Jump to content

Output till TV?

Pipan

Recommended Posts

ojdå..ja premiere pro 2.0 menar jag såklart..

har ingen DV-kamera. så firewire är uteslutet.

är ej heller HDV-projekt jag håller på med.

finns det verkligen inget sätt att få video-output?

har ett ATI AIW 1800XL med ganska mkt utgångar om det kan vara till nån hjälp?

har för mig att jag har läst nånstans om att man kan välja preview DVD eller liknande så ska det ge output med s-video. kan detta stämma?

Jag ska inte säga HELT säkert att det inte fungerar men så vitt jag vet gör det inte det. Det beror på vilken overlayteknik som används av PPro när den gör preview av DVD'n. Vissa TV-kort kan ju "sno" den överlaybild som visas av ex. mediaspelaren. Eftersom PPro kör med Direct3D-baserad overlay så funkar detta för det mesta inte (om du inte har ett Matrox Parhelia som har en speciallösning för detta). Du kan iofs välja en annan inställning för overlay i playback settings och testa med DVD-preview. Fast å andra sidan skulle jag inte lita på den bilden i vilket fall som helst...

/Max

av vad jag vet så är ATI tämligen utmobbad på just den fronten, premiere släpper inte ut ATI-vänlig video... Geforce och Matrox går jättebra, men inte ATI... :(

Jag kör själv ATI Radeon X800 GT och enda sättet utan dv-in-kompatibel kamera som jag sätt är att sträcka ut premierefönstret till tv-n... men det är långt ifrån vackert :(

Det jag däremot har gått och grubblat över är dessa billiga "videoredigeringskort" som ska ha, förutom dv-in och ut, även analog in och ut. Är det möjligt att dessa kort såattsäga simulerar en dv-in/ut kamera? då borde det ju vara fullt möjligt att välja den dv-enheten istället för en kamera och få dv-strömmen till låtsasenheten som skickar en analog signal till tv-n... Detta skulle jag vilja veta mer om eftersom ett matrox parhelia går loss på runda 5000 och en dv-in kamera på minst det också... och allt man vill ha är dv-strömmen till tv-n... och att ett exempelvis Pinnacle studio10 500 pci kort med dv-in/ut och digital in/ut går på endast under 825 riksdaler på datorbutiken.com ( http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=PTZ-930G-EN ) ... Jag har tagit upp frågan i andra liknande trådar men ingen verkar ha något svar... :(

Beror på hur drivisarna till kortet är skrivna... Canopus ACEDVio har en programvara som "simulerar" en dv-enhet så datorn tror att det finns en kamera/bandare ansluten. Och det gör då även PPro. (Listpriset är väl runt 2.800:- ex moms tror jag).

Jag snackade precis med Generalagenten för Pinnacle och han har testat - svaret är "nej"! Pinnacles Studio 10 är "specialskriven" för att kunna "se" 500-kortet i fråga.

/Max