Gå till innehåll

Vilket objektiv till 35mm adapter?


Cjwk

Recommended Posts

Tänkte skaffa mig Letus35 Flip adaptern till min HV20. Dock har jag inte satt mig in i vilket objektiv som är smartast att använda. jag kollade lite på cyberphoto och hittade ett macro objektiv från canon. Funkar macro objektiv till adaptern? är det att föredra eller vilket slags objektiv ska man ha.

Här är namnet på objektivet då det ej går att länka på cyberphoto: Canon EF 50/2,5 Macro 1:2

 

Tack på förhand!

/J

Länk till kommentar
Share on other sites

"swappable Canon FD / Nikon AI metal mounts."

 

Detta betyder med andra ord att du ska söka efter ett objektiv med anitingen Canon FD objektiv eller NIkon AI

 

Om jag var du, så skulle jag kolla tradera/ebay efter Canon FD objektiv. Dom är jävligt billiga. Tips är ju skaffa ett objektiv med så lågt f-stop som möjligt. 1.8 , 1.4 osv. Jag själv äger ett Canon FD objektiv på 50mm 1.8fstop. Det kostade mig ca 250kr med frakt. Den satt på en gamla systemkamera. Vet ej dock hur det är med Nikon AI objektiv, ifall de lika billiga eller ej.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har läst att Nikon ska se marginellt bättre ut på en adapter (bildkvalitetsmässigt alltså, inte kosmetiskt). Om det är värt det eventuellt högre priset vet jag ej. Som sagt, allt mellan 1.2-2.0 i bländarväg fungerar bra. Ju större bländare desto kortare skärpedjup och desto bättre ljusinsläpp.

 

Det kan vara smart att skaffa flera objektiv så att man inte är fast på en brännvidd. Ett 24mm för vidvinkel kanske, ett 50mm för porträtt/allround och ett 85mm eller 100mm för lite mer tele. Det viktigaste är att försöka hålla sig ifrån zoomar och köra bara fasta objektiv. Zoomar är inte lika skarpa och tenderar att skala om bilden på ett fult sätt vid rackfokus eftersom de inte är gjorda för rörlig bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era tålmodiga svar. Dock är jag fullkomligt väck när det gäller objektiv. Sökte på canon FD och hittar nada på t.ex. blocket, men söker jag på canon så finns det ju många gamla analoga systemkameror med linser att köpa. Hur vet jag att ett objektiv inte är ett zoomobjektiv? Makro linsen är det va? Tele är väl zoomobektiv? Hur ska jag lära mig detta virrvarr så jag vet vad jag behöver? :) berätta som om jag vore ett nyfiket barn så ska jag nog hajja. Ge gärna konkreta tips i form av länkar så vet jag vad jag kan leta efter.

 

Sen står jag i valet och kvalet mellan letus och brevis, är letus mkt sämre än brevis? Jag är inte alltför petig egentligen.

 

Tack så jätte mycket!

/J

 

Jag lägger in en edit här: Hitta lite mer när jag sökte utanför tråkområdet örebro! (otippat) märkte att det står zoom på vissa och bara FD på andra. Det förstod t.o.m jag. Hittade ett FD f1:1,8 för 250. Det kanske funkar som starter?

 

Då har jag en ny fråga: Vad händer när bränvidden är fast?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tele är fast optik med längre brännvid än vad som kan kallas för vidvinkel.

 

Zoom är allt som går mellan två brännvidder, t ex 18-55mm, eller 70-300mm. Ord som "vidvinkelzoom" eller "telezoom" kan förekomma. Vidvinkelzoom kan vara till exempel 12-24mm då du kan variera mellan två brännvidder som båda anses vara vidvinkel. Telezoom är då en zoom med längre brännvidder, t ex 70-300mm. Men som sagt, passa dig för zoomar.

 

Makroobjektiv är bara bra om du vet att du ska filma mycket makro (extrema närbilder).

 

Om du har pengarna, skaffa Brevis. Efter vad jag har sett verkar den tillsammans med SGpro vara en av de bättre adaptrarna.

Jag vet inte hur det är med Letus nuförtiden, men förut lät det som att byggkvaliteten inte var bättre än ett par gummisnoddar. Letus FE kanske är bättre byggd. Bildkvaliteten har i alla fall blivit bättre på senare dagar, men Letus FE är ju inte så mycket billigare än en Brevis kanske.

 

FD f1:1,8 för 250kr verkar helt okey. Vad var det för brännvidd?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men med brevis så blir bilden upp och ner va? Får väl skaffa mig en liten lcd i så fall. Trodde att 1,8 var brännvidden men jag kanske läste fel, här är två objektiv jag hittade: (ett av dem det vi pratar om)

Canon FD 50 mm f/1:1,8 S.C. 250 kr

Canon FD 28 mm 1:2,8 S.C. 500 kr

 

Det jag undrar är hur det fungerar med kamerans zoom och fokus? Zoomar man med kameran och fixar fokus med objektivet. Ställer jag då kamerans fokus på adapterns mattskiva (ren gissning :))?

 

Tack för ett väldigt bra svar Norbert, det lärde mig mycket!

Länk till kommentar
Share on other sites

Yes, bilden från Brevis blir roterad 180 grader så du får lösa det med en lcd. Letus FE vänder bilden rätt men förlorar istället lite mer ljus på grund av pentaprismat som behövs för att vända bilden rätt.

 

Det ser ut att vara helt okey objektiv. 50mm är som sagt ett bra allroundobjektiv, och 28mm är lite vidare och passar mycket bättre till etableringsbilder eller i trånga utrymmen. Bländaren F2,8 på vidvinkelobjektivet släpper ju då in mindre ljus men så länge du har ljus är det inga problem.

 

Med kameran zoomar man in på mattskivan tills den fyller bilden och låser fokus på mattskivan. Sedan sköter man resten med optiken på adaptern, dvs, om man vill ha en in- eller utzoomning med i bild så måste man naturligtvis skaffa en zoom. Ska man bara klippa mellan olika brännvidder så rekommenderar jag hellre att har en arsenal med fasta objektiv med olika brännvidder.

Att bara zooma in mer på mattskivan med kameran kan göra att kameran tappar fokusen på mattskivan, och man får ju ändå inte rätt bildsnitt om man gör så. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Då är allt klart för mig. Tack så jättemycket för din hjälp!

Det enda jag har kvar att bestämma mig för är om jag ska skaffa brevis eller letus, men det verkar vara en smaksak. Skramlar jag ihop tillräckligt så blir det väl en brevis men jag funderar på om letus flip är så mycket sämre. jag får jämföra lite tester!

 

Tack än en gång norbert!

/J

Länk till kommentar
Share on other sites

Det får du göra, Som du nämner så äger du en hv20. Hv20 med en brevis är en riktigt bra "combo" Har själv sett väldigt många tester med hv20 med brevis och man tror knappt att det kameran de använde var lilla hv20. Letus som sagt känns lite halv B när de hade gummisnoddar och grejer. Man vill ju ha riktiga grejer. Men sen är det ju självklart priset. Letus är ju lite billigare än Brevis. Samt så är det en smak sak. Leta upp alla dessa klipp på nätet och jämgför. :) Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...