Gå till innehåll

En dag på gården, 16s


jakethesnake

Recommended Posts

Jag är inte direkt expert men tyckte det var helt ok. Hyfsat originell dialog och någorlunda medryckande konflikter och spänningsmoment. Själva genren var dock inte min stil. Känns som ett typiskt klyschigt svenskt drama, typ "jägarna" fast mer hårdkokt (kanske var precis vad du ville). Saker som att hålla sig på tinningen vid huvudvärk hade kunnat vara taget direkt från ett rederiet-avsnitt. Hellre en närbild på alvedonförpackningen enligt mig.

 

Genomförs manuset bra tror jag det kan va sevärt. Själva skildringen av det norrbottniska gränslandet mot Finland vore intressant att spela ut och gärna i thriller-form.

 

Personligen föredrar jag mer budskap men det är en smaksak. Tackar som fick läsa lite.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett triangeldrama i postapokalytisk miljö är en premiss jag gillar, men utförandet lämnar en del att önska. Det inledande förhållandet mellan Klas, Simon och Emma etableras aldrig, så det är svårt att förstå vilken förändring som sker under filmens gång och vad som står på spel. Detta gör att engagemanget blir lidande.

 

Det verkar som att Klas och Emma är tillsammans i filmens början, men i en av de första scenerna står Simon mellan Emmas ben, och det antas Klas acceptera som vänskapligt snack? Hur förhållandet mellan Klas och Emma är eller har varit får vi aldrig veta, för vi ser dem aldrig tillsammans.

 

Filmen behöver tydligare etableringar och karaktärsintroduktoner. Om vi känner att Simon står inför ett dilemma, att svika en vän eller att ge upp sin kärlek, blir vi mycket mer engagerade i hans öde.

 

En annan brist i manuset är dialogen. Den är snackig i överflöd. Det är för många repliker som inte betyder något och som hellre hade ersatts med tystnad, och replikerna överlag innehåller för många ord som inte bidrar till replikens tyngd. Dels är det en massa småord som kan strykas, och dels kallar de varandra vid namn helt galet ofta.

 

Slipa och dra ned, så kommer dialogen att få en helt annan tyngd.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inget nytt att komma med, men jag kommenterar ändå. :-) Storyn är bra, men genomförandet är inte lika bra. Framför allt krävs det mer introduktion av förhållandena mellan karaktärerna. Dialogen är bra, men det är lite för mycket av den, pröva att kapa litegrann.

 

Språkligt är den lite jobbig att läsa ibland p.g.a. språkliga fel typ "han tar hans kniv" när det ska vara "han tar sin kniv", och annat som gör det svårare att hänga med. Men det påverkar ju inte filmen i sig, förutom att det är mindre chans att du får användbar feedback på manuset om det är svårt att läsa.

Länk till kommentar
Share on other sites

språkliga fel typ "han tar hans kniv" när det ska vara "han tar sin kniv"

Hehe, lustigt att du nämner just hans/sin-felen, för det var något som fick mig att behöva läsa om en del stycken för att över huvud taget förstå vad som hände. Så visst bör man eftersträva språklig korrekthet. Om det inte varit för att jag gillade premissen hade nog språkfelen fått mig att sluta läsa halvvägs - så känslig är jag.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

tackar... ska rätta manuset så gott jag kan. Det här är vad som ska framgå:

Klas är irriterad på Simon, han skulle gärna "slippa" honom, men har inte riktigt den mentaliteten än. Simon är även hans hinder för att komma där ifrån. Han har ont i huvudet och mår väldigt dåligt beronde på hans situation. När gubben kommer förändras allt. Dels får Klas smak för blod, så att säga, men det är också Sune som viskar att hans bästa vän bedrar honom. därvid är hans moraliska dilemma löst och han kan åka.

 

En annan tanke är att vid filmens slut så ska man tänka: Var det där en rikigt gubbe, eller var det Klas alter-ego.

 

Kom det fram?

 

Tack alla för att ni läst och tagit er tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår att förhållandet mellan Simon och Emma inte är så engagerande. Det är inte det som är tanken. Tanken är att det är Klas man ska känna för och hans inre kamp. Man ska nästan vara på Klas sida i slutet när han tar död på sin vän, som bedragit honom och gått honom på nerverna så länge. Det är mitt mål. I nuläget verkar det inte som det funkar, med tanke på era kommentarer. Jag får skriva vidare och om det inte går så får jag väl köra på den linje som de flesta verkar vara inne på - att förstärka relationen mellan Simon och Emma och göra en mer rommantisk och raklinjad film, så att Simon får vara hjälten i slutet när han dör.

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Jaha, nu tänkte jag följa upp lite på den här tråden. Ni hade rätt många av er. Hade för lite distans för att se bristerna i manuset, men jag gjorde filmen i alla fall och här är resultatet:

 

del1

http://www.youtube.com/watch?v=Z4zjFfKfFL4

del2

http://www.youtube.com/watch?v=sazZdk_DkaM

del3

http://www.youtube.com/watch?v=i97wwzhujQY

 

Snälla, skuva upp ljudet. fick lågt, dåligt ljud av någon anledning.

 

Jag vet att den suger... så va inte för hårda. Men den har sina stunder. Kommentera och kolla gärna runt på min youtubeprofil - där finns fler kortfilmer.

 

Hej!

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha nej, den suger inte alls. Och ljudet var inte så lågt som jag trodde heller. Dock ser jag inget budskap i filmen och klippningen var ganska förhastad. Det gick för snabbt för mitt öga i alla fall. Mer harmoni i lugnare scener men sen när det händer något, så är ett snabbt tempo bra! Hyfsad color correction men i vissa klipp har ni visst glömt bort det. Annars helt ok!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...