torrone Postad 2 november 2006 Postad 2 november 2006 Joo som rubriken lyder så undrar ja om skräck är rätt tema att satsa på om man vill tex vara med på festivaler? 0 Citera
Zarakow Postad 2 november 2006 Postad 2 november 2006 Skräck har varit otroligt stort de senaste åren på Cannesfestivalens Marché du film (filmmarknaden). Det kändes som nästan hälften av montrarna hade skräckaffischer - framförallt i de asiatiska sektorerna (föga oväntat iofs). Skräck funkar nog ganska bra för lågbudgetproduktioner, så det kanske är något att satsa på. Är du nybörjare och vill vara med på en festival så satsa på en kortfilm, så funkar nog vilken genre du vill. /H 0 Citera
tuco Postad 2 november 2006 Postad 2 november 2006 Gör man skräck så kolla in "Fantastic Film Festivals" http://www.melies.org/ Pengar verkar det också finnas att tjäna på skräck. Saw hade en produktions budget på $1,2 miljoner och hittills spelat in ca $103 miljoner worldwide. Saw 2 hade en produktions budget på $4 miljoner och hittills spelat in $144 miljoner worldwide. Hmm...jag får nog också börja göra skräckfilm :) http://boxofficemojo.com/movies/?id=saw.htm http://boxofficemojo.com/movies/?id=saw2.htm Personligen tycker jag Saw fimerna är skit men det är min smak. 0 Citera
torrone Postad 2 november 2006 Författare Postad 2 november 2006 Det känns som skräck är något som man kanske ska satsa på då? 0 Citera
MovieMaker_87 Postad 2 november 2006 Postad 2 november 2006 Satsa på det du vill göra helt enkelt. Man kan få bra budget till det mesta så länge projektet är intressant och regissören brinner för ämnet. Jag till exempel känner starkt för att satsa på filmer med mer psykologisk skräck eller vad man ska säga - där man får se hur människor reagerar i bisarra och ovanliga situationer - såsom i till exempel Cube eller Saw. Jag struntar i om vad alla andra tycker och tänker om denna genre men jag känner att det är något jag vill göra. Därför gör jag det... Jag råder dig att göra desamma - följ ditt hjärta som man säger... Och för att helt svara på din fråga - det finns "Fantastisk Film" som endast är skräck men inget säger väl att du inte kan får med filmerna i dussintals andra filmfestivaler. Det är i första hand konsten i filmen som räknas, inte genren... 0 Citera
TDA Postad 3 november 2006 Postad 3 november 2006 Instämmer med övriga om att man ska göra det man själv vill. Annars blir det nog snabbt tråkigt. Men! Om du är ute efter att plocka priser på festivaler så tror jag nog du har lättare med en annan genre. Kan ju iofs bero på att den mesta amatörskräck jag sett i princip helt saknat story, och bara förlitat sig på lite skvättande blod. En välgjord skräckfilm har säkert lika stor chans, men kom ihåg att skräck är mer än bara blod. Jag tror att det stora problemet med skräck i kortfilm är att det är svårt att hinna bygga upp en stämning och etablera karaktärer man kan identifiera sig med. Utan detta så blir man kanske inte så rädd/förfärad när yxhuggen börjar delas ut. Se t e x Tales of Terror, en samling med 5 min skräck från etablerade regissörer i Asien. Personligen tyckte jag de flesta var djävligt dåliga, på sin höjd någon "hoppa till" effekt. Vilket för mig blir ännu ett bevis på hur svårt det är med skräck i kortformat. 0 Citera
jernby film Postad 3 november 2006 Postad 3 november 2006 Det krävs nog att du kommer på något helt nytt för att beröra publiken. Annars faller det in amatör/löjligheter-facket. /nils 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.