Nikolaj Postad 15 oktober 2006 Postad 15 oktober 2006 Jag planerar att snarast köpa en dator för redigering av HDV. Ett viktigt krav jag har, som det är helt ofattbart att det inte fokuseras på mera, är att kunna redigera med 1080-signal ut till min HD-TV, (som iofs bara har 768 linjer). Alltså: jag vill under redigeringens gång kunna få en korrekt uppfattning om bilden direkt från tidslinjen, i realtid. Anledning: för att jämföra olika tagningar då det gäller skärpa, t.ex, och för att slippa exportera en HD-film som sedan visar sig ha vissa fel, vilket tvingar en att gå tillbaka och exportera igen osv... Min fråga är: vilka redigeringsprogram klarar av detta? AVID gör det tydligen inte (jag har fram tills nu bara använt AVID). Ingen annan verkar bry sig om detta viktiga krav, vilket jag tycker är lite märkligt. 0 Citera
StenR Postad 15 oktober 2006 Postad 15 oktober 2006 Om du inte tycker att högupplöst preview på en extra datorskärm räcker så behöver du ett kort som Axio, AJA eller Blackmagic för att få ut en HDMI-signal från din dator. 0 Citera
Nikolaj Postad 15 oktober 2006 Författare Postad 15 oktober 2006 Hur menar du med högupplöst preview? Kan man få en högupplöst preview direkt från t.ex. AVID till en extra skärm? Jag tvivlar. Och vad menar du med att man behöver Axio-kort eller liknande? Jag har ett NVIDIA 7900GTX som bl.a. har komponent ut; räcker inte det? Du talar ju om hårdvara jag behöver, medan min fråga gällde mer vilka redigeringsprogram som har stöd för att enkelt se resultatet högupplöst. 0 Citera
Pehrbau Postad 15 oktober 2006 Postad 15 oktober 2006 Redigerinsprogrammet Canopus Edius Pro 4 tillsammans med kortet Canopus NX klarar detta i realtid. Utsignalen från NX kan du få i de flesta format inklusive flera HDV format. Programmet säljs dels löst och dels tillsammans med NX-kortet. Du behöver också en kraftfull PC med dubbla processorer och fullt RAM. Diskarna skall vara mycket snabba - gärna i RAID. 0 Citera
Nikolaj Postad 15 oktober 2006 Författare Postad 15 oktober 2006 Tack för informationen! Finns det inga andra lösningar än just Canopus? Anledningen att jag frågar är att jag inte vet något om användargränssnittet, hur bra det är jämfört med AVID, hur stabilt det är, om det finns möjlighet till de-interlacing etc. Jag är helt enkelt inte bekant med programmet. En annan fråga: jag har hört att det ska gå att få en komponentsignal ut utan kortet, endast med programvaran Canopus och ett NVIDIA 6600. Kanske dumt att försöka sig på detta? Hursomhelst, tack för era svar. 0 Citera
Pehrbau Postad 15 oktober 2006 Postad 15 oktober 2006 Vad gäller Edius Pro 4 så finns det en trial version som fungerar i nästan alla detaljer och som gäller i 30 dagar. Utan hårdvaran så är RT funktionen väsentligt reducerad. Programmet kan också använda OHCI porten. Den nedladdningsbara trial filen är på ca 250MB. Det finns en annan version av Pro4 som heter Edius Pro 4 Broadcast och klarar så gott som alla förekommande format inom kommersiell TV och också används på ett antal TV-stationer. 0 Citera
Norbert Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 Annars finns det vad jag vet adapterkablar som gör DVI -> HDMI om du har DVI-ut på grafikkortet. Kanske kan vara nåt? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.