Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Tänkte att jag skulle försöka mig på att bränna ut en skiva med endast stillbilder. Har sett att Gorse rört problematiken tidigare men jag kunde inte läsa mig till någon bot på problemet på den tråden i alla fall.

Problem nr 1 Renderingen tar en enorm tid.

Problem nr 2 Bilden flimrar och hoppar när den visas på tv:n

Någon som vet hur man gör?

Vänligen

Anders Nilsson

Postad

Ja, det var en artikel i adobe userforum. Fritt ur minnet skall man köra bilden genom photoshop och sätta fägerna till NTSC-färger, skala om till approximationen 800x600 (eller var det 600x480? Ja det måste det vara om en tevebild har 525 linjer), göra bilden lite suddig med gaussian blurr 2-3 steg så att horisontella linjer täcker över tre tevelinjer.

Postad

Hej alla, jag vet inte om jag passar in här.

Jag har gjort en dokumentär med 50% stillbilder 50% från gammal 8mm-kamera. Allt i premiere och photoshop. De scannade stillbilderna i storlek 768x526 läggs in i premiere tillsammans med konverterad film till avi-format 768x526.

Anders10-Fotografier kan ju brännas ner på cd och ses i dvd-spelare (ej alla dvd-spelare)

Är det så du tänkt dej ? Eller ska du göra en film av stillbilder ? gamla bilder med dålig upplösning kan flimra som du säger. Prova att dra ner bilden i storlek som gorse säger och lägg en ram runt så men hela bilden ska vara 768x576. Stillbilder i TV gör sej mycket bättre med svart ram runt, tycker jag.

Är jag ute och cyklar ? Säg till ?

/nils

Postad

Hej!

...Tekniker eller Programerare ellr något ditåt..!!

Först och främst tack för ditt svar. Undrar bara vad du skriver..!!

Du kan inte förenkla det lite så att en simpel kock kan förstå det?

Vänligen

Anders

Postad

Hej!

Jag tycker som du, att det är trevligt att kombinera film med stillbilder.

Använde mig av Pinnacle Studio 9 innan och gjorde en liten film om ett gammalt hus. Använde en hel del svartvita fotografier varvat med mini-dv.

Att bränna ut filmen var inga problem och jag tyckte inte att dom svartvita bilderna flimrade lika mycket som färgbilder gör.

Men av allt att dömma var jag inte riktigt nöjd med redigeringsprogrammet, så jag beslutade mig att " byta upp mig" till Premiere Elements.

Det är bara det att mitt nya program verkar vara allergiskt mot stillbilder.

Renderingen eller mediekodningen som det kallas här,tar en mindre evighet

och om man väl lyckas att bränna ut något, då hoppar bilderna så att man blir spyfärdig av att se det..!!

Men i nuläget är det bara stillbilder jag försöker att bränna ut på en dvd-skiva.

Tack för era svar hittillls. Det har givit mig en hel del att fundera över.

Vänligen

Anders

Postad

Just stillbildsflimmrandet låter som den gamla interlace-åkåmman, i premiere brukar det dock finnas ett alternativ som heter "optimize stills" eller liknande som ordnar upp det problemet...

det där med att blurra och greja har jag inte testat själv i det endamålet så det kan jag inte säga nått om...

Jernby - det där med att gamla bilder skulle ha lättare för att flimmra än nya, kan du utveckla? Lekmannen i mig tänker, "bild som bild, oavsett ålder..."

Postad

Jo, jag är system-ingenjör för data. Att det flimrar är jag rätt övertygad om beror på när en horisontal linje i bilden interfererar med tevens interlace, dvs linjen kommer att hoppa beronde om det är en udda eller jämn linje. Även kombinationer av färger kan samma fenomen. Hursomhelst, om man skall förenkla så är tricket att reducera antalet färger i bilden så det stämmer överens med tevens färgåtergivning och att göra åtminsintone horisontella linjer bredare än två tevelinjer. Vi som haft en commodore64 hemdator vet att vissa färger gick inte att ha brevid varandra i spel, eftersom man hade en teve som monitor.

Gör så här, så blir det bra: Öppna bilden i photoshop. Kolla i menuerna (jag kommer inte ihåg exakt) var man kan sätta tex om bilden skall vara gråskala, eller CMYK etc. Där skall det finnas en NTSC-val. Ta den.

Gör om storleken till 800x600.

Kolla i menyerna efter oskärpa och välj Gausisk oskärpa och gör bara lite.

