Pipan Postad 29 november 2006 Postad 29 november 2006 Hejsan, det som så att vi ska filma ett bands uppträdande på en klubb. detta ska sedan vara med på deras DVD. Vi redigerar själva det hela. filmar gör vi med miniDV-kameror, dock är en av kamerorna en Hi8. Jag har ett ATI all in wonder 1800xl så det borde inte vara några problem att få in videomaterialet på hårddisken men hur blir kvalitén och formatet? lämpar det sig till att klippa ihop med miniDV-materialet för att få ett bra slutresultat? tar också gärna råd och tips från er som filmat spelningar av den här typen. //Skicka ett PM eller email om ni inte vill snacka public. tack! 0 Citera
Max_H Postad 30 november 2006 Postad 30 november 2006 Jag skulle: 1. Försöka låna/hyra/etc en annan dv-kamera. 2. Om punkt 1. inte går, enbart ta närbilder med Hi8 kameran. 3. Kopiera över Hi8 materialet till DV via någon annan DV kamera innan intankning i datorn. /Max 0 Citera
Pipan Postad 30 november 2006 Författare Postad 30 november 2006 Ok det ska jag tänka på... fler som har tips & råd inför filmningen? hur ska man placera sig med kamerorna m.m. tack! 0 Citera
00Bengtsson Postad 30 november 2006 Postad 30 november 2006 En viktig självklarhet: Spela in ljudet ifrån mixern istället för att ta upp ljudet med kamerornas mikrofoner. ( många som glömmer detta då de ska spela in sina konserter ) 0 Citera
Max_H Postad 30 november 2006 Postad 30 november 2006 Fler råd och dåd: - Bestäm INNAN vem som filmar vad. Så att inte alla står och filmar samma snubbe hela tiden. Bäst är givetvis ett intercom så ni kan snacka med varandra under tiden men det kanske är overkill? - Gör upp i förväg vem som ska byta band först så inte alla blir bandtorsk samtidigt. Märk och ta av plasten på "nästa" band INNAN konserten börjat. - Vitbalansera på samma sak strax innan! - Var med på genrepet (om det är ngt) så ni kan ta bilder som inte går att ta sen. - Är ni inte fotografer nog - sätt en "räddningskamera" på stativ längst bak som man ALLTID kan klippa till. Bör man iofs alltid ha. - Placeringen är oftast helt beroende på hur lokalen ser ut, men en bak, en mellan publik och scen och en på scen är alltid skoj. - Glöm inte att ta lite publikbilder. - Banka in i huvudet att INGEN får stänga av kameran (blir bara en massa jobb med synkning). Finns säkert mer men det är allt jag kommer på just nu... /Max 0 Citera
Johan_hmm Postad 1 december 2006 Postad 1 december 2006 En bra sak när du ska redigera är att använda typ multicam effekten i AVID. Angående filmningen så lyssna på MAX och ställ upp en kamera som "räddningskamera". MEN låt inte den bilden bli helt statist. Alltså att den står längst bak i rummet och tar med hela scenen. Alla rörelser på scen blir då skit små och det går knappt att klippa till den. Glöm inte att har kul. Det syns i kameran om ni inte har kul. Interagera med bandet. 0 Citera
Pipan Postad 4 december 2006 Författare Postad 4 december 2006 Bra tips. Tackar och bugar. Nu är det filmat och klart. Redigeringstips när det gäller rockkonsert? (Premiere CS2) 0 Citera
Max_H Postad 4 december 2006 Postad 4 december 2006 1. Synka, lägg den "huvud" musiken på ljudspår 1. 2. Kör multicam (om datorn är snabb nog) 3. Finputsa klippen "som vanligt" 4. Färgkorra i original sekvensen 5. Klart /Max 0 Citera
Johan_hmm Postad 18 december 2006 Postad 18 december 2006 Försök att inte över arbeta bara... 0 Citera
00Bengtsson Postad 8 februari 2007 Postad 8 februari 2007 bestäm hur alla ska filma, så att ingen börjar leka med kameran. (rulla runt kameran och göra kraftiga ut och inzoomningar :)) 0 Citera
peterfilm.se Postad 9 februari 2007 Postad 9 februari 2007 Hej Jag skall också spela in en konsert nu i Februari. matnyttigt här inne: men dock två följdfrågor: 1. "Vitbalansera på samma sak strax innan" Låt säga att jag har en kamera längst bak i hallen (20 meter till scen) någon mitt på och ca 3 som står framför scen på olika platser men dock ganska nära. Kan alla kameror vitbalansera om om någon går ut med vit tshirt mitt på scen 5 minuter innan spelningen börjar? Blir det rättvist för alla kameror, även han längst bak? 2. "1. Synka, lägg den "huvud" musiken på ljudspår 1. 2. Kör multicam (om datorn är snabb nog) 3. Finputsa klippen "som vanligt" 4. Färgkorra i original sekvensen 5. Klart" Hur menas med att färgkorra i orginal sekvensen. Jag kommer köra multicam (PPro 2). 0 Citera
Jonas Postad 26 mars 2007 Postad 26 mars 2007 Det kommer vara försent att vitbalansera fem minuter innan. Vitbalansera i vanligt lampljus, för sedan kommer det väll vara färgat ljus? 0 Citera
Max_H Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Kan du vitbalansera under ngn repetition med det "riktiga" ljuset är det guld. Men det är iaf ALLTID problem om man filmar med olika kameror. PPro nestar originalklippen innan du börja klippa. Mao klipper du först och går sedan till originalsekvensen (med "källklippen" och färgkorrar). Lägger du färkorren först blir PPro långsammare under multicam. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.