Gå till innehåll

Kan jag köra Kodak Ektachrome 64 T till min kamera?


tritoon

Recommended Posts

Du kan köra Ektachrome 64 T men den kommer troligen att identifieras som antingen 40 eller 160 ASA (standardfilmer vid tidpunkt för kamerans tillverkning). Om du har en extern ljusmätare kan ställa den på 40 resp. 160 ASA och jämföra med det värde som kamerans inbyggda visar. Då vet du hur kameran identifierar filmen, sedan kan du kompensera bländaren för det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack "Dario" for ditt svar,

 

Vilket film då passar perfekt till den? jag har ingen erfarenhet av film

 

Är "Kodak Vision2 200T" bättre tror du? eller "kodak 500t color negative" kanske? men dom är negativa filmer och "Ektachrome 64T" är reversal film, vad är skillnaden mellan dom två?

 

Tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte att någon av de filmer som tillverkas av Kodak nuförtiden identifieras korrekt av din kamera (men kolla i manualen vilka filmsorter den stöder!). Reversal film är som diabilder, du kan kolla på den direkt i projektorn. Negativ film måste scannas eller printas för att vara "användbar".

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, all film till en super8 kamera måste framkallas.

 

Han menar att man efter framkallningen kan se på reversal filmer med en projektor. Man kan aldrig någonsin se på negativa filmer med en projektor (eller visst kan man, men då saboterar man de rätt effektivt och får se en orange-färgad negativ bild. Du vet som fotonegativen, innan alla stillbildskamerorna blev digitala?).

 

Negativa filmer måste scannas med en riktig filmscanner innan man kan se på resultatet eller använda det till någonting.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns filmklipp på Youtube (men kvaliteten där är ju inte den bästa).

 

Jag har inte hunnit lägga upp filmklipp på hemsidan, tiden har inte riktigt räckt till... Men för en mer direkt jämförelse mellan reversal och negativa filmer borde man ha speciella testfilmer där man har filmat samma motiv med både reversal film och negativ film. I samma kamera, med samma skärpeinställning, osv.

 

Ett dylikt test vore riktigt intressant, och jag hade planer på att göra ett sådant test för ett tag sedan. Dessvärre gick Kodak och skrotade K40, precis efter att jag hade lagt upp planerna och införskaffat filmerna till testet... Och att jag sedan blev blåst på ett batteri till min Beaulieu 4008 som jag tänkte använda till testet gjorde att man tappade gnistan inför det hela.

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha..., surt med batteriet, dom kostar ju nämligen en del att köpa.

 

Vad skulle man välja för film (negativ respektive reversal) för ett liknande test idag?

 

Jag har förresten fem testrullar (reversal) från lite olika kameror som jag funderar på att scanna in för att se hur det blir. Har du fullt upp för tillfället? Hur lång tid skulle det ta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack "Uppsala BildTeknik" för förklaring,

 

Jag har kollat på dina hemsida uppsalabildteknik.com, jag vill bara fråga om vad gör ni precis? ni framkallar inte super 8 mm film, men ni scannar bara negativa filmer eller? och göra Telecine till både negativ och reversal film? right?

Länk till kommentar
Share on other sites

Negativa filmer måste scannas med en riktig filmscanner innan man kan se på resultatet eller använda det till någonting.

 

Menar du att när jag scannar mina filmer så ska jag få en ny film med rätt bild om man kan säga som en reversal film och sedan kan jag spela den med min projektor..visst?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm, egentligen är det väl bäst om direkta frågor till Uppsala Bildteknik tas direkt via email, dels för att man oftast kan få snabbare svar via email, dels för att forumet som sådant inte är tänkt som "ett sätt att kommunicera" med företaget, och dels för att andra forumister kanske inte har lika mycket intresse av att läsa specifika frågor och svar om en specifik beställning...

 

Det går bra att skicka frågor till info@uppsalabildteknik.com

 

Men vi kör väl de här frågorna i tråden då:

 

Vad skulle man välja för film (negativ respektive reversal) för ett liknande test idag?

 

Jag antar att det skulle vara 64T (reversal) och 200T (negativ).

 

Men jag har hört att Kodak har släppt en ny negativ emulsion nyligen, och att den är planerad att komma till super8 formatet (endast läst om det på diverse forum, så ta det inte för ren och skär fakta!). Det vore intressant att se den nya negativa filmen, som ska vara mer finkornig än 200T.

 

500T förresten är det bara att glömma till super8, den är grovkornig.

 

Jag har förresten fem testrullar (reversal) från lite olika kameror som jag funderar på att scanna in för att se hur det blir. Har du fullt upp för tillfället? Hur lång tid skulle det ta?

