pld Postad 2 december 2006 Postad 2 december 2006 Hej! Planerar att uppdatera datorn med mer RAM, fler hårddiskar och processor. Datorn kommer vara till för videoredigering, bildbehandling och musikskapande så jag vill ha utrustning som är till för detta och inget annat. 1. Har just nu 1GB RAM men ska uppdatera till minst 2GB men vad för typ RAM ska man ha? DDR, SDRAM eller SODIMM? Finns det någon tillverkare som är bättre än andra? 2. När det gäller hårddiskar tänkte jag köpa runt 4 stycken 500GB och sett denna: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=HITDS-500S2 Är detta en bra hårddisk från en bra tillverkare eller ska man kolla på någon annan? 3. Jag har nu Intel Pentium 4 CPU 3.20GHz 3.21GHz om det är detta som är processorn men är detta bra eller ska man köpa nytt/mer där också? /Jesper 0 Citera
Swishahouse Postad 3 december 2006 Postad 3 december 2006 Kolla upp om ditt moderkort har stöd för DDR eller DDR2. I bästa fall har du DDR2 vilket kan bli en hel del snabbare än DDR. 2GB räcker bra, köp inga okända tillverkare utan välj kända märken som Corsair, Samsung och Kingston t.ex. Sen finns de ju olika klockfrekvenser på minnena, ju högre frekvens desto snabbare ju. Vad gäller hårddiskar är det snabba som gäller. 7200 rpm är standard och KAN räcka, men vad som egentligen är idealet är ju Western Digital's Raptor eller liknande som kör i 10 000 rpm, vilket är snabbt. Sen kan du ju alltid fundera på att "raida" hårddiskarna, dvs göra så att dom arbetar tillsammans. Vad gäller processor kan man rekommendera många, antingen AMD eller Intel. Ordet ute nu är att Intel ger mer valuta för pengarna, så kanske en Core 2 Duo hade varit ett bra val för dig. Alla dessa komponenter kostar ju en hel del, men vill man ha en grym redigeringsdator så får man ju pröjsa. :) 0 Citera
ofstudios Postad 3 december 2006 Postad 3 december 2006 Först så skulle det vara bra om du skrev din dators specifikationer moderkort, grafik etc. och budget... Sen kan jag hjälpa dig Jag hade absolut inte köpt Hitachi eftersom Samsungs HDD är bäst på marknaden just nu, så titta på Samsungs HDD, efter Samsung så kommer Seagate. Men det smartaste är att köra externa HDD istället, för om vi säger att av någon anleding så skulle datorn krasha och allting blir förstört på dina HDD, men om du kör externt så klarar det sig. Finns många fler fördelar att du kan ha det som ett litet bibliotek av externa HDD, där du har en samling HDD. Dessutom så tycker jag http://www.komplett.se/k/k.asp är bättre (pris support), du kan då hämta från deras lager i GBG. 0 Citera
ofstudios Postad 3 december 2006 Postad 3 december 2006 Kolla upp om ditt moderkort har stöd för DDR eller DDR2. I bästa fall har du DDR2 vilket kan bli en hel del snabbare än DDR. 2GB räcker bra, köp inga okända tillverkare utan välj kända märken som Corsair, Samsung och Kingston t.ex. Sen finns de ju olika klockfrekvenser på minnena, ju högre frekvens desto snabbare ju. Vad gäller hårddiskar är det snabba som gäller. 7200 rpm är standard och KAN räcka, men vad som egentligen är idealet är ju Western Digital's Raptor eller liknande som kör i 10 000 rpm, vilket är snabbt. Sen kan du ju alltid fundera på att "raida" hårddiskarna, dvs göra så att dom arbetar tillsammans. Vad gäller processor kan man rekommendera många, antingen AMD eller Intel. Ordet ute nu är att Intel ger mer valuta för pengarna, så kanske en Core 2 Duo hade varit ett bra val för dig. Alla dessa komponenter kostar ju en hel del, men vill man ha en grym redigeringsdator så får man ju pröjsa. :) För det första så vet jag inte hur snabbt du behöver minnena, men eftersom DDR3 kommer bli nästa standard och kommer förmodligen nästa år så hade jag väntat och kollat om det är lönt att köpa DDR3 Sen så ska du undvika Kingstone RAM till varje pris! Av personliga erfarenheter så bör du välja Corsair eller Crucail, TwinMOS. Glöm AMD nu är det Intel som gäller, själv har jag "Intel Core 2 Extreme X6800" Jag kan bara rekommendera den serien starkt, det finns dessutom 4kärniga proccesorer nu vilket är ett måste för en redigerare, eftersom flertalet program stödjer det. http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10491 Core 2 Duo krossar totalt AMD mostvarande proccesorer samt de som är dyrare på AMD sida. 0 Citera
