elecmaN Postad 16 oktober 2006 Postad 16 oktober 2006 Hej alla! Jag har precis registrerat mig här. Tycker att denna sida är helskön och innehåller mycket nyttig information för den som skriver filmmanus. Jag håller på med ett filmmanus just nu men jag har inte direkt börja skriva manuset utan jag skriver just nu ner mina tankar och idéer. Detta gör jag för att jag skall ha ett stadigare grepp om filmens handling och så vidare! Jag har hållit på med detta runt en och en halv månad snart och jag är snart redo att börja skriva på manuset!! (Längtar!) Men jag har några frågetecken som står i min väg. Jag hoppas att ni, erfarna manusskrivare, kan hjälpa mig att få dem ur vägen. Det är rätt många frågor, jag skulle uppskatta om ni kunde ge mig svar på så många ni kan! Här kommer frågorna och tack på förhand! : - När man redovisar sitt manus för en producent, är det det enda som han/hon vill titta på? Eller ska man också ge denne ett annat papper där filmen står i korthet med karaktärsbeskrivningar, miljöbeskrivning etc? - I ett manus, ska det BARA stå filmscensbeskrivningar eller ska ALLTING stå med? Med ALLTING så menar jag då alla namn på karaktärer, beskrivningar till hur de ser ut, hur miljön ser ut, etc? - I mitt manus så håller jag på och beskriva ett laboratorium. Jag undrar om man ska beskriva hela laboratoriumet i detalj eller bara (t.ex): Långt ner under marken finns ett laboratorium som heter Voodoo. Där nere så..." ? Räcker det så? - Skulle ni kunna förklara mer utförligt vad som menas med grov respektive slutmanus? - Jag har en tanke angående avslutandet på manusskrivandet. Jag hade tänkt att filmen, som kanske kommer ligga runt 2 timmar (gissning förstås), avsluta så att de goda sitter fast i en tuff situation. De ligger under och chansen att ta sig ur denna tuffa situation är svår. Just då så ska filmen sluta. Detta leder ju då till (om jag lyckas) att man kommer vilja begära en fortsättning, en 2a så att säga. Då undrar jag vad du, personligen, tycker om det? Är det ett bra sätt att få folk att börja undra hur de kommer att komma undan på fortsättningen eller ska man göra det "klassiskt", att filmen slutar på ett sätt så att de goda vinner och att en 2a kommer? - Om jag lyckas med ettan så kommer folket att vilja se fortsättningen såklart. Får man då mer betalt för att skriva en tvåa eller hur ser sitationen ut då? - Kan jag bli en känd manusförfattare tack vare denna hemsida (om jag skulle lyckas det vill säga)? Eller kan det vara så att denna hemsida bara skriver och lär ut _grunden_? Kan det vara så att det dessa skriver om på eran hemsida är begränsat nog för att kunna skapa ett "nybörjar-manus"? Eller är hemsida fullt byggd för att kunna skriva ett professionellt manus? - Finns det chans att mitt manus blir köpt av t.ex en känd producent i Hollywood? Eller måste jag, som en okänd manusskrivare, begå mig till de "lägre" producenterna för att kunna få mitt manus sålt? För jag satsar på att försöka göra "revolution" med min film och folk kommer inte bli besvikna! - Sverige är ju inte ett så känt land för att kunna göra storfilmer, det har vi ju klart för oss. Det är USA som är mest känt för detta. Men jag undrar om Japan också är som USA? Vad anser du, personligen, om Japan och "filmgörat" där? Ligger landet i samma nivå som USA eller sämre/bättre? - Om vi säger att en producent köper mitt manus, är min "uppgift" klar då? Eller kommer jag användas till andra saker under filmen? - Kostar ett manus lika mycket vare sig det är ett bra manus eller ett mindre bra manus? - Jag oroar mig hela tiden för att någon ska blåsa mig senare vid min presentation av filmen. De kanske tackar nej för att de sedan tar min idé, eller liknande. Hur kan jag säkra min idé på något sätt så att den inte blir stulen? - Finns det möjlighet för någon att läsa och rätta till mitt manus för en viss summa pengar? Om inte, finns det t.ex något företag eller någon person (som ni känner till och inte blåser en) som skulle kunna göra det? PS: mitt manus är på engelska. DESSA ÄR FRÅGORNA! TACK SÅ MYCKET! /elecmaN 0 Citera
gorse Postad 16 oktober 2006 Postad 16 oktober 2006 Producenten vill veta vad filmen handlar om. Svaret på frågan är samma som när en polare frågar, vad handlade filmen om, den du nyss såg på bio. Vad som skall stå manuset finns beskrivet bra och utförligt på http://www.voodoofilm.org/filmskola/ där även själva upplägget på en berättelse beskrivs. Det är poppis att klaga på "mallskrivandet" med det är det som gäller. Ett grovmanus är berättelsen skriven i grova drag. Exempelvis skriver man att "Bovarna tjafsar om bytet" istället för att skriva ut hela dialoger. Hela berättelsen beskrivs med ganska enkla beskrivningar utan detaljer och dialog. En film skall ha en början, en mitten och ett slut. Däremellan skall det finnas lite punkter som beskrivs på länken jag redan skrivit. Proffsiga manus lär man sig inte att skriva genom att läsa på en hemsida utan genom att skriva manus och läsa böcker om manusskrivning. Men denna hemsida är en bra start och räcker mycket långt. Men, träning är vad som gäller, och att skriva om och skriva om. Man blir inte berömd på sitt första manus. Krasst, är chansen att sälja ett manus till hollywood rätt liten tror jag. Antalet personer som försöker sälja manus till hollywood är tiotusenfalt mot antalet i sverige. Men inget är ju omöjligt. Medlemmarna i forumet kan säkert läsa ditt manus gratis. Man får inte stjäla manus hur som helst, så vittnen är bra att ha att du skrivit manuset. Några virriga svar, som säkert fler kan hjälpa till att fylla på. 0 Citera
