Astral Postad 14 oktober 2006 Postad 14 oktober 2006 När jag renderar ut en komposition i DV-AVI från AE så får jag märkbart sämre kvalité om man jämför med det ursprungliga AVIfilmklippet. ( Eftersom DV-AVI i sig är en kompression eller?) Jag jobbar till 99% med Mini-DV, eller DV-cam och vill få samma kvalité på det bearbetade klippet, som resten av klippen som ligger på tidslinjen i mitt Premiereprojekt Arbetsgången är som följer... Jag importerar klippet jag vill bearbeta till AE från min filmprojektsmapp. Gör nödvändiga förändringar. Går upp i Rullgardinsmenyn och väljer Composition-- make movie-- outputmodule--formatoptions--microsoft DV. Klickar sedan på render och importerar den nya filen i Premiere Jag vet dock inte något annat alternativ än DV-AVIkompressionen. Kör man på Rendersettings: Best settings Outputmodule:Lossless Så blir filen ifråga flera gånger större än originalfilen och min dator klarar inte av att spela upp den friktionsfritt ( Den hackar och laggar) Jag har för mig att detta beror på att dessa inställningar strömmar filen i alldeles för hög hastighet? Några sådana problem har jag aldrig haft i Premiere. Där tankar jag in mina klipp från kameran i Datorn. Redigerar, lägger effekter, textar och ljudkorrigerar. När jag sedan "exportar to tape" igen så syns ingen kvalitetsförändring från råklippen Däremot! När jag inporterar ett AVIklipp till AE. Gör en bearbetning av det och lägger tillbaka det in i Premiere så uppstår dessa kvalitetsförsämringar ( Kan dock säga att det inte är fruktansvärt markant, men jag ser i alla fall en viss skillnad. Det kan exempelvis flimra i hög och lågdagrar. Och det gör det inte på originalklippet) Hur ska jag göra för att slippa kvalitetsförsämringen i AE?? ( Baserat på hur jag beskriver min arbetsgång, samt mitt slutliga mål. D.v.s att lägga in AEklippet i material filmat med DVkamera som jag exporterar ut till ett DV-band via Premiere) Skulle vara extremt tacksam för seriösa och sakliga svar 0 Citera
Max_H Postad 16 oktober 2006 Postad 16 oktober 2006 Har iofs aldrig själv märkt ngn jätteskillnad men... I PPro, vid rendering, renderas allt via Main Concepts DV codec (som inte är bästa men ganska bra för att vara DV). I After Effects körs allt ut via Microsofts DV codec som aldrig gjort ngn glad. Rent teoretiskt kan du ju rendera det som uncompressed AVI i After Effects och rendera om det till DV klipp i PPro (som då utnyttjar Main Concept codecen). Men du borde inte se ngn otroligt skillnad... Vilka versioner av programmen, kör du ngt capturekort och vad är det du gör i AE? /Max 0 Citera
Rogge Postad 16 oktober 2006 Postad 16 oktober 2006 Rendersettings: Best settings Eftersom du jobbar med interlaceat foto så borde du testa med att klicka på Best Settings och ändra under rutan Field Render från Off till det som matchar ditt foto, förmodligen Lower Field First. Att deinterleaca foto vid export från AE för att sedan interleaca det igen i PPro bäddar för viss kvalitetsförlust. Tumregel: Interlaceat foto in - Interlaceat foto ut 0 Citera
Astral Postad 19 oktober 2006 Författare Postad 19 oktober 2006 Jag använder mig av Senaste Premiere ( V2.0) Och jobbar med 6.5 pro i AE. Det jag använder det till är allt från enkel färgkorrigering, Croma, Masker o.s.v Anänder heller inget capturekort Har iofs aldrig själv märkt ngn jätteskillnad men... I PPro, vid rendering, renderas allt via Main Concepts DV codec (som inte är bästa men ganska bra för att vara DV). I After Effects körs allt ut via Microsofts DV codec som aldrig gjort ngn glad. Rent teoretiskt kan du ju rendera det som uncompressed AVI i After Effects och rendera om det till DV klipp i PPro (som då utnyttjar Main Concept codecen). Men du borde inte se ngn otroligt skillnad... Vilka versioner av programmen, kör du ngt capturekort och vad är det du gör i AE? /Max 0 Citera
Astral Postad 19 oktober 2006 Författare Postad 19 oktober 2006 Detta kan mycket väl vara vad som orsakat mitt problem. Jag ska prova det "pronto" Eftersom du jobbar med interlaceat foto så borde du testa med att klicka på Best Settings och ändra under rutan Field Render från Off till det som matchar ditt foto, förmodligen Lower Field First. Att deinterleaca foto vid export från AE för att sedan interleaca det igen i PPro bäddar för viss kvalitetsförlust. Tumregel: Interlaceat foto in - Interlaceat foto ut 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.