Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Just så Headman.

Jag går ännu längre. Telefonkontakt med musikern. Bra feedback tycker alla om. Frågar om vad musiken ska användas till. Tycker ofta det är genant att du ska behöva kontakta STIM. Skivbolaget och musikern blir glada av en demo.

/nils

Postad

Jo, så är det nog.

Men är det inte roligare och ha lite mer "okänd" musik - lite musik från amatörmusiker som är på väg upp i världen precis som vi amatörfilmarre :P

Jag känner i alla fall personligen att det är roligare med musik till filmen som ingen hört direkt tidigare än att dra på typ "7milakliv" eller nått annat som typ 7/8 av Sveriges befolkning har hört. Känns mer originellt då...

+ lättare att få tillstånd att använda låten då...

Postad

Jo det är sant att det blir mer "eget" jag har faktiskt inte planerat att använda kändare musik, men då jag är i just planeringsstadiet så är det ju bra att veta hur man går tillväga så man inte sitter på pottan.

Tackar för svar.

Postad

oki...

Men ett förslag bara är att kolla http://www.digfi.com

Dom har en Demobank med hundratals artister - där kan man lyssna på en massa musik i olika genrer och det finns en hel del bra musik där.

Innan jag fick lite kontakter IRL brukade jag leta musik där och sen maila och fråga dessa oetablerade musikskaparna om jag fick använda deras musik. Och ännu bättre - jag fick aldrig ett negativ svar... :)

Lycka till med projektet...

Postad

Egen musik är ju perfekt, likaså finns ju flera här på detta forum som komponerar musik för film. Musik som man köpt på cd kan man ju bolla med när man redigerar filmen.

Moviemaker-digfi.com är ju bra.

/nils

• 2 veckor senare...
Postad

Spännande låtar, Tjobb. Särskilt psyksurfen!

När man ska använda en upphovsrättsskyddad låt måste man cleara det med upphosvmannen, oavsett om det är stimanslutet eller inte, är osignat eller ligger på majorbolag.

Finns mängder av DIY-artister som gärna gör musik till film. Svårt att sålla bland allt av olika kvalité och genres, bara.

Forum.studio.se är en knytpunkt för folk som spelar in själva. En sökning där kan säkert hjälpa den som är ute efter royaltyfri musik.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...