Salmonsson Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 För det första, får ursäkta min stavning på rubriken, skriver snabbt ner något jag nyligen fått reda på angående musik i film osv. Efter att ha skickat mail till olika Amerikanska filmbolag, för att kolla vad det skulle kosta att köpa rättigheterna att ändvända olika låtar, themes, musikaler, så är det tydligen så att: Ifall tex. Star Wars Themen kostar $10 milj. att köpa så får du i "böter" minnst det tredubbla ifall du andvänder den i din film, beroende på olika faktorer självklart. Dock finns det undantag. Ifall du personligen [via mail, telefon, fax] frågat ifall du tex. får andvända den i din film som du gör som ett skolprojekt så får du andvända den. Men ifall tex. du gör en film privat, som du seda säljer får du pröjsa det tredubbla. Ifall en film görs av ett bolag, och sedan släpps på dvd, vhs så får du räkna med att få böta $60 miljoner [gånger 6] i detta fall. Ifall filmen släpps på bio får du räkna med att få böta i detta fall $10 miljoner gånger $12 miljoner = $120 miljoner. Kan nu berätta varför jag för huvud taget skickade mail för att fråga om dessa saker. Fick tag i en Amerikansk B-rulle, som var i stortsett omöjlig att få tag på [fick importera filmen från England]. Och den filmen hade enligt mig den skönaste melodin/themen som jag någonsin hört [efter Terminator themen, är något magiskt med den]. Sen nu ungefär ett år senare så skulle vi som examens/utgångs arbete på sista året göra ett projekt arbete, allt ifrån att göra en bok, designa kläder och göra en kortlek. Jag och 3 till bestämde oss för att göra en film. Tänkte genast att jag måste ha themen till den amerikanska b-rullen i filmen. Tog då efter flera timmar letande reda på vem som gjort låten, visade sig vara Gary Chang. Sökte på han och hitta ett e-mail för att kunna nå han. Jag frågade då ifall det var okey att andvända den, och till vilka ända mål osv. Han skrev tillbaka att han var "hedrad" osv, och att jag självklart skulle kunna andvända den i filmen. Han nämde / varnade mig också om att ifall bolaget, som äger rättigheterna till themen i filmen skulle få tag på våran film, skulle det kunna gå illa ifall vi inte hade frågat honom. Han berättade då att just rättigheterna till denna film kostar $40.000 att köpa, av i detta fall HBO. Sen fick jag för mig att kolla runt vad man skulle kunna få böta ifall man olagligt andvände sig av en låt man inte får, och där började det. Nu finns det ju självklart undantag på bötes priset och så, men över det stora hela så är det som jag just skrivit. Dom har tydligen en lag som skyddar upphovsrätten riktigt noga [jämfört med övriga världen] och dom andvänder sig av "hur mycket det blir i böter" notisarna jag skrev, men som sagt, självklart deror det på vilken film, hur man andvänder sig av det, vilket land man själv kommer ifrån osv. Men jämt en varning till dessa som andvänder låtar och annat utan tillstånd. 1 Quote
lilla_farbrorn Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 Eh. Nej? De böter som du talar om gäller inte i Sverige. Vi följer svensk upphovsrättslag och ingen skulle kunna dömas till 120 miljoner dollar i böter. Aldrig. Sen vad gäller stavning Salmonsson. Stressa inte iväg ett inlägg, det blir lättare att läsa om du skriver rätt. Använda heter det förresten, utan något d. Som en kul notis bara, senast i dag lyssnade jag på en gammal Tretow-julsång från albumet "En galen jul" med en remake på Star Wars-soundtracket. Har han avtal tro, eller är hans version inte tillräckligt lik originalet? Första spåret "Nu är det jul igen". Nån som hört den? :p 0 Quote
gorse Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 Gringos tror att amerikansk lag gäller i hela världen. Enda landet i världen föresten som vill legalisera amerikanska arresteringar på främmande territorium om det kan hota amerikanska intressen (i alla andra länder kallas det krigsförklaring). Bötesbeloppen är väl knappast "böter" i de här exemplen. Filmbolagen är inga domstolar eller myndigheter, utan de beloppen är vad man kommer göra anspråk på när det blir tvist. Tvisten löses i domstol och det är domstolen som bestämmer beloppen. Däremot är det en riktig iaktagelse att det är dumt att "bara ta låten" för då kommer någon att göra ersättningsanspråk. Om man döms skyldig är det inte bara ersättning utan man blir också brottsbelastad. 0 Quote
FlumbProd Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 Tretow gjorde en cover, vilket upphovsrätten tillåter. Då får J Williams och hans förlag ändå pengar när den spelas in och upp. Att använda skyddat material utan licensiering är olagligt, och därför blir det som sagt både ersättning och eventuellt böter. 0 Quote
Christian van Caine Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Ehm, Salmonsson, dom där nuffrorna såg väl ut att gälla för filmen i sin helhet, & inte enbart ett enkelt spår låt?? 0 Quote
Recommended Posts