Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har sett några inlägg som ger en chans att få vissa sin film på TV men det verkar som om många inte är positiva till detta, varför?

/

Jesper

Postad

Har för mig att jag har läst inlägg här som erbjuder en chans att vissa sin film på tv och det var inga speciellt posetiva svar.

Tror det kan ha varit kanal5.

Postad

det jag reagerat mot är ju att flera gånger så har inläggen nästan kommit in som spam i ämnen och forum där det inte hör hemma, så jag själv har inte sett det som annat än spam om det inte varit i Filmevenemang, Filmcafe, eller liknande. Oftast har det mest känts som att någon försökt tjäna en extra slant på att trycka in annonser i så många filmforum som möjligt... och själva innehållet i erbjudandet känts oseriöst av den anledningen...

fast för mig så har det största hindret varit musiken... jag saknar oftast rättigheterna för den musik som ligger i de filmer jag vill visa upp... men det är ju bara taskig planering från min sida ;)

Postad
fast för mig så har det största hindret varit musiken... jag saknar oftast rättigheterna för den musik som ligger i de filmer jag vill visa upp... men det är ju bara taskig planering från min sida ;)

om du har musik i dina filmer och en tv-kanal visar dem på TV är det väl ändå inte du som ska stå för stimmandet, sånt sköter TV-kanalerna. Men det är bra om du fyller i en stim-rapport som du hittar på deras hemsida.

Postad

Finns det någon här som skulle vara interesserade av att skicka sina filmer till en TV-kanal som vissar kortfilmer, om det fanns en sådan kanal?

Om inte, varför?

/Jesper

Postad
Finns det någon här som skulle vara interesserade av att skicka sina filmer till en TV-kanal som vissar kortfilmer, om det fanns en sådan kanal?

Om inte, varför?

/Jesper

Ja, varför inte? En sådan kanal skulle kunna sända varje film många gånger så att den inte går att missa.

Sen om kanalen är en sådan som ingen har ställt in på sin TV så kanske man inte orkar ens skicka in till den, såvida inte kanalen betalar. Antingen vill man ha publik, eller så vill man ha pengar. Helst både och.

• 2 veckor senare...
Postad
om du har musik i dina filmer och en tv-kanal visar dem på TV är det väl ändå inte du som ska stå för stimmandet, sånt sköter TV-kanalerna. Men det är bra om du fyller i en stim-rapport som du hittar på deras hemsida.

Jag vet inte om jag fattat ditt inlägg rätt men det är den som producerar filmen som måsta ha klart med rättigheterna innan den visas. Köpt eller fått, men ett kontrakt är ett måste.

Håller precis på med filmarbetet på en dokumentär där jag förhandlar med SVT. I filmen skall 20 sekunder av en gammal SVT-produktion finnas med och den måste jag köpa lös även om den senare kommer att visas i SVT, d.v.s. om dom köper filmen av mej - lite skumt men så är det, inga genvägar.

Detta gäller även om bara ljudet från TV:n hörs i filmen eller om en person tittar på TV och en 1/2 sekund glimtar förbi. Det är bara att plocka upp börsen.

5000:- per påbörjad minut + 1700:- om du vill ha en kopia av det beställda materialet av SVT.(måste man ju ha om man inte själv har en BRA kopia)

Samma sak gäller om du gör en film och radion står på i bakgrunden - Livsfarligt om inte alla papper är klara.

Postad
Jag vet inte om jag fattat ditt inlägg rätt men det är den som producerar filmen som måsta ha klart med rättigheterna innan den visas. Köpt eller fått, men ett kontrakt är ett måste.

Håller precis på med filmarbetet på en dokumentär där jag förhandlar med SVT. I filmen skall 20 sekunder av en gammal SVT-produktion finnas med och den måste jag köpa lös även om den senare kommer att visas i SVT, d.v.s. om dom köper filmen av mej - lite skumt men så är det, inga genvägar.

Detta gäller även om bara ljudet från TV:n hörs i filmen eller om en person tittar på TV och en 1/2 sekund glimtar förbi. Det är bara att plocka upp börsen.

5000:- per påbörjad minut + 1700:- om du vill ha en kopia av det beställda materialet av SVT.(måste man ju ha om man inte själv har en BRA kopia)

Samma sak gäller om du gör en film och radion står på i bakgrunden - Livsfarligt om inte alla papper är klara.

Det låter rimligt. För ett klipp från en tv-produktion eller film måste du självklart köpa loss klippet, och får då betala för hur långt klippet kommer att vara, hur det ska sändas och hur många gånger inom loppet av hur många år.

Alla produktionsbolag har sina egna regler och kostnader för sånt, men gör du något speciellt för SVT så borde du inte bara slippa betala betala för klippet utan även kunna få tillgång till deras arkiv (fast du slipper självklart inte kopieringskostnaden).

Men som sagt, det gäller om det är SVT som producerar eller ett annat bolag som producerar åt SVT.

Det enda sättet att komma undan det där är om du har på en TV i bakgrunden och något sänds just när du spelar in. Då ska du nog slippa. Men då ska det som sagt vara just en sändning i bakgrunden och inte en video du spelar upp.

När det gäller musik å andra sidan (inte film- eller TV-klipp) ska det nog räcka med Stim. Men du kan ju kolla med din kontakt på SVT för säkerhets skull vem som ska stå för den kostnaden. Jag tror det är SVT om de är de som sänder.

• 2 veckor senare...
Postad

När man lägger musik till film så är stim det minsta problemet man har.

Har man inte skriftliga rättigheter till musiken man framför så kommer man garanterat att få både en vagnslast skit & en fet bot om man kommer någonstans med filmen. Sannorlikt annars åsså.

Att använda musik i film är inte som att spela upp den på radio eftersom den blir en integrerad del i ett nytt verk.

Att köpa rättigheterna till ett speliellt stycke kan både bli snorbilligt & svindyrt, allt beroende på eftersom det dessutom kan vara en hel drös personer man måste få rättighetna av, speciellt om det är en remix. Om man däremot gör en cover så är STIM & ev ersättning för musikerna & tolkare enda avgiften eftersom covers har annorlunda regler helt & hållet.

Dock bör ingen någonsin ta allt någon annan säger på ett forum på blodigt allvar alls. Betrakta vad både jag & alla andra säger här som enbart vägriktning, & ta kontakt med dom det berör istället.

STIM brukar veta vem man ska prata med....om dom inte känner sig lata för dagen....(har hänt...*mutter*)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...