Gå till innehåll

Använd hjälm!


Orixeds

Recommended Posts

Heeey! Fint foto! Fin musik! Fantastiskt bra budskap!!!!!! Finns inget onödigare än att spräcka skallen bara för att man ville vara tuff!

 

Vad använde ni för kamera? Tänkte först någon DSLR, men i slutet blev jag osäker.

 

Ja skulle också vilja veta vilken kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle föredra ifall du använde samma slutartid igenom hela klippet. Om slutartiden hoppar fram och tillbaka får du olika känsla på klipp i lågt ljus än de som filmat med mycket ljus. Då känns den som om klippet "hör ihop" mer. :)

 

Vad slutartid och FPS ger för effekter

 

Ändra hellre bländaröppningen för att justera exponeringen av filmen. Om det blir för ljust ändå, eller om du vill behålla kort skärdedjup (som du får vid stor bländaröppning) gör du bäst i att köpa ett ND-filter. Ett sånt filter fungerar som solglasögon, alltså blir ljusinsläppet lägre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tips på traditionella slutartider Vart kommer dessa siffror ifrån?

24 fps - 1/48 (1/50)

25 fps - 1/50

50 fps - 1/100

60 fps - 1/120

 

Snabbare slutartider (för mindre rörelseoskärpa)

24 fps - 1/96 (1/100)

25 fps - 1/100

50 fps - 1/200

60 fps - 1/240

 

Andra slutartider kan man räkna fram och kanske kan vara en bra idé om man filmar sport. Dessutom har vi den lite udda faktorn som heter artistisk frihet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag filmade med en Nikon D5100 :) Tack för all kritik ska verkligen ta en titt på slutartiden! Jag tror kameran enbart kan filma i 25 fps på 1080p, så alltså borde jag köra med 1/100s på 25 fps när jag filmar större rörelser?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...