 

Vi har för det mesta alltid fullt upp... I slutet av sommaren, mot höstkanten, är den tid som lugnast, eftersom folk har varit på semester så har de inte skickat in filmer (och efter semestern har alla slut på pengar).

 

Men visst har vi alltid tid för nya kunder, medlemmar från Voodoofilm får givetvis förtur i kön (så 1-2 veckos leveranstid, det beror lite på hur helger och postens leveranstider kommer in emellan).

 

 

Jag har kollat på dina hemsida uppsalabildteknik.com, jag vill bara fråga om vad gör ni precis? ni framkallar inte super 8 mm film, men ni scannar bara negativa filmer eller? och göra Telecine till både negativ och reversal film? right?

 

Vi framkallar inte film, Andec i tyskland kan hjälpa till med framkallningen av både reversal och negativa filmer.

 

Vi scannar (telecine) både negativa och reversal filmer. Mest är det gamla familjefilmer som vi scannar och överför till DVD skivor. Antingen till redigeringsbart format om man själv vill kunna redigera filmerna med sin dator eller till färdiga film-DVD skivor med menyer och allting, som man kan se på med DVD spelaren i vardagsrummet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Menar du att när jag scannar mina filmer så ska jag få en ny film med rätt bild om man kan säga som en reversal film och sedan kan jag spela den med min projektor..visst?

 

Nej, när du har fått dina filmer scannade så kommer du att få de i ett digitalt format. Så att du kan redigera filmerna med din dator, för att sedan göra en DVD film, musikvideo, eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

så hur kan man se en framkallade negativa filmer på projektor då?

 

Inte alls.

 

Du kan däremot få dina negativa filmer printade, alltså att de gör en kopia på den negativa rullen, som då blir en reversal kopia av den negativa. Du får i så fall två rullar efter framkallningen, en negativ (som du inte ska köra i prokjektorn) och en reversal kopia (som du ska köra i projektorn).

 

Detta kostar givetvis en slant extra, kontakta Andec i tyskland om du vill veta mer om det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

 

Idag köpte jag en super 8mm kamera men jag vet inte vilken typ av film som passar den.

Kameran heter: SANKYO Sound XL-60s

 

Kan jag köra Kodak Ektachrome 64 T med den?

 

Tack

 

Jag har själv en Sankyo Sound XL-40s, en kamera som i princip är likadan som din. Har filmat Ektachrome 64 T med den med gott resultat exponerat efter 40 asa. Skillnaden mellan 40 och 64 asa är så liten att det inte märks på filmen om den är överexponerad, alltså för ljus. Billigast får du film till din kamera om du beställer film med framkallning inkluderat i priset från t.ex. Andec Filmtechnik i Tyskland.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Team_fagott,

 

Tack Meikäläinen för svaret

Jag har beställt en film "Ektachrome 64 T" därifrån med framkallning så vi får se hur det blir :)

 

Hur kan jag veta att kameran har identifierat filmen som 40 eller 160 ASA?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag antar att eftersom din kamera till största delen liknar den som jag har använt, ja egentligen vet jag inte vad som är skillnad på de båda kamerona XL-60s och XL-40s för jag har använt mig av en handbok för XL-60s till min XL-40s kan vara att XL-60s bara är en nya modellbeteckning. Men i alla fall så antar jag därmed att din kamera kommer att ställa in sig för 40 asa med E 64T kasetten.

Du kan också prova detta genom att leta reda på inställningsknappen som finns till höger om bildfönstret inne i kassethuset. När ingen kasset finns i kameran ställer ljusmätaren in sig för 160 asa, om du trycker in knappen samtidigt som du ser på ljusmätarskalan i sökaren märker du att den sjunker till väster och ställer in sig för en lägre ljuskännslighet. När du då lägger in kasetten och riktar kameran mot samma ljuskälla ser du om ljusmätaren ger det lägre värdet, då är den inställd för 40 asa eller det högre för 160 asa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om din kamera exponerar 64 ASA som 40 ASA (vilket den förmodligen gör) finns det olika lösningar:

1. Exponera manuellt med en extern ljusmätare. Rekommenderar detta starkt då man kan andvända sig av vilken typ av film utan problem.

Det är dyrt men värt om man ska filma seriöst!

2. Om din kamera använder sig av en extern ljusmätare (d.v.s. en non-TTL) kan du sätta på ett 0.2 ND-filter vilket reducerar ljusintaget med 2/3 f-stop.

3. Eventuellt så kan du exponera som 40 ASA. Skillnanden mellan 40 ASA och 64 ASA är så liten att överexponeringen knappt märks.

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...