Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Är intresserad av att köpa en hyggligt bra super 8 kamera och undrar om nån har kolla på såna saker?

Kanske bra siter där man hittar sånt och så vidare. Samt var man köper film, vad det kostar att framkalla den på ett ungefär.

Kameran måste inte kunna ta ljud men bilden skall vara av bra super 8 klass.

Tack

Ragge

Postad

Bra kameror som brukar nämnas är Beaulieu 4008-serien och uppåt, samt Canon 814 och 1014. Kan kosta upp till några tusenlappar, men går säkert att få billigare. Du kan hitta dem på ebay, blocket, tradera eller liknande eftersom de inte tillverkas längre. Wibergs foto har också ett litet lager:

http://www.wibergsfoto.se/

Film kan du köpa på Wittner i Tyskland

http://www.wittner-kinotechnik.de/katalog/04_filmm/s8_filmm.php

KODAK Ektachrome 64T kostar 25€ inkl framkallning exkl frakt.

PS. Svaren på dessa frågor finns oftast ganska lättillgängligt om man söker på forumet. DS.

Postad

Vet inte exakt vad det kostade under super8:s storhetstid, men rent logiskt så borde det bli dyrare ju mindre volymer film som tillverkas. Dessutom går det inte att framkalla i Sverige, vilket ju också fördyrar. En positiv sak är dock att kamerorna blir billigare ju mindre populärt det är med super8 =)

Postad

Jo.. men förutom det så såg jag ett inslag på kulturnyheterna att man i dagarna lägger ner.. antingen om det var själva filmen eller om det var framkallningen av super 8 för konsumenter .. minns inte riktigt vad det handlade om.. kanske någon annan vet bättre.. Vore ju glädjande om det inte är så...

Postad

Det var nog filmen Kodachrome 40 som inslaget handlade om. Den tillverkas/framkallas inte längre, men det finns fortfarande andra sorter kvar, så super8 lever vidare.

Postad

Faktum är att det idag finns mer filmsorter att välja på för Super8 än någonsin (trots att Kodachrome 40 inte längre tillverkas) tack vare företag som perforerar Kodaks egna filmsorter tillverkade för 16- och 35mm-film, främst Super8Sound/Pro8mm (i princip alla sorter som tillverkas för 35mm-film) och Wittner (bl.a. den mycket hyllade 100D reversalfilmen från Kodak). Kodak själv har dessutom flera Super8 sorter kvar, och har skapat en ny sort som inte fanns förr (för att ersätta K40), nämligen Ektachrome 64T. Vi har bl.a. Vision2 (negativfilm), de svart-vita reversalfilmerna Plus-X och Tri-X.

Så, som svar på frågan, så lever Super8 formatet och frodas mycket väl :)

Ps. Har själv de senaste två månaderna spelat in tre kassetter med WittnerChrome 100D, varav två är framkallade. Jag har endast tittat genom en viewer (betraktelseapparat) men det är uppenbart att resultatet är imponerande med fylliga färger, bra kontrast och svag kornighet. Skall skicka filmerna till Uppsala Bildteknik så fort den sista rullen har kommit tillbaka och då kan jag förhoppningsvis (eller Uppsala själv :)) visa resultatet. Ds.

Postad
Skall skicka filmerna till Uppsala Bildteknik så fort den sista rullen har kommit tillbaka och då kan jag förhoppningsvis (eller Uppsala själv :)) visa resultatet. Ds.

Ja, lägg gärna ut en länk, det vore kul att se resultatet!

Postad
Ps. Har själv de senaste två månaderna spelat in tre kassetter med WittnerChrome 100D, varav två är framkallade.....Skall skicka filmerna till Uppsala Bildteknik så fort den sista rullen har kommit tillbaka och då kan jag förhoppningsvis (eller Uppsala själv :)) visa resultatet. Ds.

Kul! Skriv att det är Wittnerchrome 100D och att det är du från forumet. :)

Är det bra kvalitet kanske jag lägger upp ett klipp på hemsidan som referens till hur 100D kan se ut (om det är OK för dig, du får givetvis se vilket klipp det gäller innan jag lägger ut något på nätet). :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...