Gå till innehåll

Gamla objektiv till EOS 550D?


Mattihp

Recommended Posts

Hör många prata om att man bör köpa gamla manuella objektiv till DSLR-filmning eftersom det brukar bli ganska prisvärt så.

 

Vad finns det för adaptrar och vilka kamerors objektiv brukar det finnas mest av till riktigt bra pris på marknaden? Vilka objektiv går absolut inte att använda till DSLR-filmning på en Canon EOS 550D?

 

Hör mycket surr om gamla Nikon-objektiv och blir något förvirrad.

 

Tacksam för tips, DSLR-idiot som jag är än så länge :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill någon gång skulle vilja använda rack focus vid filmning så kan du bara använda nya objektiv för EOS. I övrigt så passar det bra att använda manuella objektiv. M42 är det jag kör på, men andra objektivmöjligheter finns självklart.

 

Hmm. Vad är rack focus egentligen? Är det inte bara en vanlig skärpeförflyttning? Går inte dessa att göra med gamla objektiv?

Länk till kommentar
Share on other sites

tror det är fokusering från en punkt till en annan digitalt? antar man kan göra det med den nya haxx lösningen. Lantern eller vad den heter.

 

Men som sagt. Man kan köpa en m42adapter för 200kr typ med PIP funktion som jag kallar de. Alltså kameran säger åt den när man manuellt har fokuserat så punkten du fokuserar är i fokus. sedan när det gäller m42 objektiv så är det bara att gänga på dem och köra. Med FD linser har jag hört att de finns korrigerings lins i adaptern vilket kan göra att man inte kan ha bländaren på den högsta nivå, för då blir det något konstigt. Detta kanske har fixats jag vet inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rack Focus (genom Magic Lantern) tillåter en att programmera kameran till att flytta fokus närmre/längre bort under en vis tid, bra om du t.ex. inte vill ha skak från när du fokuserar om manuellt. Kan tänka mig att det blir riktigt fint på en glide track t.ex.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rack Focus (genom Magic Lantern) tillåter en att programmera kameran till att flytta fokus närmre/längre bort under en vis tid, bra om du t.ex. inte vill ha skak från när du fokuserar om manuellt. Kan tänka mig att det blir riktigt fint på en glide track t.ex.

 

Ah. Tack. Då kan man ju mest köra ens nyare objektiv när just ett sånt behov finns, annars använda en focus puller som får pilla med ens d-focus eller vad man nu inskaffar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så det fungerar inte att ha ett vidvinkelobjektiv om man köper en adapter? Gäller detta alla objektiv eller bara Canon FD?

 

Funkar, men blir inte särskilt bra från vad jag hört.

 

 

Någon som vet vad det är för gänga på gamla EOS 3000?

Länk till kommentar
Share on other sites

Funkar, men blir inte särskilt bra från vad jag hört.

 

 

Någon som vet vad det är för gänga på gamla EOS 3000?

 

Underligt jag har inte hört något om det, men har iofs inte haft något vidare än 28mm på min.

Är du säker på att du inte menar en vidvinkeladapter som såna man har till videokameror? För de funkar ju inte så bra med DSLR kvalitetsmässigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Underligt jag har inte hört något om det, men har iofs inte haft något vidare än 28mm på min.

Är du säker på att du inte menar en vidvinkeladapter som såna man har till videokameror? För de funkar ju inte så bra med DSLR kvalitetsmässigt.

 

Det var någon videoguide online.. Men människor har ju olika kvalitetskrav. Jag skulle nog iaf testa det, lär vara bättre än ingenting iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska till Myrornas vid ropsten snart och titta på lite objektiv. De har en RIGORÖS samling. Förhoppningsvis kan jag känna igen M42-gängan och EF-gängan.. Men jag tvivlar på det. Vilka är allra likast dessa och som man kan riskera att komma hem med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska till Myrornas vid ropsten snart och titta på lite objektiv. De har en RIGORÖS samling. Förhoppningsvis kan jag känna igen M42-gängan och EF-gängan.. Men jag tvivlar på det. Vilka är allra likast dessa och som man kan riskera att komma hem med?

 

Kan du inte bara ta med dig kameran och prova att skruva på dem? :)

 

Denna ska alltså fungera till 550d? http://cgi.ebay.com/2ndGeneration-AF-confirm-M42-Canon-EOS-EF-adapter-7D-/270632957631?pt=Lens_Accessories&hash=item3f02fb36bf#ht_2980wt_1141

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska till Myrornas vid ropsten snart och titta på lite objektiv. De har en RIGORÖS samling. Förhoppningsvis kan jag känna igen M42-gängan och EF-gängan.. Men jag tvivlar på det. Vilka är allra likast dessa och som man kan riskera att komma hem med?

 

På EOS-objektiv så står det ju Canon och EF eller EF-S. Du känner också igenom dem på att EF (till skillnad från FD) inte har någon manuell bländarring.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan du inte bara ta med dig kameran och prova att skruva på dem? :)

 

Denna ska alltså fungera till 550d? http://cgi.ebay.com/2ndGeneration-AF-confirm-M42-Canon-EOS-EF-adapter-7D-/270632957631?pt=Lens_Accessories&hash=item3f02fb36bf#ht_2980wt_1141

 

Jag har inte fått min M42-adapter än så det var inte lätt. Men det skulle tydligen finnas väldigt få M42-objektiv där än så länge. De skulle få fler nu på fredag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är jag ingen expert på vintage men FD är väl sisådär... mest intressanta glasen är M42 & gamla Nikon.

 

Video som visar främst sovjetiska glasets kvalitéer, folk tänker ofta ekonomi när man pratar om gamla objektiv, stämmer kanske om man plockar upp gamla rostiga zooms... men de flesta av oss som köper sådant här gör det av estetiska skäl, där kanske andra går och köper filter till sitt Zeiss istället...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Har en 550d och har blivit rejält nyfiken på detta :) Ekonomiskt och spännande på samma gång. Är det någon som vet om K-gängor funkar bra med EOS-adapter, eller är M42 överlägsna av någon anledning? Har fått blandade intryck av googlandet, vissa menar att K-objektiv är fysiskt omöjliga att passa medan andra säger tvärtom. För jag har några gamla K-objektiv liggandes, men vill inte köpa en adapter om det inte funkar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...