May 10, 2011 Gammal tråd, men TV4 använder final cut pro, annars kan du skaffa After Effects och Premiere, eller göra som jag, komplicerade effekter/rotoscopning i after effects och redigering i Final Cut 0 Quote
Mattihp Posted May 15, 2011 Posted May 15, 2011 Har SVT verkligen gått över från Avid till Final Cut? Jag vet att UR precis gått över nästan helt till Final Cut men trodde att SVT var extremt inkörda i sina windows-system och Avid. Låter lovande i så fall! 0 Quote
Julpynt Film Posted May 21, 2011 Posted May 21, 2011 På SVT Falun kör de åtminstone fortfarande med Avid, har även en kompis som jobbar som redigerare på TV4 i Stockholm och där kär de också med Avid. Men detta kan ju variera :) 0 Quote
muttanbarko Posted May 21, 2011 Posted May 21, 2011 Hejsan På Svt i Stockholm kör de fortfarande nästan enbart på Avid. Några få produktioner redigeras i Final Cut. UR kör nu endast på Final Cut. Avid är dyrt men jag som nästan bara har redigerat i det gillar det mycket bättre än Final cut, men det är såklart en vanesak. 0 Quote
StenR Posted May 22, 2011 Posted May 22, 2011 Har SVT verkligen gått över från Avid till Final Cut? Jag vet att UR precis gått över nästan helt till Final Cut men trodde att SVT var extremt inkörda i sina windows-system och Avid. Låter lovande i så fall! Du läste nog fel, AndTuts skrev att TV4 använde Final Cut. Däremot så tycker jag att Avid gjorde helt fel som scrappade Avid Xpress, nu har de inget att erbjuda alls i semipro-läget mellan 1.500kr och 25.000kr, den nya Avid Studio är bara Pinnacle omskriven för att tillåta obegränsat antal spår. Jag hoppas att den nya gratisversionen av Lightworks (de gör pluginer som kostar pengar istället) får riktigt, riktigt många användare ;) 0 Quote
Mattihp Posted May 22, 2011 Posted May 22, 2011 Du läste nog fel, AndTuts skrev att TV4 använde Final Cut. Däremot så tycker jag att Avid gjorde helt fel som scrappade Avid Xpress, nu har de inget att erbjuda alls i semipro-läget mellan 1.500kr och 25.000kr, den nya Avid Studio är bara Pinnacle omskriven för att tillåta obegränsat antal spår. Jag hoppas att den nya gratisversionen av Lightworks (de gör pluginer som kostar pengar istället) får riktigt, riktigt många användare ;) Jag läste ofstudios inlägg förvisso.... 0 Quote
Recommended Posts