Bleckert Postad 17 oktober 2006 Postad 17 oktober 2006 Ja du! Gorse har ju gett dig en del svar och jag ska försöka förlänga. som sagt är manus inte något du lär dig skirva på en hemsida, jag måste även motsäga mig eller i alla fall utveckla Gorse svar att man lär sig det i böcker. det är tyvärr inte hela sanningen utan svaret är att förutom att läsa böcker skriva manus efter manus och helt enkelt träna på det. men som med de flesta grejer krävs en viss talang om ditt arbete är klart när en producent köpt ditt manus? nej, enligt svensk upphovslag så kan en producent inte köpa ett manus och sedan ändra i det. det innebär att om producenten inte kan finansiera vissa scener och skriva om manuset så måste du som upphovsman hellst göra det efter som att det är din historia. han kan altså inte göra det utan att du godkänner det. dessutom brukar alla som har med den kreativa utformningen av filmen, dvs producent regissör och i vissa fall fotograf, vilja ge synpunkter och göra ändringar och då måste du vara med. grovmanus till produktionsmanus är en lång process. man använder sig av utkast på manuset och när det gäller långfilm så brukar man hamna på mellan 15 och 30 utkast. man lämnar mauset till alla möjliga människor, ber dem läsa och reflektera, läsa diaogerna högt för att avgöra om dialogen håller m.m. det är även där jag menar att ditt arbete inte är gjort förrän ett slutgiltigt produktionsmanus är klart och en inspelning börjat (i många fall vill man till och med ändra i manus under inspelning och då måste du godkänna). En manusförfattare säljer idén till manuset så med andra ord kan du redan nu försöka leta upp en producent som är intresserad av din idé och sedan skriva klart det efter du sålt det. Det där med att du slutar ditt manus med att att huvudpersonerna är i en stor fara kan vara både bra och dåligt. jag tror dock inte att du ska skriva den sortens slut bara för att få skriva en 2:a. det känns väldigt mycket cliffhanger som tillämpas i serier men man ska akta sig för det i film. däremot kan du göra en lite påvisning att antagonisten (the bad guy) inte är helt och hållet besegrad och kan komma tillbaka. om ett manus kostar lika mycket oavsett om det är bra eller dåligt? intressant fråga med tanke på vem som ska avgöra om den är bra eller inte. men visst betalas det olika beroende på hur erfaren manuskribenten är, om det är en film som följer en "standrard" för storsuccséer osv. men det hela handlar om att vara en jävel på att sluta avtal och att sälja sin idé, ingen betalar mer än nödvändigt om man säger så! vill inte krossa dina drömmar men det känns som att du måste lära dig krypa innan du kan gå och gå innan du kan springa, och springa innan du kan vinna 100m finalen i OS! idén har kommit på kanske är jättebra, men du är för oerfaern av att skriva manus! skriv ett grovmanus och vänta med det! testa att skriva kortfilmer serier eller bara berättelser, återkom till ditt manus när du fått mer erfarenhet. jag skerv ett långfilmsmanus för drygt ett år sedan som jag sedan lät ligga, efter det har jag börjat plugga film och skrivit några fler manus och även läst andras manus. när jag nyligen tog fram mitt gammla manus upptäckte jag att det var väldigt undermåligt. idén var fortfarande bra men jag har i princip skrivit om varenda scen och tillämpat mer ingående berättarstrukturer. med andra ord, distans och erfarenhet är a och o! önskar dig verkligen lycka till och hoppas att du inte blivit avskräckt. lycka till! 0 Citera
gorse Postad 18 oktober 2006 Postad 18 oktober 2006 Jag hoppas att det framgick att jag menade att man blir duktigare av att träna och inte bara läsa i bok. Men jag tror att värdet av att ta del av andras vetskap verkar underskattas otroligt mycket av just nybörjare av manusförfattare. Att läsa bok besparar mycket arbete. Det är lite som att lära sig måla; Om man läser i en bok att blått och gult blir grönt, så slipper man blanda alla färger tills man hittar blått och gult. I samma bok står det om tex perspektiv och annat som gör skapandet mer kreativt. Samma sak med skrivandet. Jag har flera bekanta som bokstavligt talat kastat all byrålåde-författande efter det de gick en enkel skrivarskola på kvällskurs, och förbannade sig själva att de inte gick kursen på en gång. Själv läser jag gärna i en bok hur jag reparerar bilen, klistrar tapeter i huset (bara en enkel sak vilka tapeter som passar ihop med resten av inredningen gör stora kvalitetsskillnader i hemmet). Min fru gick på "färganalys" och blev markant mycket vackrare (svårt att överträffa innan, men det gick) efter den kursen. Och som sagt, men blir duktigare av att träna. Glöm inte att spara dina verk för att titta på i framtiden. Det är nyttigt. Glöm inte att dåliga manus kan blir bra manus av att skriva om dem. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.