taktikal Postad 22 oktober 2006 Postad 22 oktober 2006 hur hög utvolym ska det vara.. sitter och ska komprimera ljudet.. ska det vara så högt som runt 0db ? det gäller ju när jag mixar musik men hur är det med film ? 0 Citera
Luzer Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 0dB är ju max så det är ju lite väl högt :) Höga ljud såsom pistolskott etc kan ju gå upp till 0. Men om det är en ganska lugn film som inte har så mycket höga ljud så behöver ju inte ditt högsta ljud nå upp så högt heller. Sen beror det ganska mycket på var filmen ska visas. Om det är till bio så har man oftast mycker mer dynamik medans man komprimerar mer för tv. För bio är väl en generell regel att ha dialogen mellan -24 och -12 dB och kanske mellan -18 och -6dB när det är tv. Dom andra ljuden får man väl mixa som man vill och tycker efter det skulle jag säga, men dialogen måste ju oftast alltid gå fram vilket är prio 1. 0 Citera
moelodin Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 0db som tak innebär att det kommer dista i många anläggningar, även för pistolsskott. Tänk 0.4 db som tak. Det kommer höras ändå, lovar :) 0 Citera
Christian van Caine Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Ska det enbart vara ren & bruksmässigt komprimerad (ingen jävla MP3, AUKUSTISKT komprimerad) musik lagd till bilder, så skulle en nominell nivå strax under 0:an bli rakt av öronbedövande. Svårt att säga vad du bör ta så här på raken, men med tanke på att dialogen ligger mellan -22 /traditionell) till -18 (utökad) för biofilm & mellan -20 till -16 för TV-kanaler (beror framför allt på kanalens egna kompressorsystem), så skulle jag nog inte lägga nominell nivå över -10dB. Sen beror det på, ska det sändas via nätet eller liknande, så verkar de flesta faktiskt hålla sig väldigt högt, så bästa du kan göra är att sätta på ett filmklipp genom samma system du ska sända genom & kolla hur det ser ut där. Lite meck, men det är väl värt det. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.