Jump to content

TV-program om hur en film skapas ska ta upp?

Recommended Posts

Posted

Hej!

Det har gått några TV-program om hur man gör en film som Garage film, Älska film och Television.

-Vad tycker ni har varit bra och dåligt med dessa program?

-Vad skulle ni vilja att ett program om hur en film blir till ska ta upp?

-Något ni skulle vilja att man berättade mer om?

/Jesper

Posted

största nackdelen med de som finns är att jag alltid missar dom... ;)

tror inte jag sett ett enda helt avsnitt av de programmen du pratar om... :( ... TV-avgiften betalas mer för att tv-n står och dammar och jag har snart betalat av min uppsamlade skuld till radiotjänst kiruna... kan ju ha å göra med att jag inte har någon tidning så jag inte kan planera tv-tittningen. Jävligt synd då speciellt bakom-filmerna är ibland mer intressanta än filmerna ;)

I övrigt vill jag se mer effektskapande, både fysiska, rena kameratrix och även lite digitalt... jag älskar filmer pre-realistisk-CGI... då kan man sitta och gissa sig till hur det gjordes, man lärde sig upptäcka skvallersignaler för vissa effekter o.dyl.... nu är allt CG... det är väl ok, men ofta onödigt ofta... Jag vill se gamla pionjärer i effektbranchen.

Som exempel av det jag vill se kan jag ju nämna Levande Slottet, den DVD'n har i sverige 3-4 featurettes. flera av dom handlar av allt i världen om Lasseter(!?) och nån intervju av standardslag. Men en featurett satt jag som fastnaglad och såg... i min R1-utgåva (som även har komplett storyboard:P) kallades den något liknande "Making the castle move". Den var endast med en presentation av hur de digitala effekterna gjordes, före-under-efter exempel och liknande allt med en japansk berättarröst som förklarade vad jag såg. Det är sånt jag vill se i en featurett om Levande Slottet, inte en massa om ett helt annat bolag(!)...

Jag skulle också vilja veta bland annat hur dom gjorde i picassos äventyr när han går in i väggen i slutet. eller vilka metoder Fritz Lang använde för att få flera av de mest spektakulära fabrik-bilderna i Metropolis...

Posted

Jag saknar bra dokumentärer, både i Sverige och utomlands. De finns men de är inte så många.

Featurettes i USA är snudd på kräkreflexiga i smeka medhårs vilket gör de så totalt ointressanta, ibland ser man skymten av något intressant i bakgrunden av ett shot under inspelning. Men inte någon närmar titt på det man faktiskt vill veta.

Dokumentären för 12 monkeys är kanonexempel på bra film om film. "The Hamster Factor and other Tales of 12 Monkeys" är titeln.

Den dokumentären visar i alla fall på ett mer äkta sätt, känns det som, hur det är att jobba med film.

I svensk film är väldigt mycket under all kritik när en praktikant filmar vadsomhelst under inspelning. Man hör inget utan ett litet brum och lite brus. Sen textskyltar mellan blocken av dynga.

Så ett mellanläge mellan detta skulle göra sig bra. Garage upplevde jag som relativt bra, tillräckligt bra för att jag stannade på SVT om det var där eller började inom litet tag.

Sen är min åsikt att lite mer problemlösning skulle vara på sin plats. För det är alldeles för mycket ryggdunk till saker som skulle kunna bli så mycket bättre. Inte nedlåtande utan inspirerande problemlösning. Vad fungerar, och varför fungerar det. Exempelifiera.

God Natt,

jon

Posted

"Garage älska film" var ett fall framåt. Man kan säga att de är väldigt inspirerande men man får mycket lite kunskap från dessa program. Jag saknar dock den utbildande delen.

Det liksom bara krafsas på ytan. "jonkanon" pratar om problemlösning och det kan jag verkligen hålla med om. Skulle vilja se hur scener byggs upp, från manus storyboard till efterbearbetning. Men inget snabbt övergripande med mycket ordbajsande. Varje del skulle ingående gås igenom.

Ex. hur CG görs som jmalmsten vill se och säkert andra blir ju ofta bara lite snabba bilder på folk som sitter framför en dataskärm och en intervju av en person där man får reda på vilka utbildningar och i vilka produktioner han eller hon medverkat.

Jag vill ha tipps om programvaror och lite tutorials från dessa. ”I vår film ville vi göra en sådan här scen och då valde vi att göra CG med detta program. När man vill göra en sådan här effekt med detta program börjar vi så här och vi lägger upp det så här och man måste tänka så här ”osv. osv.

Har man amatörbudget så kan man istället göra så här och så här.

En idé är att titta över FAQ på ex. detta forum. Vad undrar vetgiriga filmintresserade. Visa lösningarna på dessa frågor bakom kulisserna.

Allt skulle kunna förpackas i program så det kan användas som studiematerial för allt från studiecirklar till utbildningsledare för filmkurser.

UR gjorde utmärkta skol tv program när jag var i skolåldern, de kunde handla om allt från hur ljus bryts i prisma till andra världskriget. Detta var utmärkta komplement till skolböcker och kateder lektioner.

Hoppas ni hänger med på vad jag menar.

