Swe__ Postad 12 november 2006 Postad 12 november 2006 Hur ska jag skriva om jag tänker mig att en person går på en väg och det varvas med extrema närbilder på fötterna som trampar i marken samtidigt som när man ser hela personen igen är han någon helt annan stans men går på samma sätt, alltså växla mellan dessa två platser. Hur får jag ner det begripligt i manusform? 0 Citera
vilcans Postad 12 november 2006 Postad 12 november 2006 Är det viktigt för handlingen? Om inte kan du helt enkelt låta bli att förklara det. 0 Citera
jbergman Postad 12 november 2006 Postad 12 november 2006 Att det varvas mellan helbild och extrema närbilder före scenbytet är inget du borde ta hänsyn till i manuset, men själva klippet kan t ex göras som: -------- ext. stadsgata - dag Kalle vandrar gatan fram med händerna i byxfickorna. Hans dyra sneakers landar mjukt på asfalten-- ext. djungel - dag --när han vandrar genom djungeln med en rostig kalashnikov i händerna. -------- Observera för all del att det är ett exempel på indirekta kamerainstruktioner. /Jakob 0 Citera
Swe__ Postad 13 november 2006 Författare Postad 13 november 2006 Vilcans - Ja, det är början, och slutet på filmen, så jag ser det som mycket viktigt. jbergman - Tack för tipset, jag förstår givetvis att bildutsnittet inte har något att göra med hur jag ska skriva, bara förklarade att när man ser honom igen är han någon annanstans. 0 Citera
Bleckert Postad 13 november 2006 Postad 13 november 2006 Ett fel man ibland gör som författare är att man utgårifrån att man själv är bäst på att "filma" sitt manus. skriv manuset så att man får fram budskapet, sen tar en fotograf vid som vet bäst hur man ska gestalta de olika sakerna på bild. precis som att man inte ska skriva för mycket regi i manuset, låt regissören regissera, det är han/hon bäst på. om det är du själv som ska filma/regissera så vet du ju precis hur du vill ha det och behöver inte skriva det. gör ett bildmanus/storyboard ihop med den som ska filma och låt den personen komma med förslag. ofta blir man lite trångsynt när man skriver och har svårt att hitta de bästa vinklarna. dvs håller med jbergman i hans version åvanför. 0 Citera
Swe__ Postad 13 november 2006 Författare Postad 13 november 2006 om det är du själv som ska filma/regissera så vet du ju precis hur du vill ha det och behöver inte skriva det. gör ett bildmanus/storyboard ihop med den som ska filma och låt den personen komma med förslag. ofta blir man lite trångsynt när man skriver och har svårt att hitta de bästa vinklarna. dvs håller med jbergman i hans version åvanför. Tack, tänkte först på det för en stund sen, att jag borde skriva manuset så att det blir begripligt men inte övertydligt och sedan skriva exakt hur jag tänker mig på ett annat papper, dvs, det är jag som ska regissera filmen 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.