Gå till innehåll

AE krashar 24/7, hjälp


Raw

Recommended Posts

jag möter bara motgång efter motgång med detta musikvideo-projekt:( Bortsett från alla motgångar på inspelingsplatsen så strular de nu riktigt mycket i post-prod. och den man kan tacka för de är After Effects som vägrar att sammarbeta!

 

Detta är mitt första projekt i full HD dessutom. Själva AE funkar när jag sitter och fixar effekterna, men VARJE gång jag ska rendera ut mitt färdiga klipp för att sedan lägga till i musikvideon som jag redigerar i Avid så krashar AE! Ibland får jag felkod 44 :: 39 och ibland ingen felkod alls utan de bara krashar (och 1 av 10 gånger så funkar det) så jag fattar ingenting? :l Googlade felkoden men fick inte fram något förståeligt. De vore sjukt synd å faila nu när jag lagt ner så otroligt mycket tid och kraft på denna musikvideo, känner defentivt pressen nu när de inte är så långt kvar tills projektet skall lämnas in :(

 

Jag använder AE CS3 på denna dator >>

 

* Intel Core Quad 2 CPU Q6600 @ 2.40GHz 2.40GHz

* 3,00 GB RAM

* 32-bit system

* GeForce 8600 GT (DirectX Ver.11)

 

Hjälp vore ovärderligt!

//Patrik

AE_Crash.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad gör du när det kraschar, vilket filformat jobbar du med, kolla med "task manager" om minnet är på väg att ta slut, etc,etc

 

/M

 

som sagt så ska jag ju exportera de till en annan dator så jag jobbar med h.264 för att filerna inte ska bli allt för stora. För de mesta kan jag typ rendera HD 720p men inte full HD... När de krashar så får man en chans att spara och sen stängs de ner, finns inte så mycket mer att göra

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fått samma felmeddelande förut, och då har det antingen handlat om hårddiskutrymme eller allt vanligast RAM-minnet. 3GB är inte mycket alls egentligen, och har du suttit och te.x. spelat ett spel eller surfat en hel del innan så har säkerligen en hel del av RAM-minnet redan sugits åt.

 

Det jag brukar göra är att spara projektet och sedan starta om datorn. När du startar om datorn töms RAM-Minnet, sen direkt när datorn startat igen öppnar jag after effects, stänger ner Preview fönstret (Varje gång du preview-ar en frame så lagras det) och kör Pre-Render. Det går även att ändra inställningar i AE's menyer för att tillåta högre lagring i ditt RAM minne, då AE vanligtvis reserverar 40% för övriga systemet. Kom också ihåg att stänga ner alla bakgrundsprogram som inte behövs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen finns det sk "Secret Menu" man kan komma åt genom att starta "Edit > Preferences" och samtidigt hålla nere "Shift". Då får man ett extra val längst ner som heter "Secret". Där finns den viktiga "Purge All Every X frames".

Då kan du tvinga AE att flusha minne mellan varje frame. Det tar längre tid, men har räddat mig många gånger (fram till CS5, där problemet är nästa helt väck, såvida du inte kör iMAX-stora compar).

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fått samma felmeddelande förut, och då har det antingen handlat om hårddiskutrymme eller allt vanligast RAM-minnet. 3GB är inte mycket alls egentligen, och har du suttit och te.x. spelat ett spel eller surfat en hel del innan så har säkerligen en hel del av RAM-minnet redan sugits åt.

 

Det jag brukar göra är att spara projektet och sedan starta om datorn. När du startar om datorn töms RAM-Minnet, sen direkt när datorn startat igen öppnar jag after effects, stänger ner Preview fönstret (Varje gång du preview-ar en frame så lagras det) och kör Pre-Render. Det går även att ändra inställningar i AE's menyer för att tillåta högre lagring i ditt RAM minne, då AE vanligtvis reserverar 40% för övriga systemet. Kom också ihåg att stänga ner alla bakgrundsprogram som inte behövs.

 

Lite intressant att du säger dedär med omstart med datorn xD Jag sitter på vista (suger) och när jag haft datorn statart ett tag och typ surfat runt och typ chattat och lyssnat på spotify och sedan när jag stänger ner allt detta så glider RAM-minnet ner på ungefär 800mb, alltså så mycket använder datorn när inget är på, internet avstängt och allt sånt, men när jag startar om datorn så ökar de till ungefär 1.2GB och de går inte å göra nånting för att få ner de, bara vänta nått dygn :S Så jag försöker starta om så sällan jag bara kan utan kör på att sätta den i viloläge.

