Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har tänkt att köpa en ny dator som jag kan använda för lite redigering.

Den blir tyvärr en kompromiss för jag behöver använda den till annat också.

En av kopromisserna är att den måste vara bärbar. Jag har hitta en som jag tycker upfyller det mesta av vad jag behöver.

Men jag har två frågor.

1. Hur snabba är igentligen processorerna? Jag fattar inget längre Dom heter bara en massa ord. Ja den som jag tittar på är i alla fall en Centrino 2 Duo T5500 1.66GHz.

2. Den har en intern hårdisk 120GB 5400RPM S-ATA. Men jag har tänkt att köpa till en extern 400GB SATA 7200 rpm 1xSATA eSATA & USB 2.0 Combo.

Blir det ok att ha operativet samt program på den interna och använda den externa till dv filer?

Postad

Jag har gjort följande renderingstest (skapat av Brian Maffit för att göra jämförbara prestandatester) i AE 7.0 (för ett par månader sen...):

Core Duo laptop 1.83Ghz 2gb ram (dvs ngt snabbare än den du hittat)

Test 1: 1min 23 sek

Test 2: 22min 11 sek

Pentium 4 DualCore 3.2Ghz 2gb ram stationär

Test 1: 1.04

Test 2: 17.29

Pentium 4 3.0Ghz HT 1gb ram stationär

1.35

25.34

Externa till DV-filer borde inte vara ngt problem. Men det beror ju på vad man gör (dvs bara klipper eller compar mycket).

Hette den Centrino 2 Duo eller Core 2 Duo? Det som förvirrar är ju att laptop processorerna finns som Core Duo och Core 2 Duo varav den senare är snabbare.

/Max

Postad

Körde ett test som heter "Total Benchmark" och ska finnas att ladda ner...hmm... men bara för det kunde jag inte hitta den... Ska ha den någonstans. Kommer inte ihåg direkt vad de olika testerna går ut på men det en är rå kraft och den andra är flyttalsberäkning (tror jag).

Edit: Hittade den - kolla din mail!

/Max

Postad
Körde ett test som heter "Total Benchmark" och ska finnas att ladda ner...hmm... men bara för det kunde jag inte hitta den... Ska ha den någonstans. Kommer inte ihåg direkt vad de olika testerna går ut på men det en är rå kraft och den andra är flyttalsberäkning (tror jag).

Tack för mailet Max! :)

Pentium 4, 3.2GHz, 2GB RAM, stationär

Test 1: 1.31

Test 2: 22.48

Postad

/Max

Ord som "total benchmark", "test 1", "test 2" är värdelösa att googla, någon som har en länk?

Postad

Det är ju alldeles utmärkt med tester av ens system men det hjälper ju inte när man inte har något ännu och vill veta om det man tänkt köpa är OK.

Finns det ingen stanns där man redovisar olika systems/processorers prestanda jämfört med varan?

Postad

2. Den har en intern hårdisk 120GB 5400RPM S-ATA. Men jag har tänkt att köpa till en extern 400GB SATA 7200 rpm 1xSATA eSATA & USB 2.0 Combo.

Blir det ok att ha operativet samt program på den interna och använda den externa till dv filer?

Jag ställde ju en fråga om hårddiskarna också. Jag ser när jag letar lite här på forumet att man behöver helst ha tre hårddiskar. Har det någon betydelse om det ligger vad som helst annat på scratch disken förutom operativ, redigeringsprogram och DV filer? Vilken disk bör vara snabbast?

Postad

Hej!

C-disken är väl den där du har system och programvara? De fysiskt andra diskarna förmodar jag att du vill använda till video. De bör vara stora och snabba och interna. Windows växlingsfil(er) kan du lägga på en av dem och dessutom de scratchfiler som videoprogrammen behöver. När du börjar att redigera en film så sparar du ditt arbete i en projektfil och den bör ligga på en snabb disk och inte på C.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...