Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej! jag är ny här på voodoo film. Jag och en kompis har ett ganska stort filmpojekt på gång. Ännu är det mesta just nu i planeringsstadiet men vi har gjort färdigt storybord och lite karaktärs design. Vi har även tagit lite bilder på platser där vi vill spela in vår film.

Nu kommer själva problemet vi har. I några scener i filmen så behöver vi vara i en gammal övergiven fabrikslokal. vi har hittat en sådan här i stan dä jag bor. Jag bor i Eskilstuna och lokalen ligger i närheten av konstmuseet (om det nu skulle vara så att nån vet var det ligger). vi tämkte spela in i den lokalen men... den är securitas bevakad och dom har satt upp en massa stängsel och bommat igen alla fönster. Nu funder vi på hur vi ska göra för att få spela in där.

Huset ska nämligen rivas om några år.

Vilka ska vi kontakta? eller ska vi bara bryta oss in och få securitas på oss. :P

Blir tacksam för svar och bra idéer :D

Posted

Kontakta fastighetsägaren. Är det en seriös hus/markägare så blir det inga problem såvida ni inte är oseriösa. Det har hänt mycket otrevligheter under årens lopp när någon lånat lokaler.

/nils

• 5 months later...
Posted

Det är inte securitas som avgör, utan som Nils redan sagt, fastighetsägaren. Komunen kan svara på vem som äger fastigheten om ni inte redan vet det. Eftersom securitas bevakar området får de säkert lön för det, så de vet säkert också vem som äger fastigheten. (ett av skälen till att ni skulle kunna bli nekade är om fastigheten skall rivas, så kanske ägaren är orolig för att ni kan skada er om nu uppehåller er i fastigheten.)

Posted

Jag skulle helre kontakta fastighetsägaren. Så får dom kontakta Securitas.

Vem som äger fastigheten borde gå att få fram genom att prata med kommunens fastighetsavdelning. När man vet det kontaktar man ngn ansvarig hos fastighetsägaren.

Om man förklarar sakligt att man skall göra en film och berättar lite om den (folk tycker film är spännande!) , samt låter dom förstå att man har koll på läget och inte kommer att ställa till så går det i stort sett alltid bra. Var trevlig och lova att följa alla deras villkor och gör inget som dom får skämmas över... :)

Var också noga med att ta kontakt med inblandade som t ex ansvarig på Securitas, polisen, en vaktmästare eller vad du själv tror kan vara bra, osv. (och var trevlig osv...) och berätta att ni fått tillstånd av "Hr Direktörn" att spela in en film. Annars kommer det alltid nån osäker surpuppa som inte hört vad som är på gång och ska krångla...

Sen har det hänt att man kunnat "smörja" vissa "maskinerier" med en liten "present" nån gång... :) Men de första tipsen räcker oftast gott.

EDIT: Gorse har en bra point om att lokalen kan vara farlig...

Posted

Fastighetsägaren ska kontaktas, tala med just den förvaltaren. Övertyga om att du ska göra en film. Du måste övertyga just detta. Fastighetsägare har dålig erfarenhet från svartklubbar, husockupanter m.m. Vaktbolag har inte med saken att göra. Telefon finns i husporten eller på pelare vid byggarbetsplats. Även i fastighetskalendern. Presenter och annat behövs inte. Kan du inte beskriva seriöst vad du ska göra är det ingen idé med kontakt.

/nils