 

anyway, jag gjorde som Max_H sa och jag hade "tast manager" öppet när jag renderade såg låg användningen av RAM på 2,15 ungefär, och jag har typ aldrig sett de gå över det men ändå så crashar det :S

 

Sen finns det sk "Secret Menu" man kan komma åt genom att starta "Edit > Preferences" och samtidigt hålla nere "Shift". Då får man ett extra val längst ner som heter "Secret". Där finns den viktiga "Purge All Every X frames".

Då kan du tvinga AE att flusha minne mellan varje frame. Det tar längre tid, men har räddat mig många gånger (fram till CS5, där problemet är nästa helt väck, såvida du inte kör iMAX-stora compar).

 

//Max

 

coolt, ska testa, be right back med resultatet!

Länk till kommentar
Share on other sites

anyway, jag gjorde som Max_H sa och jag hade "tast manager" öppet när jag renderade såg låg användningen av RAM på 2,15 ungefär, och jag har typ aldrig sett de gå över det men ändå så crashar det :S

´

2,15 är way too much-- After Effects kan bara utnyttja ca 40-60% av ditt RAM-minne av default då resten lämnas åt Systemet (Så inte datorn fryser av att allt RAM fylls upp). Bland inställningarna kan du ändra hur mycket RAM som ska reserveras för resten av systemet (om jag inte minns fel).

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag skrev i ett annat inlägg, välj en bildsekvens i stället för QuickTime-filer. Då kan du fortsätta där programmet dog samt så underlättare det faktiskt ibland minneshanteringen m.m.

 

Testa också att kryssa ur Render Multiple Frames Simultaneously under Preferences / Memory & Multiprocessing, om du ej redan testat detta.

 

Vad kör du för Windows version? Vista 32-bit?

Hur ser det ut med ledigt utrymme på dina hårddiskar och därtill, hur många hårddiskar har du, i vilken konfiguration, vad ligger var (program, system, videofiler) etc?

 

Lycka till mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag skrev i ett annat inlägg, välj en bildsekvens i stället för QuickTime-filer. Då kan du fortsätta där programmet dog samt så underlättare det faktiskt ibland minneshanteringen m.m.

 

Testa också att kryssa ur Render Multiple Frames Simultaneously under Preferences / Memory & Multiprocessing, om du ej redan testat detta.

 

Vad kör du för Windows version? Vista 32-bit?

Hur ser det ut med ledigt utrymme på dina hårddiskar och därtill, hur många hårddiskar har du, i vilken konfiguration, vad ligger var (program, system, videofiler) etc?

 

Lycka till mvh /Pontus w

 

jao jag använder vista 32-bit, kanske inte de bästa ..jag inväntar min 64-bit dator med Windows 7:) Nej jag har inte testat att kryssa ur den där rutan med Render "Multiple Frames Simultaneously" men jag skall göra de så fort jag kommer hem och testa igen.

 

btw, varför är 2,15 för mycket? De är ju 0,85 tills ram-minnet tar slut?

Länk till kommentar
Share on other sites

För att, som jag redan nämnt, så reserverar AE minne till resten av systemet-- Skulle den använda allt minne skulle din dator frysa o krasha ;)

 

men de betyer ju typ att AE bara använder 1,15 GB ram om Vista använder 1 GB när den inte gör nånting?

Länk till kommentar
Share on other sites

men de betyer ju typ att AE bara använder 1,15 GB ram om Vista använder 1 GB när den inte gör nånting?

För AE att använda 1,15GB arbetsminne är lite crazy, då har du ditt problem precis där. Att ha 1GB ockuperat i Vista vanligtvis är ingen konstigt. Din dator räknar i procent, så även om det är 0,85GB ledigt, så är det en fjärdedel i teori (25%). Starta om din dator så du har 1GB i arbetsminne (Det är underligt högt även för Vista dock), sen stänger du ner alla onödiga program och processer och startar AE-- Öppna projektet och stäng ner Composition fönstret så du inte får någon preview-- Sen går du till Pre-render och sparar ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...