video_sync Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Har under en längre tid undrat över vad som är bäst att spara sin färdiga DVD i, när det gäller ljudformatet på den? PCM Stereo är ju okomprimerat stereo ljud (Pulse Code Modulation), om jag inte har fel ?, alltså rent teoretiskt borde det vara ett bättre val att spara sin DVD i än Dolby AC-3 Stereo ? Har gort vissa jämförerlser, att spara ner en färdig video i MPEG-2 spår med vanlig MPEG ljudkodning och sedan välja AC-3 stereo vid DVD Authoringen, så blir ljudet väldigt underligt efter att man färdigställt skivan. Ljudet kan till exempel vid ena sekunden vara klart och tydligt och ligga på normal volym, och efter ett tag när det kommer lite kraftigare ljud eller vanlig musik, så verkar det som om AC-3 Stereo spåret sänker sin volym automatiskt??? hel skumt!, har alltid haft detta problemet med AC-3 Stereo, när jag sparar ljudspåren i PCM Stereo vid DVD Authoringen, uppstår ALDRIG detta. Är detta något med förarbetet att göra? att ljudmätarna i redigerings programet var för höga och nästan la och nossade i det röda fältet? så att Dolby typ "normaliserar" ljudet när den tror det blir för högt? Har säkerligen helt fel med detta?? Men rätta mig gärna om hur det egentligen ligger till? 0 Quote
MovieSwede Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Dolby komprimerar ljudet vilket resulterar i en mängd problem. Rent generellt så är det inget fel på Dolby, men hur encodingen går till påverkar ljudets kvalite, det hela beror ju på ditt program du använder. Precis som CD är bätte än MP3 även om en novis inte kan höra skillnaden. Sen kör Dolby med låg volym för att du skall få så stort omfång i ljudet som möjligt. Dolby har en mängd inställningar när du encodar som du slipper ha att göra med när du kör PCM. Så låg volym är normalt för dolby. Så för att göra en lång historia kort. Okomprimerat är alltid bättre, utom att det tar större plats. 0 Quote
plf66 Posted October 19, 2006 Posted October 19, 2006 Har under en längre tid undrat över vad som är bäst att spara sin färdiga DVD i, när det gäller ljudformatet på den? PCM Stereo är ju okomprimerat stereo ljud (Pulse Code Modulation), om jag inte har fel ?, alltså rent teoretiskt borde det vara ett bättre val att spara sin DVD i än Dolby AC-3 Stereo ? Har gort vissa jämförerlser, att spara ner en färdig video i MPEG-2 spår med vanlig MPEG ljudkodning och sedan välja AC-3 stereo vid DVD Authoringen, så blir ljudet väldigt underligt efter att man färdigställt skivan. Ljudet kan till exempel vid ena sekunden vara klart och tydligt och ligga på normal volym, och efter ett tag när det kommer lite kraftigare ljud eller vanlig musik, så verkar det som om AC-3 Stereo spåret sänker sin volym automatiskt??? hel skumt!, har alltid haft detta problemet med AC-3 Stereo, när jag sparar ljudspåren i PCM Stereo vid DVD Authoringen, uppstår ALDRIG detta. Är detta något med förarbetet att göra? att ljudmätarna i redigerings programet var för höga och nästan la och nossade i det röda fältet? så att Dolby typ "normaliserar" ljudet när den tror det blir för högt? Har säkerligen helt fel med detta?? Men rätta mig gärna om hur det egentligen ligger till? Spelar du upp på en vanlig dvd-spelare? Jag råkade ut för samma fenomen på mina Sony-dvd:er. Vid PCM så spelare nämligen spelaren upp ljudet rakt av, utan problems. När det är DD så ligger det en inställning i dvd-spelaren att de försöker normalisera ljudet och spela ut det i jämn ljudnivå som kan fungera bra för vanlig slölyssning. Men råkar man ha lagt sin normala ljudnivå ungefär där ljudkomprimeringen i dvd-spelaren reagerar så åker ljudet upp och ned som f-n. När jag avaktiverade den finessen låter DD hur bra som helst, och i många fall jämförbart med PCM. Jag håller dock med om att PCM är bra till allt utom storleken, men jag har valt att generellt lägga den extra 1 Mb/s som PCM tar på ett ungefär på bildkvaliteten och öka dataflödet till bilden. 0 Quote
video_sync Posted January 26, 2007 Author Posted January 26, 2007 Spelar du upp på en vanlig dvd-spelare? Jag råkade ut för samma fenomen på mina Sony-dvd:er. Vid PCM så spelare nämligen spelaren upp ljudet rakt av, utan problems. När det är DD så ligger det en inställning i dvd-spelaren att de försöker normalisera ljudet och spela ut det i jämn ljudnivå som kan fungera bra för vanlig slölyssning. Men råkar man ha lagt sin normala ljudnivå ungefär där ljudkomprimeringen i dvd-spelaren reagerar så åker ljudet upp och ned som f-n. När jag avaktiverade den finessen låter DD hur bra som helst, och i många fall jämförbart med PCM. Jag håller dock med om att PCM är bra till allt utom storleken, men jag har valt att generellt lägga den extra 1 Mb/s som PCM tar på ett ungefär på bildkvaliteten och öka dataflödet till bilden. Har nu listat ut problemet =). Och nej det ligger ingen inställning i DVD spelaren, inställningen ligger i kodningen av AC-3 spåret (dvs parametrarna). AC3 Stereo Encoder har en skl "Line Mode" profil för att avgöra vad som skall "normaliseras" eller inte. Stänger man av denna profil innan kodningen, så uppstår detta fenomen inte. Finns färdiga mallar att utgå sig av i Line Mode profilerna, för musik , för film etc. De flesta av dem är värdelösa, Har man gjort ett bra jobb i ljudredigeringen så stänger man givetvis av denna funktion :). Tackar ändå för svaren! 0 Quote
Recommended Posts