Gå till innehåll

Att få inspelningstillstånd på en restaurang


Haak

Recommended Posts

Hej kära filmfolk,

 

Jag ska ansöka hos en restaurang om tillstånd att spela in en längre filmscen där. Men vill förbereda mig så bra som möjligt.

Har någon varit i liknande situation och lyckats få tillstånd, och i så fall, hur gjorde ni?

Övriga tips på tillvägagångssätt?

 

Deras namn i eftertexterna och ev. lokalhyra går ju att erbjuda, vad mer? Vill verkligen få igenom den här dealen för restaurangen passar perfekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej kära filmfolk,

 

Jag ska ansöka hos en restaurang om tillstånd att spela in en längre filmscen där. Men vill förbereda mig så bra som möjligt.

Har någon varit i liknande situation och lyckats få tillstånd, och i så fall, hur gjorde ni?

Övriga tips på tillvägagångssätt?

 

Deras namn i eftertexterna och ev. lokalhyra går ju att erbjuda, vad mer? Vill verkligen få igenom den här dealen för restaurangen passar perfekt.

 

Intressant situation. Innan du går dit ska du vara förberedd så att du kan svara konsekvent på frågor och inte verka tveksam. Sen är ju frågan vad du ska göra för film, när ska du filma, hur lång tid behöver du på restaurangen och hur mycket kommer du behöva bygga om. namnet i eftertexten är inte mycket att komma med, speciellt inte om det är en kortfilm som inte får någon vida distribution. När det gäller större produktioner så brukar man ge ersättning både för lokalen men även utebliven vinst (obs ej utebliven omsättning utan vinst).

 

Om filmen utspelar sig på natten kanske ni kan filma på natten/morgonen när restaurangen ändå är stängd. sen kan man ju alltid erbjuda att göra en film åt restaurangen typ en reklamfilm eller liknande, men erbjud inte det i början utan se hur medgörliga de är.

 

Sen är det viktigt att ni fotar hela restaurangen i förväg så att ni har koll på hur det såg ut. ofta är filmteam ganska vårdslösa och det är inte helt ovanligt att saker går sönder. då är det viktigt att man kan påvisa exakt vad det är man ska ersätta så att inte restaurangen kommer och påpekar att saker gått sönder som redan var trasiga innan ni kom.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med Bleckert. Förberedelse är kritiskt här. Reka först, kanske ät där några gånger först :). Ha klart en idé om exakt hur du vill göra. Var beredd visa upp exakt var någonstans ni vill ha riggandet och hur mycket du kommer behöva bygga om eller avsätta till din yta. Plats för kamera, ljus och hur kablar ska dras. Det kanske inte blir så i slutändan men jag tror du kommer få större chans om du visar en färdig plan för allt. Dock ska du visa att du är villig att KANSKE kunna förändra på saker för att skapa lite utrymme för ägaren att bestämma. Ha gärna en A, B och C-plan med olika typer av riggande där A är som du vill exakt och C som du lägst kan gå.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Jag tror att skulle restaurangen ha skyltar 2 veckor innan att det är filminspeling där om 2 veckor så skulle restaurangen få mer besök kanske? kan ta den tiden med minst kunder så kanske det kommer 5 extra som är nyfikna och vill vara med på film?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag har tänkt på liknande och

 

man vill filma på en pizzeria som jag vill,

så kan man väl säga att dom får sin lilla pappers-meny

som det står deras namn på i ena hörnet av bilden

när man ska betala för pizzan &

att man gör en sådan här liten sekvens när man går från

``marken`` och går upp med kameran mot deras ljusskylt där

det står deras namn på

 

tror ni dom går med på det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har tänkt på liknande och

 

man vill filma på en pizzeria som jag vill,

så kan man väl säga att dom får sin lilla pappers-meny

som det står deras namn på i ena hörnet av bilden

när man ska betala för pizzan &

att man gör en sådan här liten sekvens när man går från

``marken`` och går upp med kameran mot deras ljusskylt där

det står deras namn på

 

tror ni dom går med på det?

 

Tror faktiskt inte att det skulle påverka speciellt mycket eftersom att de flesta filmer som görs av voodoodfilmare fakiskt inte kommer ut till en större publik än några hundra, de flesta på nätet, vilket gör att marknadsföringen de skulle få för det är lika med noll. Dessutom är det ganska dumt att lova sådant då man helst vill ha det fria skapande och inga krav på att vissa delar måste vara med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi filmade på en bar/restaurang och det är förvånansvärt många som bara tycker att det är kul. Börja med att förklara din situation, hur lång tid ni behöver och vad ni tänkt göra. Börja inte tala pengar om inte de själva gör det, vi hade flera barer som skulle vara perfekta så vi hade ju lite att välja mellan. Om du är trevlig och ger konkreta svar när ni tänker vara klara och att ni inte har några stora kranar och räls osv. så borde det inte vara några svårigheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...