Jump to content

deinterlancea


peterfilm.se

Recommended Posts

Hur är det med 1080i till 720p konvertering? någon som har erfarenhet av detta, jag ska filma en musikvideo med en HDR Z1E (tror jag den hette) och den har antingen 1080i eller cineframe som egentligen bara kastar bort varannan field så att upplösningen halveras till 540p. Finns det billiga program som kan dinterlaca 1080i till 720p där jag får bättre bild än att kasta bort varannan field till 540p?

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med 1080i till 720p konvertering? någon som har erfarenhet av detta, jag ska filma en musikvideo med en HDR Z1E (tror jag den hette) och den har antingen 1080i eller cineframe som egentligen bara kastar bort varannan field så att upplösningen halveras till 540p. Finns det billiga program som kan dinterlaca 1080i till 720p där jag får bättre bild än att kasta bort varannan field till 540p?

 

AVISynth har en bunt olika De-interlace filter, och är gratis. Använder det ofta själv med bra resultat.

 

http://www.avisynth.org/

Link to comment
Share on other sites

Det som , åtminstånde, jag är ute efter är något som är bättre än standard-kastabort-varannan-interlace... någon med insikt i vad jag är ute efter?

 

AVISynth hittade jag ett par deinterlacers, men jag skulle vilja veta vad som gör dom annorlunda jämfört med exempelvis de i vdub eller premiere, magicBullet eller Aspect HD... eftersom varannan rad måste på något vis interpoleras fram utefter raden ovanför, nedanför och fielden som kastas bort, plus även till viss del pixel-skillnaden mellan framesen utöver fieldsen... så finns det ju massor av olika metoder att göra detta på. Jag vill veta att resultatet är jämförbart med 720p så att jag inte slösar tid när jag egentligen kunde få samma resultat med cineframe in-camera...

 

Jag har också hört/läst spridda rykten om att man ska kunna deinterlaca 25fps interlaced (två fields) till 50fps progressive (en field)... tydligen skall denna metod ha använts av Rodriguez till slowmotion-sekvenser tagna med standard 1080i kamera. Någon som har mer info hur detta skulle ha gått till? att 25i i princip är 50 fps förstår jag ju, trixet är ju bara att deinterlaca fieldsen till två separata bilder...men mer exakt hur?

Link to comment
Share on other sites

jmalmsten>> Filtren för AviSynth och VirtualDub är ofta snarlika. Jag har använt en väldigt bra de-interlacer för AviSynth nån gång. Det var en smart-deinterlacer, minns dock inte vad den hette. Återkommer i ämnet när jag orkat installer allting igen. Har alla pluggar på nån disk nånstans. Testade en bunt olika de-interlacers på lite DV-material nån gång, och det var väldigt varierande kvalitet. Men som sagt, en av pluggarna gjorde ett mycket bra jobb. Jag har å andra sidan aldrig använt nån av dom dyra pluginsen för Premiere/After Effects. Skulle tippa på att AspectHD är rätt bra.

 

Vill dessutom minnas att jag nånstans läst om att det bästa sättet var att använda nån Cineframe mode i kameran, och sen konvertera till progressive i AspectHD när man cappar. Ska finnas info nånstans på Cineforms hemsida om jag inte missminner mig helt. Återkommer här med om jag hittar vart jag läste det nånstans.

Link to comment
Share on other sites

Vill dessutom minnas att jag nånstans läst om att det bästa sättet var att använda nån Cineframe mode i kameran, och sen konvertera till progressive i AspectHD när man cappar. Ska finnas info nånstans på Cineforms hemsida om jag inte missminner mig helt. Återkommer här med om jag hittar vart jag läste det nånstans.

 

Här var det visst. Vetefan om det är det bästa sätter dock. Man lär ju förlora i upplösning om man kör Cineform25 i alla fall.

 

http://cineform.com/products/SonyHDVSupport/CineFrame.htm

 

Även den här kan vara av intresse kanske:

http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=67427&highlight=z1+cineframe+film

Link to comment
Share on other sites

Här är en iintressant diskussion på gång ser jag. Iof inte mycket jag hänger med på. Menar ni att kvaliten blir så mycket sämre om man kör cineframe jämfört med progressiv. Oroande eftersom jag alltid kör i cineframe-mode och tycker nog inte att kvaliten blir sämre.

 

Om man filmar i progressiv, kan man då få samma "eftersläpning" i efterhand. Är det de ni menar? Och hur i så fall?

Link to comment
Share on other sites

Om du har en kamera utan "äkta" progressiva ccd: er så tappar du, åtminstone rent teoretiskt, i upplösning (finns inte så många "billiga" kameror med "äkta" progressiva ccd: er). I slutändan är det ju mycket tycke och smak... Eftersläpning får man väl främst om man kör en långsammare slutare eller?

 

Sista HDV projektet jag gjorde var 1080i > 720P direkt i capture med Aspect och jag blev nöjd med resultatet. Kanske inte riktigt lika bra som M Bullet eller någon annan smart deinterlacer men man sparar en jäkla massa tid.

 

/Max

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...