Men finns det en knapp i premier som heter otimize stills så borde den uträtta samma saker.

Postad

jmalmsten,gorse och anders10

De fotografier jag använder mycket av är inte negativ utan scanning från papparskopia med canonscan 4200, ska vara bra scanner. Sen finns det trasiga 8mm-filmer som har scannats i flashscan till dv AVI. De går inte att göra film av vissa utan bara stillbilder. Jag försöker få ut det bästa men en del filmer från 50-talet är blekta. Har du eller gorse en idé om hur man gör dom bättre ?

PS tycker ni att jag ska ta bort bilden av min bror till vänster ?

/nils

Postad

Inte en susning. Jag har försökt scanna en del barndomsbilder som tappat färgen och de blir väl rätt skapliga bara av att trycka på autolevel i photoshop. Men det som är förlorat är väl förlorat om man inte kan dribbla med alla dessa tusentals inställningar för färgkorrigering och kantskärpa och allt vad det heter.

(nej din bror är jättesnygg)

Postad
Men finns det en knapp i premier som heter otimize stills så borde den uträtta samma saker.

Just stillbildsflimmrandet låter som den gamla interlace-åkåmman, i premiere brukar det dock finnas ett alternativ som heter "optimize stills" eller liknande som ordnar upp det problemet...

Optimize Stills gör något helt annat och har inget att göra med flimmer på bilder. :)

Jag förebereder först bilderna i Photoshop, ställer ljusnivåer och ev färg. Sedan spar jag bilderna som .PSD eller .TGA och använder aldrig .JPEG-formatet. Jag använder alltid bilderna i dess originalstorlek för ev panning i PPro. Även om jag inte använder mig av panning så använder jag bildernas originalstorlek. Om någon bild flimmrar drar jag ner opaciteten en aning och därmed gör den bilden lite mörkare vilket brukar hjälpa i 90% av fallen. Annars sänker jag opaciteten och lägger lite Blur på. Deinterlace tycker jag är en många gånger väldigt överskattad metod som bara förstör, speciellt om bilderna rör på sig. Då blir rörelsen "hackig" istället för mjuk och fin. Att se till att bilderna inte är för ljusa och lite Blur gör att man aldrig behöver använda deinterlace.

Funktionen Optimize Stills fungerar kortfattat så här:

Om en stillbild inte rör sig, genom tex panning, så renderar Premiere en bildruta och kopierar den och använder den på resten av bildens längd. Dvs, om bilden är 3 sekunder lång (75 bildrutor) så renderar Premiere en enda bildruta och använder den och klistrar in den på dom 74 resterande bildrutorna. Man sparar alltså renderingstid med Optimize Stills och det reducerar inte flicker. Det är inte ovanligt att Optimize Stills bara kopierar en bildruta och sedan "glömmer" att fylla i resten vilket gör att man bara ser sin bild i 0.04 sekunder. Exporterar man och skall använda filmen i Encore DVD så är Optimize Stills lika med problem, och då förlorar man tid. Så, Optimize Stills skall alltid vara av tycker jag.

Postad
Rogge

Jag har inte sett din hemsida förrän nu. Snyggt med bra information. Även annat du tillfört detta forum. Proffsigt

Jag tackar så mycket för det Nils! :)

Postad

Hej Rogge!

Jag håller med om att det var en snygg demo du har gjort av "täcka ansikte"! Dessutom var bildkvaliteten bra här hos mig men har 8 Mb/s så det hjälpte kanske.

Postad
Jag håller med om att det var en snygg demo du har gjort av "täcka ansikte"! Dessutom var bildkvaliteten bra här hos mig men har 8 Mb/s så det hjälpte kanske.

Tack så mycket för det Pehr! :)

Postad
Problem nr 1 Renderingen tar en enorm tid.

Anders, jag kom på detta:

I Premiere Pro ökar renderingtiderna dramatiskt när man använder stora bilder och använder Scale för att göra dom mindre så att hela bilden får plats i teverutan. Minskar man till något värde under 50% så blir renderingstiderna katastofalt långa. Över 50% ger fortfarande väldigt långa renderingstider. Jag provade detta i Premiere Elements 2.0 och samma fenomen finns även där.

Så,

- Hur stora är bilderna du använder, i pixlar?

- Om du går till Edit > Preferences > General, är Default scale to frame size ikryssad eller inte?

- Har du använt Scale för att förstora eller förminska bilderna? (Scale hittar du i Properties Panel, under Motion.)

Postad

Hej igen!