Swishahouse Postad 3 december 2006 Postad 3 december 2006 För det första så vet jag inte hur snabbt du behöver minnena, men eftersom DDR3 kommer bli nästa standard och kommer förmodligen nästa år så hade jag väntat och kollat om det är lönt att köpa DDR3 Sen så ska du undvika Kingstone RAM till varje pris! Av personliga erfarenheter så bör du välja Corsair eller Crucail, TwinMOS. Glöm AMD nu är det Intel som gäller, själv har jag "Intel Core 2 Extreme X6800" Jag kan bara rekommendera den serien starkt, det finns dessutom 4kärniga proccesorer nu vilket är ett måste för en redigerare, eftersom flertalet program stödjer det. http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10491 Core 2 Duo krossar totalt AMD mostvarande proccesorer samt de som är dyrare på AMD sida. Du citerade nog fel inlägg. :P 0 Citera
pld Postad 20 december 2006 Författare Postad 20 december 2006 Tack för alla svar! Ofstudios, jag har moderkort Asus P5GDC Deluxe och vad du menar med grafik förstrår jag inte riktigt. Jag vill högst lägga runt 7000kr-10 000kr på utrustning till datron. Kan ju berätta att mina planer är att använda datorn endast för videoredigering, "musikskapning" och bildbehandling. Jag har två DDR2 minnen på mitt moderkort så det blir nog två av sådana jag köper till. DDR3 har jag inte på mitt moderkort så det är nog ingen idé att tänka på. Med hårddiskarna hade jag tänkt köpa till fyra stycken, två för video, en för ljud/musik och en för bild/grafik, så jag har totalt fem stycken. För på C: disken ska man väl endast ha program på? Frågan är, som du skriver ofstudios, om det är bättre att ha externa HDD istället? Eller att först skaffa interna och göra som jag hade tänkt och sedan skaffa externa med tiden? För dem tar ju plats och det blir jobbigare när man ska redigera att ta fram den hårddisken man ska ha eller? Fast det är ju säkrare med externa. Hur tycker ni att man ska göra? Externa eller interna? Interna och sedan med tiden externa Det blir i alla fall 7200 rpm hårddiskar eftersom Western Digital Raptor kostar för mycket för den mängden GB man får. /Jesper 0 Citera
carlsson.ola Postad 21 december 2006 Postad 21 december 2006 Tycker du ska kolla upp dina specs för moderkortet. Tror inte det har stöd för snabbare minnen än pc 4200 (533 MHz), det funkar med snabbare men de stryps till moderkortets maxhastighet Kolla frekvensen på minnena du har. Dumt att betala för mer än man får 0 Citera
Rabies Postad 21 december 2006 Postad 21 december 2006 ska du jobba med rörliga bilder så är raiden det som gör mest skillnad. då kan datorn plocka bilderna från diskarna snabbare 0 Citera
MaSaz9023 Postad 28 december 2006 Postad 28 december 2006 Kolla upp så att du har plats för för flera sata hdd annars får du köpa ett kontroller kort och sätta i. Tyvärr så tror jag inte att ditt moderkort stödjer core duo 2, intel har inte så många andra bra processorer än core duo 2 så byt inte processor. köp helst samma minnen som du har så att alla körs på samma volt och hastighet så att inga problem uppstår. Ofstudios: Det är inte så många program och spel m.m som stödjer quad core än men snart kanske när vista kommer. Nice med Intel Core 2 Extreme X6800 dock inte så prisvärd, jag har precis beställt en E6600 med tuniq Tower ;) 0 Citera
pld Postad 29 december 2006 Författare Postad 29 december 2006 Hej och tack för alla svar! Jag gör nog så att jag behåller den processorn som jag har. Ska kolla upp vad jag har för ram så köper jag likadan. Med hårddiskarna gör jag nog så att jag köper fyra eller tre interna på 250GB var och sedan med tiden köper externa hårddiskar för varje projekt. Är det någon speciell sort HDD man ska köpa eftersom det finns 3,5" Serial ATA, 3.5" IDE, 2.5" Serial ATA m.m. Så vilken av dem ska man köpa? Eller ska man köpa en likadan HDD som man redan har? /Jesper 0 Citera
Max_H Postad 29 december 2006 Postad 29 december 2006 Rimligen är det 3.5" SATA du ska ha - men kolla i specifikationen hur många diskar du kan ha. Kontrollera också så att nätdelen orkar driva alltihop. /Max 0 Citera
pld Postad 29 december 2006 Författare Postad 29 december 2006 Rimligen är det 3.5" SATA du ska ha - men kolla i specifikationen hur många diskar du kan ha. Kontrollera också så att nätdelen orkar driva alltihop. /Max Tack! Hur kollar man detta? /Jesper 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.