mza Posted March 16, 2004 Posted March 16, 2004 var på en seminarium och en kille nämde map painting. Undrar vad han pratade om, jag känner mig lite vilsen, hittade inget info om det på nätet. Ngn som vet? Tacksam för ngt svar! Marte 0 Quote
eimermusic Posted March 17, 2004 Posted March 17, 2004 "matte paiting" - som det heter, är att måla till (oftast) bakgrunder och liknande som inte finns eller att måla över sådant som inte borde vara där. Så fort man behöver visa en miljö som inte riktigt finns så är det någon som sätter sig och målar ett slott eller berg eller annat som passas in i bakgrunden så att det ser ut som en enhet. Exempelvis filmen Seabiscuit där man spelade in på den riktiga arenan men var tvungna att återskapa en horisont som inte innehöll Kraftledningar, moderna fabriker, höghus och annat som inte passar sig i en film som utspelare sig på 20talet (tror jag det skulle vara). Starwars filmerna som går på TV för närvarande är andra exempel. De flesta bilder med städer och liknande i bakgrunden är inmålade bakgrunder. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted March 17, 2004 Posted March 17, 2004 sen finns det ju många som missar att ta bort sådant som inte passar in.. jag såg en ganska ny version av "greven av montecristo" och suckade djupt flera gånger på grund att man ett flertal gånger såg elledningar och antenner i bakgrunden. Det är ju förövrigt ingen dålig film och dessutom inspelad med ganska hög budget. http://www.imdb.com/title/tt0245844/ 0 Quote
mza Posted March 17, 2004 Author Posted March 17, 2004 aja...nu hajar jag till! :) Men matte painting e väl 2d mest? kallas väl inte matte painting när det e 3d eller? Och i så fall om det e 2d så måste det väl vara väldigt svårt när man ska röra kameran (om det e ngn annan rörelse än zoom)? Det har man ju använt sig av själv i mindre skala utan att veta att det hette så! :) väldigt intressant dock, ska försöka hitta lite mer info på nätet nu när jag har rätt namn på det. :) 0 Quote
eimermusic Posted March 18, 2004 Posted March 18, 2004 Det kallas då bara 3D matte paiting helt enkelt. Men det kan ju lätt användas så länge som det är saker som är långt från kameran. Då är ju perspektivskiftningar inte så stora, och man kan komma undan med ganska hyffsade åkningar. Tänk på att det enda som ändrar utseendet på något i bild under en panorering (nodal pan) är linsen i kameran... och det kan man ju kompensera för. 0 Quote
Quentrix Posted March 22, 2004 Posted March 22, 2004 I Starwars filmerna(de gamla) så är det Peter Ellenshaw som gjort matte målningarna. När de inte hade datorer på den tiden hade de istället en svart plåt framför kameran. När de sedan målade målningen så dubbelexponerade de, så att målningen var på plats i filmen där den svarta plåten varit. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted March 31, 2004 Posted March 31, 2004 kanske nåt att lägga in i ordlistan? ___ ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg som var ganska onödigt 0 Quote
Recommended Posts