Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är ju mera smaksak hur man vill jobba, men jag kan starkt rekommendera Fincal Cut Pro, du kan göra allting med det som har med redigering att göra, SVT använder bl a det, men det ska finnas en annan stor konkurrent, kommer dock ej på namnet.

• 4 years later...
Posted

Gammal tråd, men TV4 använder final cut pro, annars kan du skaffa After Effects och Premiere, eller göra som jag, komplicerade effekter/rotoscopning i after effects och redigering i Final Cut

Posted

Har SVT verkligen gått över från Avid till Final Cut? Jag vet att UR precis gått över nästan helt till Final Cut men trodde att SVT var extremt inkörda i sina windows-system och Avid. Låter lovande i så fall!

Posted

Hejsan

På Svt i Stockholm kör de fortfarande nästan enbart på Avid. Några få produktioner redigeras i Final Cut. UR kör nu endast på Final Cut. Avid är dyrt men jag som nästan bara har redigerat i det gillar det mycket bättre än Final cut, men det är såklart en vanesak.

Posted
Har SVT verkligen gått över från Avid till Final Cut? Jag vet att UR precis gått över nästan helt till Final Cut men trodde att SVT var extremt inkörda i sina windows-system och Avid. Låter lovande i så fall!

Du läste nog fel, AndTuts skrev att TV4 använde Final Cut.

Däremot så tycker jag att Avid gjorde helt fel som scrappade Avid Xpress, nu har de inget att erbjuda alls i semipro-läget mellan 1.500kr och 25.000kr, den nya Avid Studio är bara Pinnacle omskriven för att tillåta obegränsat antal spår. Jag hoppas att den nya gratisversionen av Lightworks (de gör pluginer som kostar pengar istället) får riktigt, riktigt många användare ;)

Posted
Du läste nog fel, AndTuts skrev att TV4 använde Final Cut.

Däremot så tycker jag att Avid gjorde helt fel som scrappade Avid Xpress, nu har de inget att erbjuda alls i semipro-läget mellan 1.500kr och 25.000kr, den nya Avid Studio är bara Pinnacle omskriven för att tillåta obegränsat antal spår. Jag hoppas att den nya gratisversionen av Lightworks (de gör pluginer som kostar pengar istället) får riktigt, riktigt många användare ;)

Jag läste ofstudios inlägg förvisso....