palle Posted March 15, 2004 Posted March 15, 2004 Hej, de e mycket snack om att träna ögat genom att träna ögat genom att titta på film å kolla noga vart ljuset komemr ifrån, om de e hårt eller mjukt etc. Men finns de itne nåt bättre tips? Ja har kollat på film hela livet men bara ett halvår eller nåt när ja kollar efter ljuskällor osv. Försöker verkligen träna mina ögon. Men ja tycker inte ja gör nåra framsteg. Om ni har nåt bra tips skulle ja va ytterst tacksam=) 0 Quote
palle Posted April 17, 2004 Author Posted April 17, 2004 Ingen som har ett tips som du själv använde innan du blev lite mer rutinerad??? 0 Quote
sluten_cell_nr13 Posted April 17, 2004 Posted April 17, 2004 Läs böcker, gå på filmskolor, testa själv, försök få ett slavjobb på en inspelning av något slag. Det är nog så man får göra... 0 Quote
Mickels Posted April 18, 2004 Posted April 18, 2004 Grundprincipen e att ha i alla fall minst tre lampor som placeras ut med två lampor som lyser framför skådespelaren o en bakom. Man ska undvika skuggor i bild. 0 Quote
palle Posted May 1, 2004 Author Posted May 1, 2004 Vilken e den bästa boken, eller den boken om ljussättning som bör läsas å vart går den å få tag på??? 0 Quote
Joel Posted May 2, 2004 Posted May 2, 2004 finns en bok som heter stora film forumboken om jag minns rätt och borde finnas på bibloteket gammal bok från 80 talet men står mycket om ljussättning och special effekter osv 0 Quote
Ronnie Posted May 2, 2004 Posted May 2, 2004 Vilken som kan vara den bästa boken vete tusan (och är förmodligen en rätt subjektiv uppfattning), men Lightning for Digital Video and Television av John Jackman tycker jag är en bok som är värd att ha. 0 Quote
palle Posted May 22, 2004 Author Posted May 22, 2004 vart finns dessa böcker att köpa/beställa? 0 Quote
Recommended Posts