Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag sålde nyss min Sony PD-100 3CCD för mini dv-band. Har varit mycket nöjd med den. Kostade omkring 60.000 när den var ny. Jag tror PD-150 har både stora ,dv-cam, och dv-band. Sony PD-100 med vidvinkel och lite tillbehör är väl värd omkring 8.000 kr i dag, begagnad.

Postad

dsr-pd100 är en lite äldre och enklare pjäs i sonys proffssortiment. dsr-pd150 är nyare men dess efterföljare dsr-pd170 (inga stora skillnader egentligen, lite mer funktioner och några få smartare lösningar på 170) är den som gäller idag. designmässigt så är det inte så stor skillnad på 150 och 170. 150 och 170 kan endast använda dv-band men kan spela in i både vanlig dv och dvcam. 170 är den mest avancerade handkameran (förutom hdserien) som sony gör, där efter går man upp på axelkamerorna med sony dsr-250p som den "enklaste" varianten. om man vill se bilder så rekomenderar jag att man går upp på googles bildsökning och skriver

dsr-pd100

dsr-pd150

dsr-pd170

dsr-250p

Postad

pd 170 tar även den ENBART små band, sen finns ju små band i både miniDV och DVCAM, skillnaden är att DVCAM banden är dyrare, säkrare tidkod, stabilare och 40 min långa medan miniDV är oftast 60 min. ärligt så har ja inte märkt någon skillnad på miniDV och DVCAM på de små banden.

Postad

PD100 har "bara" 1/4" ccd:er och dessutom ett relativt brusigt ljud. Bygger till stora delar på TRV900. Relationsschema följer (fritt ur minnet så jag kan säkert ha glömt en massa...).

Konsument | Pro | generellt | Skillnader med "Pro-modellen":

TRV900 | PD100 | 1/4" 3ccd dv kamera native 4:3 | XLR ingång, DVCAM, vidvinkel medföljde mm.

VX2000 | PD150 | 1/3" 3ccd dv kamera native 4:3 | XLR ingång, DVCAM, separata ljudnivåjusteringar per kanal, sv sökare mm

Fanns också som PD250 axelmodell. I princip samma kamera som PD150 (samma optik/ccd:er etc) men tog både stora och små band. Samma batterier som på DSR300/370/etc. (Helt otroligt långa driftstider)

Numera nedlagd.

TRV950 | PDX10 | 1/4" 3ccd dv kamera native 4:3 (TRV950) | XLR ingång, DVCAM, vidvinkel medföljde, native 16:9 mm.

VX2100 | PD170 | 1/4" 3ccd dv kamera native 4:3 | Endast småfixar med bla bättre sökare och lcd, mindre brusigt ljud på PD170 mm

Och som vanligt - kvalitetsmässigt skiljer det INGENTING mellan DV & DVCAM.

/Max

Postad

Fanns också som PD250 axelmodell. I princip samma kamera som PD150 (samma optik/ccd:er etc) men tog både stora och små band.

/Max

nja, inte samma kamera! 250 har mer acancerad optik och ger en bättre bild (marginellt men går att se i vissa situationer). dessutom finns det mycket mer manuella inställningsmöjligheter på 250.

Postad

Kan inte svära till 100% ;) på det men jag är ganska säker på att DSR250 har exakt samma glas och ccd: er som PD150. Glömde ju att notera att den har en riktig CRT-sökare dock...

Men som sagt, man kan ha fel...

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...