andyfilmmaker Postad 30 oktober 2006 Postad 30 oktober 2006 Tjena, jag håller på att spela in en skräckfilm och sitter på after effects. Eftersom vi spelar in filmen med årets sunkigaste DV kamera och vi inte har tillgång till ljussättning, tänkte vi göra det bästa möjliga i efterhand. Det kommer aldrig bli lika bra som med riktigt skön ljussättning, det vet vi - men det måste ju kunna gå att göra saker och ting lite coolare i After Effects 7.0 ? Tex: Sänka kontrasterna och öka mörkret, eller ändra bakgrundsfärgen på himlen etc. Något AE proffs som kan ge en newbie lite tips? Mvh 0 Citera
e93mw Postad 30 oktober 2006 Postad 30 oktober 2006 Ge bilden en blå/grå-aktig ton, för att skapa lite kall och ödslig stämning. Jämför "The Ring". http://www.imdb.com/gallery/ss/0298130 0 Citera
Mr.Man Postad 30 oktober 2006 Postad 30 oktober 2006 Kör svartvitt och invertera + lägg på massa grain. Kanske inte hela filmen men snabba klipp. 0 Citera
jernby film Postad 30 oktober 2006 Postad 30 oktober 2006 Tjena, jag håller på att spela in en skräckfilm och sitter på after effects. Eftersom vi spelar in filmen med årets sunkigaste DV kamera och vi inte har tillgång till ljussättning, tänkte vi göra det bästa möjliga i efterhand. Det kommer aldrig bli lika bra som med riktigt skön ljussättning, det vet vi - men det måste ju kunna gå att göra saker och ting lite coolare i After Effects 7.0 ? Tex: Sänka kontrasterna och öka mörkret, eller ändra bakgrundsfärgen på himlen etc. Något AE proffs som kan ge en newbie lite tips? Mvh Vad ska du göra i AE? Interiör,exteriör eller person i filmen? Kameraåkningar? Finns ju hur mycket som helst för skräckfilm. Du måste för ditt inre se något som kan skapa rysningar hos tittaren. Annars blir det ingen skräckfilm. Bara löjligheter. /nils 0 Citera
andyfilmmaker Postad 30 oktober 2006 Författare Postad 30 oktober 2006 Vad ska du göra i AE? Interiör,exteriör eller person i filmen? Kameraåkningar? Finns ju hur mycket som helst för skräckfilm. Du måste för ditt inre se något som kan skapa rysningar hos tittaren. Annars blir det ingen skräckfilm. Bara löjligheter. /nils 1) Tack för svaren! 2) Kameraåkningar? Huh? Kan man göra det i AE? :) Hur? 3) Löjligheter är min nisch. Kanske pretantiösitet är din? Mvh adde 0 Citera
jernby film Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 1) Tack för svaren! 2) Kameraåkningar? Huh? Kan man göra det i AE? :) Hur? 3) Löjligheter är min nisch. Kanske pretantiösitet är din? Mvh adde Det är ju lätt hänt. Försök att göra inzoomningar över något som ser konstigt ut på inspelningsplatsen t.e.x. Speglar. Även om din kamera är dålig ska du nog göra det mesta vid inspelning. Sedan kan du göra som föregående talare säger i AE. Tänk på att skräck kan man få vid udda klippning. Men du, finns det ingen otäck person inblandad ? /nils 0 Citera
meminus Postad 1 november 2006 Postad 1 november 2006 Att ha en sunkig DV-kamera tycker inte jag alls verkar negativt när man gör skräckfilm. Blir lite i stil med Blair Witch Project. Lite skakigt, dålig skärpa, dåligt ljus etc etc 0 Citera
Mega99 Postad 10 november 2006 Postad 10 november 2006 Det klassiska sättet för att verkligen få tittarna att hoppa upp ur soffan är att ha en scen där någon går omkring, tex i ett mörkt, dammigt rum. Sen filmar ni det från POV och karaktären ser sig omkring på möbler osv, sen när denne vänder tillbaka blicken frammåt står "mördaren" några centimeter framför ansiktet, det blir alltså helbild på ansiktet. Jag hoppar iaf alltid till vid dessa scener på skräckfilmer. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.