Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Näsblod

Nybörjare
    Reg.datum
    jul 2006

Standard Näsblod

Jag ska filma en scen där det plötsligt börjar rinna näsblod ur näsan(givetvis Man ser en ansiktsbild och så börjar det att rinna blod. Förstår ni hur jag menar?
    Hur gör man det enklast?
    PF

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2004

Standard

det enklaste måste väl nästan vara att ha en skådespelare som blöder näseblod väldigt lätt (vilket många gör). då kan det ju räcka att skrapa lite med nått vasst bara precis innan det filmas, eftersom det också läker väldigt fort.
    nu tror jag väl inte att nån skådespelare skulle föredra den här metoden men det var den "enklaste" jag kom på.

Besatt medlem
    Reg.datum
    apr 2006

Standard

Annars tar ni hushållspapper eller något annat med bra uppsugningsförmåga och klipper eller river av en liten bit.
    Biten skrynklar ni ihop.
    Sen tar ni och blandar till antingen vanligt fejk-blod med vatten eftersom det brukar vara ganska fast eller så färgar ni vatten rött.
    Ni tar biten (hushållspappersbiten eller vad det nu är) och doppar det i väldigt lätt eller droppar lite av erat fejk-blod på, sen är det bara att lägga biten precis vid näshålan och låta fejk-blodet droppa ner.
    Sen kan ju skådespelaren bara blåsa lite med näsan och biten trillar ut.

När jag sa att man kunde blanda färg med vatten menar jag ju givetvis inte riktig målarfärg utan kanske karamellfärg.

Besatt medlem Christian van Caines avatar
    Reg.datum
    jul 2004

Standard

Jag hade lagt en slang längs näsryggen förbi ögat åt sidan & filmat lätt sidleds.
    Skulle någon försöka rispa mig i näsan för att snåla med smink så skulle jag bjuda på gratis kalori-rik knogmacka.
    Pax Vobiscum! Christian

Besatt medlem jmalmstens avatar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

riktigt kraftig nässpray, fungerar varje gång för mig som stundvis blöder spontanare och oftare än en kvinna i mens
    Hemsida >> http://www.jmalmsten.com/

--- Finnes jobb för filmmakarintresserad i Jämtland? Slå en signal, droppa ett mail. Jag gör det mesta som är lagligt...

Besatt medlem Java ex Machinas avatar
    Reg.datum
    nov 2005

Tumme upp

Christian van Caine skrev:
    Skulle någon försöka rispa mig i näsan för att snåla med smink så skulle jag bjuda på gratis kalori-rik knogmacka.

det sättet funkar nog också.

Nybörjare
    Reg.datum
    jul 2006

Standard

Ja jag kommer nog inte att rispa eller nässpraya fram blod, får nog fundera på det ett tag till men Christians förslag kan fungera, har inte hunnit testa det än. Dock är ju scenen rakt framifrån så jag får nog ändar mig lite i så fall.
    Fredriksson

Nybörjare
    Reg.datum
    jul 2006

Glimten i ögat

Ja knogmackan skulle ju fungera men det var inte det jag tänkte prova

Besatt medlem Christian van Caines avatar
    Reg.datum
    jul 2004

Standard

Hähä, en knogmacka med extra pålägg(ning) är både god & nyttig ;-)

Seriositet åsido, jag vet inte hur din scen ser ut eller är uppbyggd, men om det inte är bildmässigt helt fel eller tillåmä omöjligt, så tycker jag oftast att scener på nyllen efter en närande käftsmäll brukar vara mer effektfulla filmade lätt från sidan istället för rakt framifrån för djupet i bildens skull!
    Inte precis en works-every-time, men när den väl funkar brukar det vara väldigt effektfullt...& underlättar fett för att gömma sladdar & ilskna snorbusar ;-)
    Pax Vobiscum! Christian

Nybörjare
    Reg.datum
    aug 2006

Standard Svamp

Man kan dränka en liten svampbit i teaterblod och stoppa upp i näsan, när blodet sedan ska komma trycker skådespelaren till svampen och blodet börjar rinna.
    Senast redigerad av Simonb den 2008-07-02 klockan 00:12.

Nybörjare
    Reg.datum
    maj 2006

Standard

borde det inte funka att spruta upp lite konstblod i näsan med en spruta lr nått och sedan drar skådisen in i näsan lite tills det ska börja rinna? detta om man vill så effekten att det bara ska börja rinna utan att man ska behöva talla i ansiktet med mera.

Besatt medlem
    Reg.datum
    jan 2005

Standard

peter, menar du som att skådespelaren ska sniffa fake blod? mysiiiiigt....
    Med vänliga hälsningar avsändaren.

Nybörjare
    Reg.datum
    sep 2006

Standard

Kanske ska göra de med efekt på datorn