Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

de e mycket snack om att träna ögat genom att träna ögat genom att titta på film å kolla noga vart ljuset komemr ifrån, om de e hårt eller mjukt etc. Men finns de itne nåt bättre tips? Ja har kollat på film hela livet men bara ett halvår eller nåt när ja kollar efter ljuskällor osv. Försöker verkligen träna mina ögon. Men ja tycker inte ja gör nåra framsteg. Om ni har nåt bra tips skulle ja va ytterst tacksam=)

• 1 month later...
Posted

Grundprincipen e att ha i alla fall minst tre lampor som placeras ut med två lampor som lyser framför skådespelaren o en bakom. Man ska undvika skuggor i bild.

• 2 weeks later...
Posted

finns en bok som heter stora film forumboken om jag minns rätt och borde finnas på bibloteket gammal bok från 80 talet men står mycket om ljussättning och special effekter osv

Posted

Vilken som kan vara den bästa boken vete tusan (och är förmodligen en rätt subjektiv uppfattning), men Lightning for Digital Video and Television av John Jackman tycker jag är en bok som är värd att ha.

• 3 weeks later...