Tack än en gång för era hjälpförsök.. nu har jag i alla fall lite att jobba med och jag har fått mig några tips på vad som kan orsaka felet. Så nu kan man säga att jag är på väg...!!

Undrar dock vad "Opacitet" betyder och vart jag hittar "opacitetknappen".

Din sista fråga Rogge. Nej jag har inte använt någon Scale för att förstora eller förminska bilderna. Faktum är att jag inte gjort något mer än plåtat dom och tankat in dom i Elements. Jag har alltså inte varit inne i Photoshop och jobbat med dom. Som tur var (kanske..) köpte jag Photshop tillsammans med Elements, så jag har ju faktiskt möjligheten att testa ditt förslag.

Nu är jag inte hemma så jag kan inte gå in i programmet, men det skall jag göra så fort jag kommer hem. Du undrade över hur stora bilderna är i pixlar. Hur kan jag kolla det?

Dessvärre tillhör jag amatörfilmare-gruppen som inte har en tv-monitor på mitt skrivbord. Jag antar att dom flesta här ser det som en självklarhet att ha en extra tv till redigeringen. Nu ser jag dom klara fördelarna med detta..!

Man ser ju inte om bilderna fladdrar förrän man bränt ut skivan och stoppat den i dvd-spelaren.

Vänligen

Anders

Postad
Undrar dock vad "Opacitet" betyder och vart jag hittar "opacitetknappen".

Opacitet betyder ogenomskinlighet och kan förklaras så här:

Om du har en bild/video på Video 1 så har den alltid opaciteten ställd på 100% och då ser du hela bilden. Så fort du drar ner opaciteten mot 0% så börjar bilden bli genomskinlig och ser därför ut att försvinna och du ser vad som ligger under den vilket är svart när den ligger på Video 1. När du ställer in att ett klipp skall tonas upp eller ned så är det just opaciteten man ändrar på. Tona upp: 0% - 100%. Tona ned: 100% - 0%

Så, genom att dra ner opaciteten en aning på en bild som inte har något under sig, som i fallet när den ligger på Video 1, så blir bilden mörkare efterssom det svarta gör bilden mörkare.

Det finns flera sätt att ställa om opaciteten i Premiere Elements och ett av dom är att klicka på bilden som ligger på tidslinjen, gå till Properties Panel och justera Clip Opacity. Har du en svensk version så heter den panelen förmodligen Egenskaper och Clip Opacity heter kanske något i stil med genomskinlighet?

Din sista fråga Rogge. Nej jag har inte använt någon Scale för att förstora eller förminska bilderna.

O.k!

Du undrade över hur stora bilderna är i pixlar. Hur kan jag kolla det?

Högerklicka på en bild på din tidslinje och välj alternativet Properties eller Egenskaper beronde på vilken språkversion av Premiere Elements du har. I rutan du får upp så är det fjärde värdet uppifrån, som i den engelska versionen av Premiere Elements heter Image Size. Där står det tex 1600 x 1200.

Postad

Hej igen!

Tack först och främst både Gorse och Rogge. Skall testa det där med NTSC också.

Förstår inte hur ni vet så mycket som ni gör.. men det är jag naturlgtvis tacksam för!!

Hittade "Opasitet" i egenskaper. Skall testa mig fram senare med det.

Rogge, du sa innan att du aldrig sparade dina bilder i formatet JPEG. Hur pass viktigt är det?

Högerklickade på en bild på tidslinjen och fick fram följande info:

Typ: JPEG

Filstorlek: 1,4Mb

Bildstorlek: 2048x1536

Pixeldjup: 32

Pixelproportioner: 1,0

Förklarar det att det är omöjligt att bränna ut projektet?

Det är ca 80-90 bilder(endast stillbilder) + 2 musikstycken och några övergångar.

Vänligen

Anders

Postad
Förstår inte hur ni vet så mycket som ni gör..
Inte så konstigt. Ett och annat har jag snappat upp i det här forumet. Det är forumets förtjänst.
Postad

Jag fick inte svar på frågan ang Default scale to frame size jag ställde tidigare men eftersom du inte använt Scale samt den bildstorlek du har så gissar jag på att den är ikryssad, men är den det? Frågan kvarstår alltså.

Rogge, du sa innan att du aldrig sparade dina bilder i formatet JPEG. Hur pass viktigt är det?