Posted

det finns bara en väg att lära sej allt om film. det hårda vägen. börja längst ner i kedjan och jobba sej upp. att lära sej cgi på en halvtimme är bara löjligt. cgi är lite mer komplicerat än så

Posted
det finns bara en väg att lära sej allt om film. det hårda vägen. börja längst ner i kedjan och jobba sej upp. att lära sej cgi på en halvtimme är bara löjligt. cgi är lite mer komplicerat än så

Vem har pratat om en halvtimma?

Hårda vägen låter mer som vanligt protektionistiskt skrå tänkande.

Det finns nästan inga yrken som man kan bara läsa sig till eller för den delen lära sig genom tv. Man behöver alltid praktik. Men jag kan också vända på det och säga att det är sällan lyckat att inte fatta teorierna bakom vad man praktiskt sysslar med.

Det jag säger är att jag vill ha tv programmen som komplement till lärarledd utbildning eller som tillägg till självstuder.

Då kan flera halvtimmar räcka perfekt. Det roliga är om exemplen kommer från verkliga fall och inte komponerade regi fall som förekom i Garage om film eller som i Television där olika exempel på ljussättning visades i studion, långt ifrån ett verkligt fall.

Jag menar att det är bara utfyllnad av tv program tid om det ytligt bara snackas runt .

Jag vill ha fördjupning. CG kanske inte är ett bra exempel men jag har uppfattat de tv program om filmskapande som att de har ambitioner att vara utbildande. Då ska de också vara det. Om det handlar om CG, ljussättning, ljudläggning eller kamera/foto kunskap spelar ingen roll.

Jag hade lärare som utnyttjade Utbildningsradions skol tv på detta sätt när jag gick i högstadiet i bland annat fysik, 70-talet. Man lärde sig massor av detta trotts att man inte kan bli fysiker på en halvtimma.

Posted

Jag håller med Stefan. Kul att läsa att det inte bara är jag som vill ha bättre dokumentärer. Extramaterialet på dvd:er är oftast rätt kasst om man verkligen är intresserad av att göra film. Jag var nog inte ensam om att spela upp delar av extramaterialet på The Matrix bild för bild för att slippa MTV-klippningen och försöka se exakt hur de egentligen gjorde specialeffekterna.

Posted

nja... inte direkt matrix-extramaterialet...men både Princess Mononoke och Akira har jag gått igenom bild för bild i actionsekvenserna och hittat mycket matnyttigt... ahh just det ja... jag tog ju även och analyserade T2 för att lista ut exakt hur arnold snurrade på bygel-hagelbössan... om någon av er är i närheten när/om jag får tag i en sådan, håll er undan!... jag tänker testa ;)

Posted
nja... inte direkt matrix-extramaterialet...men både Princess Mononoke och Akira har jag gått igenom bild för bild i actionsekvenserna och hittat mycket matnyttigt... ahh just det ja... jag tog ju även och analyserade T2 för att lista ut exakt hur arnold snurrade på bygel-hagelbössan... om någon av er är i närheten när/om jag får tag i en sådan, håll er undan!... jag tänker testa ;)

Alltså, min poäng var att extramaterial oftast är gjort för att vara snabbt och coolt, men inte så lärorikt. Synd.

Posted

inte bara snabbt och koolt... utan även så måste man vada igenom kubikmeter med tack, beröm, delar som inte har något med filmen/bolaget att göra och till viss mån total fjäsk...

Visserligen har väl inte fjäskfaktorn varit så hög på de avsnitt av Garage jag sett... men som Vilcans säger... efter att man skurit bort vinjetter, lustigheter, tacktal, klipp från filmen som man just sett och allt annat så är det väldigt lite exakt om hur de verkligen gjorde... eller rättare sagt, det är väldigt mycket ATT dom gjorde, inte HUR dom gjorde.

Det är väl där som våra egna efterforskningar, bild för bild, kommer in. Man tränar sina ögon att se udda grejer i bilden. Även om de klassiska "matte-lines" (de skvallrande svarta konturerna i tidiga compositings) och uppenbara glasmålningarna inte finns så finns det fortfarande många sätt att identifiera olika metoder i uppenbara effekt-bilder... lite mer intressant är då alla "osynliga effekter" som är lite mer i skymundan.

skulle också vara lite skoj att se hur manus och liknande handhas i svenska film- och tv-industrin.

Rena analyser av tillvägagångssättet och liknande från svenska och utländska filmer skulle ju vara skoj också. Både manus, pre-prod, prod, post-prod... Före/efter m.m...

Intressanta saker jag sett i dvd's är lagerarbetet med ljud i Two Towers och Day after Tomorrow där man kan spela upp de olika lagren (scen-ljud, effekt-ljud, musik, foley osv) separat. Gibhli filmerna brukar ha komplett storyboard som alternativ vinkel under hela filmen, i Alien (singledisc edition) finns production-sound och i Jeanne d' Arc och the Cell finns separata Musikspår.

Men det bästa jag lärt mig om effekter/filmskapande har varit via böcker, där slipper man det mesta tramset och de går direkt in på det intressanta.

Förutom att "learning by doing" är det bästa förståss ;)

Posted
Men det bästa jag lärt mig om effekter/filmskapande har varit via böcker, där slipper man det mesta tramset och de går direkt in på det intressanta.

Du får gärna dela med dig av vilka titlar på böcker du rekomenderar och inte.

Men det får väl vara under en annan rubrik!

Jag vet inte om det funnits någon tråd om "Bra böcker att läsa om du vill lära dig filmandets konst".