Det beror på hur man ser på det. JPEG är ett destruktivt format som vid varje gång man sparar det komprimeras ytterligare en gång=tappar kvalitet. Använder man tex Photoshop för att göra ändringar i JPEG-bilden och ångrar sig efter att man sparat bilden plus att det kanske är originalet man ändrar i så har man ju förstört originalet vilket är mindre bra. Därför gör jag om bilderna till PSD och håller dom därför åtskilda från originalet. PSD är ju även ett Adobeformat och att använda Adobeformat på bilder i ett Adobeprogram borgar för bättre stabilitet. Man kan dessutom använda kommandot Edit Original i Premiere Elements/Pro på PSD-filerna för att i ett nafs öppna upp den i Photoshop vilket är en stor tidsparare. Det finns flera fördelar mao. :)

Högerklickade på en bild på tidslinjen och fick fram följande info:

Typ: JPEG

Filstorlek: 1,4Mb

Bildstorlek: 2048x1536

Pixeldjup: 32

Pixelproportioner: 1,0

Förklarar det att det är omöjligt att bränna ut projektet?

Det är ca 80-90 bilder(endast stillbilder) + 2 musikstycken och några övergångar.

Det beror lite på hur Default scale to frame size är inställd men på rak arm är svaret nej. Däremot behövs mer info ang vilka inställningar du använder dig av när du bränner, hur långa är bilderna 6 sekunder/bild eller 20 sekunder/bild samt framförallt mer detaljerat kring "Renderingen tar en enorm tid.". Dvs vad är en enorm tid? Är det en timme, två timmar, fem timmar, 30 timmar eller 30minuter? Allt är ju relativt... ;)

Mer information - större chans att hitta felet! :)

Jag bränner aldrig DVD's i Premiere men jag vet att många exporterar allt som en DV-avi och tar sedan in den i ett helt nytt Project och lägger filen på tidslinjen och bränner ut. Det sättet räddar och framförallt sparar tid för många.

Postad

Hej igen!

Rogge, var inne och letade efter det där "Default sczale to framesize".

Det bör vara det som heter "Automatisk skalning till rutstorlek"..? Den är ibockad. Bilderna visas 6/sek/bild. Renderingen för 7-8 minuter stillbilder tar ca 45 min - 1 timme. Det kan jag dock leva med. Problemet är att när den väl skall börja bränna skivan "fryser" programmet efter en liten, liten stund. Typ 5-10 sekunder, sen kan man inte göra något alls. Knappt ens stänga av datorn. Det blir totalstopp!!

Har varit i kontakt med Adobes Support ett antal gånger och dom har i och för sig varit trevliga och hjälpsamma, men någon bot på problematiken har dom inte lyckats att hjälpa mig med.

Det gäller alltså ENDAST vid bränningen av stillbilder. Vanlig video är det inga större problem med.

Vad tror du Robban, går det att lösa?

Gorse tipsade om NTSC-Colors, du vet inte vart man hittar det? Och även det där med Optimize Stills? Kan inte finna dom två.

Ojdå.. nu haglar frågorna...!!!

Vänligen

Anders

Postad
Det gäller alltså ENDAST vid bränningen av stillbilder. Vanlig video är det inga större problem med.

Läs vad jag skrev allra sist i förra posten. Det tricket hjälper. :)

Gorse tipsade om NTSC-Colors, du vet inte vart man hittar det? Och även det där med Optimize Stills? Kan inte finna dom två.

NTSC-Colors eller inte har inget med problemet ang bränningen att göra, så vänta med det tills problemet med bränningen är löst tycker jag. NTSC-Colors finns iaf inte i Premiere Elements utan i Photoshop. Om NTSC-Colors finns i Photoshop Elements vet jag inte.

Optimize Stills finns under Project > Project Settings > Video Rendering. Vad allt heter på svenska vet jag tyvärr inte.

Postad

NTSC-Colors finns i Photoshop, i menyn på samma ställe där man kan bestämma om det skall vara Lab-colors, svartvitt etc. Fast det har inte så mycket med NTSC att göra, jag vet inte varför det heter så. Kunde lika gärna hetat PAL-färger eller TV-färger.

Postad
Fast det har inte så mycket med NTSC att göra, jag vet inte varför det heter så. Kunde lika gärna hetat PAL-färger eller TV-färger.

Mycket kortfattat:

Därför att NTSC och PAL skiljer sig när det gäller färgrymd (rätt begrepp?). PAL är överlägset NTSC när det gäller färg eftersom man bla slipper hålla på med NTSC-colorfilter när man jobbar med PAL. Det finns många personer i NTSC-länder som använder PAL-kameror med tanke på färg och dom 25 bilder/sekund PAL har. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...